نسخه آزمایشی

نسخه آزمایشی

تشکیل کارگروه های علمی صنایع دستی ضروری است

لینک کوتاه خبر: https://golestanp.ir?p=237726کپی به کلیپ‌بورد

تشکیل کارگروه های علمی صنایع دستی ضروری است

معاون صنایع دستی کشوردر دیداری صمیمانه با کارکنان این اداره کل ضمن تاکید بر تشکیل کارگروه علمی صنایع دستی گفت:سازمان میراث فرهنگی برای فارغ‌التحصیلان صنایع دستی احساس مسئولیت می‌کند .

 به گزارش روابط عمومی وامورفرهنگی این اداره کل، نامور مطلق با اشاره به اینکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی به عنوان منشی در شرکت‌ها و موسسه‌های مختلف مشغول به کار می‌شوند، گفت: ما دانشگاه تاسیس و گروه صنایع دستی راه‌اندازی کرده‌ایم. برای فضا و استاد مربوطه هزینه کرده‌ایم اما بهره‌وری چندانی از فارغ‌التحصیلان صنایع دستی نمی‌بریم. در حالی که باید نسبت به فارغ‌التحصیلان صنایع دستی احساس مسئولیت کنیم و برنامه منظم و مدونی داشته باشیم تا آنها را جذب کارگاه‌های آموزشی و بخش‌های مختلفی کنیم که مرتبط با رشته و دانش‌ آنها است.

 وی درادامه افزود: معاونت صنایع دستی کشور بر آموزش تکیه دارد، بنابراین امید می‌رود که گام‌های مثبتی در زمینه آموزش هنرهای سنتی و صنایع دستی برداشته شود.

 نامور ادامه داد: اگر صنایع دستی ما بخواهد آینده‌ای داشته باشد، آن آینده در گروی آموزش درست و اصولی است. نظام «استاد ـ شاگردی» در جای خود خوب است اما مغایر با نظام دانشگاهی نیست، چرا که هر چه بخواهد تداوم پیدا کند، باید با دانش همراه شود و دانش از طریق آموزش انتقال پیدا می‌کند و «صنایع دستی دانش بنیان» یکی از کارهای ما در معاونت صنایع دستی است و لازمه رسیدن به این مرحله، در گرو ارتباط دانشگاه‌ها با معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی است.

 به گفته معاون صنایع دستی کشور، نظام آموزشی ما همخوانی چندانی با سرشت هنرهای صنعتی و صنایع دستی ندارد. شاید ما بتوانیم در زمینه هنرهای مدرن تا اندازه‌ای موفق باشیم، اما در زمینه هنرهای سنتی، بر اساس این الگو نمی‌توانیم موفق رفتار کنیم. ما هنوز در نظام آموزشی خود به ندرت هنرمند مولف تربیت می‌کنیم.

 معاون صنایع دستی کشور، تنوع در نهادهای آموزشی را یکی دیگر از مشکلات صنایع دستی برشمرد و گفت: آموزش و پرورش، دانشگاه علمی و کاربردی، سازمان فنی حرفه‌ای، برخی دانشگاه‌های دولتی، معاونت صنایع دستی، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و برخی مراکز آزاد، هر کدام به آموزش صنایع دستی می‌پردازند. در حالی که هیچ کدام از این بخش‌ها با یکدیگر ارتباط ارگانیک ندارند و هیچ سطح‌بندی انجام نشده که هر کدام از این قسمت‌ها باید چه کاری را انجام دهند چون ما نگاه جامعی نسبت به آموزش صنایع دستی نداشته‌ایم.

 وی آموزش صنایع دستی را به دوره‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد و گفت: آشنایی‌سازی با صنایع دستی، آموزش ابتدایی، تخصصی و حرفه‌ای، مراحل مختلف آموزش صنایع دستی هستند. هیچ کدام از این مراحل از یکدیگر تفکیک نشده‌اند. برای مثال مشخص نیست آشنایی‌سازی با صنایع دستی بر عهده کدام نهاد است؛ ضمن اینکه ما شاید آموزش تولید داشته باشیم اما آموزش فروش نداریم. همچنان که آموزش مصرف نداریم. باید به این بیندیشیم که چطور می‌توانیم الگوی مصرف تولید کنیم.

 نامور مطلق به نبود یک اطلس صنایع دستی در کشور اشاره و بیان کرد: ما اطلسی در اختیار نداریم که تمام رشته‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی را معرفی کرده باشد. با توجه به اینکه بعضی رشته‌ها در حال منسوخ شدن هستند، ضرورت تدوین این اطلس، احساس می‌شود.

 معاون صنایع دستی کشور همچنین گفت: ما نیازمند به وجود رشته‌ طراحی سنتی هستیم، همانطور که رشته‌ای به عنوان طراحی صنعتی داریم. بسته‌بندی صنایع دستی نیز یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شود.

 وی ضمن تاکید به طراحی محصولات صنایع دستی، به راهنمایی هنرمندان صنایع دستی تاکید داشت تا با تهیه مواد طبیعی ومناسب محصولات مطلوبتری تولید نمایند.

گزارش تصویری

جدیدترین اخبار

7 آذر روز نیروی دریایی ارتش

استاندار گلستان در نشست صمیمی با معتمدین و نخبگان سیستانی و بلوچ استان ؛

استاندار گلستان در دیدار با اقشار مختلف مردم ؛

استاندار گلستان در نشست با نخبگان استان؛

استاندار گلستان در همایش علمای امیدآفرین و جهادگران عرصه مقاومت؛

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه

استاندار گلستان در نشست هم‌اندیشی روسای هیأت ، پیشکسوتان و مربیان کشتی استان؛

Skip to content