کارگاه آموزشی بازاریابی و فروش فرش دستباف در استان گلستان برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان از برگزاری کارگاه آموزشی بازاریابی و فروش فرش دستباف در محل مرکز کسب و کار شهرک صنعتی آق قلا در این استان خبر داد .
درویش علی حسن زاده گفت : این کارگاه آموزشی یکروزه با هدف آشنایی فعالان فرش دستباف استان با بازاریابی و تحقیقات بازار در فرش دستباف ، مدیریت ارتباط و سنجش رضایت مشتریان ، مدل رفتار مصرف کننده و خریدار فرش دستباف ، خدمات مشتریان در فرش دستباف ، کانال های فروش و خرده فروشی نوین و مدیریت فروش ، فروشندگان و فروشگاهداری برگزار گردید .
وی افزود : این کارگاه آموزشی با حضور صادرکنندگان و تجار ، پژوهشگران و دانشجویان رشته فرش ، شرکت کنندگان در نمایشگاههای فرش ، فروشندگان فرش داخلی ، اتحادیه ها و تشکل های فرش دستباف ، و با همکاری مرکز ملی فرش ایران ، اتحادیه تعاونیهای فرش دستباف روستایی استان ، عامل توسعه خوشه فرش دستباف استان و شرکت شهرکهای صنعتی گلستان برگزار شد .
در این کارگاه رئیس اداره فرش سازمان صنعت ، معدن و تجارت گلستان گفت : با توجه به رکود و مشکلات موجود در بازار مقوله بازاریابی و فروش بسیار حائز اهمیت است ، و به همین دلیل مرکز ملی فرش ایران تصمیم به برگزاری این دوره آموزشی برای کلیه فعالان حوزه فرش در سراسر کشور گرفته است ، که این کارگاه نیز در همین راستا تشکیل شده است .
محمد فیاضی گفت : امروزه بحث بازاریابی و فروش آنقدر با اهمیت است که رشته های دانشگاهی بسیاری را به خود اختصاص داده است .
وی افزود : انتظار ما از شرکت کنندگان در این دوره این است که بتوانند در بحث بازاریابی و فروش موفق تر از گذشته عمل کنند و بازارهای خوبی را برای محصولات خود بیابند .
فیاضی با اشاره به تجارت الکترونیک در دنیای امروز ، گفت : امیدواریم تجارت فرش دستباف نیز به این سمت حرکت کند ، زیرا فضای مجازی بستر بسیار مناسبی برای توسعه تجارت در این هنر صنعت می باشد .
عامل توسعه خوشه فرش دستباف استان نیز ضمن ارائه بخشی از برنامه های خوشه فرش دستباف در استان گفت : ثبت برند تجاری فرش دستباف ترکمن توسط شرکت شهرکهای صنعتی استان ، تصویب برگزاری نمایشگاه تخصصی سالیانه فرش دستباف برای اولین بار در گلستان ، انجام پروژه پژوهشی شناسایی نقوش فرش ترکمن ، ایجاد فروشگاه متمرکز در استان ، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی در زمینه رنگرزی ، طراحی ، بازاریابی و بافت فرش و تدوین سند فرش دستباف استان از جمله برنامه های در حال اجرا و یا در دست اقدام در این حوزه است .
زلیخا عادلی در خصوص لزوم بازاریابی در حوزه فرش دستباف گفت : تولیدکنندگان فرش دستباف استان لازم است در زمینه توسعه بازارهای هدف خود با جدیت تلاش نمایند ، زیرا برای رشد و توسعه این هنر صنعت ، شناسایی بازارهای جدید یک ضرورت است .
وی افزود : تولیدکنندگان فرش دستباف باید سلایق و خواسته های مشتریان خود را شناسایی و بر اساس آن اقدام به طراحی و بافت فرش نمایند .
عادلی از فعالان حوزه فرش در استان خواست با تشکیل کارگروه های تخصصی و پژوهش در ان حوزه ، راهکارهای توسعه این هنر صنعت را ارائه نمایند .
غلامرضا عباسی مدرس این کارگاه آموزشی که از اساتید دانشگاههای تهران در زمینه بازاریابی و فروش می باشند نیز یکی از مهمترین نقاط ضعف کشور در مسیر توسعه هنر صنعت فرش را فقدان مطالعات علمی و پژوهشی و کتب مدون در حوزه بازاریابی و فروش فرش دانست .
عباسی گفت : بازاریابی ، شناسایی سلیقه وخواسته مشتریان و ارتباط با مشتری از مواردی هستند که متاسفانه تولیدکنندگان فرش دستباف در کشور ما کمتر به آن توجه کرده اند .
وی افزود : بازاریابی فرش دستباف همانند سایر محصولات نیست و برای موفقیت در این بخش ، در رقابت با سایر رقبا لازم است بازاریابی ویژه ای در حوزه فرش صورت گیرد .
مدرس دوره آموزشی بازاریابی و فروش فرش دستباف در استان گلستان ، گفت : برای رسیدن به وضعیت مطلوب در حوزه بازاریابی و فروش فرش دستباف نیاز به تدوین یک برنامه مدون می باشد ، و با برنامه ریزی اصولی می توان به توسعه این هنر صنعت که میراث ارزشمند گذشتگانمان می باشد دست یافت .