با گذشت بیش از شش سال از عمر مدیریت بحران و تحمیل این بخش درساختاراداری کشور، هنوز این بخش به جایگاهی متناسب با اختیارات قانونی خود دست نیافته، این موضوع و پاسخ به آن در مصاحبه اختصاصی با معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور پیگیری شده است.
“مرتضی اکبرپور”، مدیری که پیش از تشکیل رسمی تشکیلات مدیریت بحران در کشور نیز در این بخش فعالیت داشته و کوله باری از تجربه را در این بخش به همراه دارد، در ابتدا با اشاره به تاریخ ابلاغ قانون مدیریت بحران به کشور گفت: پس ازفرآیند ابلاغ قانون به وزارت کشور،حدود 16 ماه طول کشید تا آئین نامه اجرایی قانون تهیه شود، 16 ماهی که از مجموع پنج سال دوره آزمایشی کسر شد و این مدت برای اجرای قانون از دست رفت، چرا که برخی اعتقاد داشتند، قانون مدیریت بحران آنچنان شفاف است که نیازی به تدوین آئین نامه اجرایی نیست.
سلب اختیارات مالی مهمترین چالش مدیرت بحران کشور
وی با اشاره به دیگر مشکلات اجرایی مدیریت بحران در وظایف قانونی خود اذعان کرد: با وجود تلاشهای وزیر کشور و مدیران وزارت کشوری و استانها، و بدون هماهنگی با مجموعه یاد شده، بنابر پیشنهاد معاونت راهبردی رئیس جمهور وقت، به استناد بند «ش» ماده 216 برنامه پنجم توسعه، اختیارات ماده 10 و 12 از وزارت کشور سلب و به معاونت راهبردی رئیس جمهور تفویض شد.
اکبرپور خاطرنشان کرد: این موضوع پاشنه آشیل مدیریت بحران شد و با وجود 14 کارگروه تخصصی و شوراهای هماهنگی مدیریت بحران چه درسطح ملی، چه سطح استانی و شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران که میبایست زیرنظر این سازمان به وظایف خود عمل میکردند، با سلب اختیاراعتباری، نتوانست به وظایف خود عمل کند.
این مقام مسئول در مدیریت بحران کشور ادامه داد: با این شرایط، عملا حمایتهای مالی سازمان برای اجرایی کردن وظایف محوله در ماده هشت، قانون و سایر مواد این قانون دچار نقض و چالش شد.
اکبرپور یادآور شد: برای تهیه آئین نامه، دستورالعمل، شیوه نامه، تعیین سطوح حادثه و غیره، که قاعدتا باید به شکل پروژه مطالعاتی و با توجه به منابع مالی عمل میشد، نبود منابع به دلیل فقدان اختیارات، قابلیت اجرایی شدن این برنامه ها را از مجموعه گرفت.
وی خاطرنشان کرد: با وجود این کاستیها، انتظارات مقامات دولتی «روسای کارگروهها»، در سطح ملی و استانی، استانداران، فرمانداران و سایر عوامل اجرایی دولت درسطوح ملی و استانی و حتی مردم، فراترازاختیاراتی رقم خورد که تصور میشد این سازمان از آن برخوردار است.
وزارت شدن مدیریت بحران در دستور کارنیست
از وی می پرسم چه اقدامی برای خارج شدن ازاین چالش انجام شد و آیا پیشنهاد تغییر ساختار فعلی این سازمان به وزارت یا گرفتن جایگاه فعلی رئیس سازمان در مکان معاون رئیس جمهور آن زمان طرح شد.
اکبرپور گفت: برای برونرفت از این چالشها، از طریق مقامات ذیصلاح و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیریها به شمکل مستمر انجام میشد و طبیعی بود که راه حلهای متعددی مانند همین مواردی که گفتید، مطرح شد، منتها در نهایت قرارشد که حل این مشکلات به پایان برنامه پنجم توسعه موکول شود، منتها دوره آزمایشی مدیریت بحران زودتر از برنامه پنجم و در آخرسال 1393 به پایان رسید.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی و جمع بندی انجام گرفته، به دنبال وزارتخانه شدن یا تغییرات ساختاری در رهبری مجموعه نیستیم و احساس میکنیم، اگر متناسب با وظایف قانونی و اصلاحات انجام گرفته، اختیارات این مجموعه داده شود، بسیاری از مشکلات فعلی قابل حل است.
معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور متذکر شد: هم اکنون لایجه جدیدی در این زمینه در اختیار مجلس و کمیسیونهای ذیربط قرار گرفته است، هرچند اعتقاد دارم قانون فعلی در مسیر اجرای سیاستهای مقام معظم رهبری و با این اهمیت تهیه شده اما در مرحله اجراء به دلایلی از جمله مواردی که عرض کردم، ازانجام وظایف اصلی خود بازماند و سازمان عملا ناکارآمد شد و آنچه تصور میشد، اتفاق نیفتاد.
اکبرپور با اشاره به لایحه ارایه شده به مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: مهمترین ویژگی این لایحه، توجه به مشکلاتی است، که تشکیلات مدیریت بحران را در کشور آسیبپذیر کرده، چرا که ما نیاز به تشکیلاتی داریم که منسجم، یکپارچه و پاسخگو باشد.
استفاده ازتجارب دانشگاهی و مدیریتی در تدوین لایجه جدید مدیریت بحران
وی خاطرنشان کرد: در لایحه اعطایی به مجلس، این حساسیتها لحاظ شده و علاوه بر تجارب کشورهای دیگر، بیش ازدو هزارساعت کارتخصصی برای این مهم صرف شد و نظرات مجامع علمی، کارشناسی دستگاهها و مدیران ادواری بحران طی سالهای متمادی نیز در آن گنجانده شده است.
به گفته وی: لایحه جدید با توجه به تعدد حوادث کشور که 33 حادثه از کل 43 حادثه جهان را شامل می شود، تهیه شده، چنانچه در آسیا در رده پنجمین کشور و در جهان در رده دهمین کشور حادثهخیز هستیم.
اکبرپور متذکر شد: این قانون با این رویکرد تهیه شده و انتظارمیرود مجلس نیز بارویکرد مثبت آن را تصویب کند، چرا که باور داریم، با اصلاح قانون، مدیریت بحران میتواند در جهت کاهش آثار رخدادهای طبیعی و با رویکرد مدیریت ریسک بیش از گذشته اثرگذارباشد.
وی با اشاره به تغییر نام فعلی سازمان مدیریت بحران بیان کرد: به دلیل ایرادی که در این واژه به لحاظ مفهومی بود بحران به حوادث غیرمترقبه بازگردانده شد، چنانچه در سیاستهای کلی مقام معظم رهبری هم به همین صورت طرح شده که بارمنفی کمتری نیز دارد.
از او پرسیدم آیا در لایجه جدید موضوع اختیارات اعتبارات به عنوان مهمترین مشکل این تشکیلات در کشور هم مورد اصلاح و بازنگری قرارگرفته است و چه ویژگی های دیگری دارد؟
این مسئول کشوری اضافه کرد: درلایحه جدید اعتبارات را به سمت بحران هدایت کردیم که دوباره به وزارت کشوربازگردد، تا مشکلی که درشرایط کنونی گریبانگیر این تشکیلات در حوزه اعتباری است، مرتفع شود.
اکبرپور یکی دیگر از ویژگیهای لایحه جدید را، انسجام بخشی در امر پاسخ گویی به بحرانها، تهیه و چنینش ساختار مدیریت حوادث در کشورمتناسب با اقلیم جغرافیایی کشور، سطح بندی حادثه و اطلس بلایای جغرافیایی متناسب با توانمندی شرایط استانی برای پاسخگویی قلمداد کرد.
تقویت بحث نظارت به عنوان یکی از موضوعات اساسی لایحه جدید مدیریت بحران
وی اضافه کرد: تقویت بحث نظارت یک موضوع اساسی در این لایحه است که مطابق قانون به طوری جدی به آن پرداختهایم، و برای آن که در حوزه نظارت، سازمان مدیریت بحران، اختیاراتش تبیین شود، شیوهنامه و دستورالعملهایی تدوین شده تا دستگاههای اجرایی را مکلف کند که موضوعاتی مانند ساختوسازها چه ازباب مقاومسازی سازهای و چه از منظر قرارگرفتن در مناطق پرخطر، مباحث ایمنی پل ها، سدها و دیگر موضوعات مرتبط با وظیفهمندی دستگاهی در حوزه پیشگیری و آمادگی، مقالبه ، بازتوانی وبازسازی را مورد توجه قرار دهد و اجرایی کند.
اکبرپور ایجاد دستگاههای موازی با بحران را ازدیگر آفتهای پیشروی این مجموعه بر شمرد و خاطرنشان کرد: برخی بدون توجه به وظایف قانونی این دستگاه حاکمیتی، نسبت به تشکیل کارگروهها و جلساتی همچون آلودگی هوا، خشسکالی و غیره که مطابق با وظیفهمندی این دستگاه است، اقدام میکنند که باید این روند اصلاح شود، چرا که هدف از تشکیل این سازمان، ايجاد مديريت يکپارچه در امر سياستگذاري، برنامهريزي، ايجاد هماهنگي و انسجام در زمينههاي اجرائي و پژوهشي، اطلاعرساني متمرکز و نظارت بر مراحل مختلف مديريت بحران است.
وی با اشاره به فقدان شناخت وظایف مدیریت بحران در جامعه افزود: وظایف دستگاههای عضو شورای عالی، هماهنگی و کارگروههای تخصصی در سطوح ملی، استانی وشهرستانی درقالب شرح وظایف ابلاغی تعریف شده، اما متاسفانه انتظاردستگاهها درزمان بحران آن است، که این وظایف رابه جای آنکه متوجه خودشان سازند، متوجه مدیریت بحران در سطح استانی و سازمانی کنند که همین موضوع موجب میشود به نادرست انتظارات غیرمعقولی از سوی رسانهها و جامعه نسبت به این مجموعه شکل بگیرد.