رئیس مرکز
نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تبریک ایام
مبارک ماه ربیعالاول، شصت و ششمین سالگرد تأسیس دانشگاه علوم کشاورزی و
منابع طبیعی گرگان به عنوان یکی از قدیمیترین نهادهای آموزش عالی کشور را
تبریک گفت.
دکتر رازینی
با اشاره به اینکه در سازمانهای مختلف مجموعههای نظارتی متعددی وجود
دارند و در آموزش عالی نیز تعداد این مجموعههای نظارتی بیشتر است بیان
داشت: تکرار و تعدد مجموعههای نظارتی تضمینی برای بهبود عملکرد سازمانها
نیست.
وی وجه تمایز
مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با سایر واحدهای نظارتی را توجه به
مبحث کیفیت و تضمین آن بیان کرد و افزود: با توجه به چالشهای توسعه کمی
آموزش عالی در کشور و محدودیتهای ایجاد شده ناشی از آن، توجه به بحث کیفیت
بسیار ضروری است.
دکتر رازینی
گفتمانسازی در بحث کیفیت را یکی از سیاستهای مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین
کیفیت دانست و تصریح کرد: اکنون جایگاه مرکز و شبکه نظارت و ارزیابی در
آموزش عالی جایگاه بسیار ویژهای است و نقشی راهبردی در رفع چالشهای موجود
در آموزش عالی کشور دارد.
وی سپس ایجاد
وحدت رویه در بین هیأتهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، رعایت معیار واحد
و استاندارد در هیأتها، هوشمندسازی در نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با
استفاده از دادههای صحیح و معتبر، توجه به موضوع بهرهوری در آموزش عالی،
سطحبندی و رتبهبندی مراکز و موسسات آموزش عالی و ارزیابی مدیران را از
جمله رویکردهای مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم بیان کرد.
رئیس دانشگاه
علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این نشست ضمن تبریک ایام ولادت
پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) و آغاز شصتوهفتمین سال فعالیت دانشگاه
علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: در استان گلستان با توجه به سابقه
تاریخی خود به جز دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تمامی موسسات
آن بعد از انقلاب تشکیل شدهاند.
دکتر شتایی با
بیان اینکه متاسفانه مراکز آموزش عالی استان دارای زیرساخت مناسبی نیستند،
بر لزوم توجه و حمایت همه جانبه مسئولین استانی و کشوری از آموزش عالی
استان تأکید کرد.
وی افزود:
آمایش سرزمینی استان گلستان، کشاورزی و منابع طبیعی بوده و با توجه به
تخصصی بودن دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در زمینه آموزشهای
مهارتی، فضاهای آزمایشگاهی و … با محدودیتهای اساسی روبرو است و نیاز
داریم تا برای تحقق محورهای مورد تأکید وزارت علوم از جمله مرجعیت علمی،
فرهنگ نوآوری و نوآوری فرهنگی، آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش پایه و …
از طریق تخصیص اعتبار، توجه همه جانبه مسئولین در راستای افزایش کیفیت
آموزشی قدم برداریم.
رئیس دانشگاه
معین استان با اشاره به خلاصهای از وضعیت آموزش عالی استان خاطر نشان کرد:
نگاه دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان با توجه به وجود
محدودیتهای موجود، نگاهی حمایتی بوده اما هیچگاه کیفیت را فدای این
محدودیتها نکردهایم.
در پایان این
نشست، دبیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف استان گلستان با بیان اینکه
نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت یک بحث مشورتی و مشاورهای است گفت:
خوشبختانه توانستهایم با همکاری اعضای دبیرخانه و رؤسای زیر نظامهای
دانشگاهی استان دستاوردهای مناسبی را در حوزههای کمی و کیفی در آموزش عالی
استان داشته باشیم.
دکتر محبوبی
افزود: در استان گلستان تعداد ۶۴ مرکز دانشگاهی و موسسه آموزش عالی وجود
دارد که تعداد ۵۸۲۵۰ نفر دانشجو در آنها مشغول به تحصیل و ۱۰۴۰ عضو هیأت
علمی به فعالیتهای آموزشی و تحقیقاتی میپردازند.
وی در پایان
به ارایه گزارشی از مجموعه اقدامات انجام شده در دبیرخانه نظارت، ارزیابی و
تضمین کیفیت استان از ابتدای تأسیس تاکنون پرداخت.