نسخه آزمایشی

نسخه آزمایشی

نشست هم اندیشی مدیریت کیفیت بخشی روزهای پنجشنبه در مدارس ابتدایی

لینک کوتاه خبر: https://golestanp.ir?p=237996کپی به کلیپ‌بورد

نشست هم اندیشی مدیریت کیفیت بخشی روزهای پنجشنبه در مدارس ابتدایی

 نشست هم اندیشی طرح کیفیت بخشی روزهای پنجشنبه در مدارس ابتدایی استان که با مشارکت و با بهره گیری از توانمندی و ظرفیت های کانون در حال اجرا ست، برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون گلستان، در این نشست هم اندیشی که با هدف آسیب شناسی و نیز ارائه پیشنهادهای کاربردی به منظور کیفیت بخشی به فعالیت های مدارس در روزهای پنجشنبه در مجتمع فرهنگی هنری گرگان برگزار شد.

حسینی معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به لزوم ایجاد تغییر در رفتار دانش آموزان گفت: معلم ما نباید تنها معلم باشد بلکه بایستی به عنوان یک مربی در صحنه علم و دانش ظاهر شده تا جایی که در کنار انتقال دانش، عناصر رفتار، گفتار، نوع برقراری ارتباط و حتی نوع آرایش و پوشش دانش آموز را مورد سنجش قرار دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش خواستار تغییر نگاه تک بعدی به آموزش و پرورش شده و بیان کرد: مدرسه نباید تنها محلی برای برگزاری کلاس های درسی باشد بلکه باید در کنار فعالیت آموزشی، درس زندگی به بچه ها آموزش داده شده و مدرسه به پایگاهی برای محله و خانواده تبدیل شود.

حسینی تصریح کرد : وظیفه ما بایستی پیوند افکار و رفتار دانش آموزان با عناصر انگیزشی هم چون نشاط، شور، شادابی و تنوع بخشیدن به فعالیت ها باشد که در واقع این پیوند می تواند در پنجشنبه ها با همکاری و به کار گیری توانمندی های کانون پرورش فکری به درستی محقق شود.

در ادامه این نشست عبدالرحیم سیفی مدیر کل کانون پرورش فکری استان، ضمن خیر مقدم به سنگر بانان عرصه علم و دانش و با اشاره به این که طرح کیفیت بخشی روزهای پنجشنبه با عنوان “پنجشنبه بدون کیف و کتاب” از ابتدای تابستان 93 در برخی از مدارس استان به اجرا درآمده است.

وی اجرای درست این طرح را در ساماندهی زمان آموزش تقویت انگیزه و نشاط دانش آموزان برای یادگیری بیشتر و ماندگارتر، گسترش فعالیت های فوق برنامه برای رشد همه جانبه کودکان، تقویت ارتباط خانه و مدرسه و نیز پیوند کودکان با مراکز فرهنگی هنری کانون و فراهم سازی ارتقای شایستگی های حرفه ای و شغلی معلمان بسیار تاثیرگذار دانست.

حسینی تصریح کرد: با اجرای این طرح باب جدیدی در زمینه ارتباط موثر بین کانون و آموزش و پرورش گشوده شده به گونه ای که ما شاهد حضور پررنگ دانش آموزان در مراکز و نیز اجرای فعالیت های فرهنگی، هنری، ادبی و ورزشی توسط مربیان کانون در سطح مدارس بوده ایم.

مدیرکل کانون با اشاره به نیم قرن سابقه کانون در ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان با استفاده از روش های مناسب و جذاب و از طریق آموزش غیرمستقیم، آمادگی کانون و مراکز جهت ارائه خدمت رسانی به کودکان و نوجوانان استان در قالب فعالیت های 42 اعلام نمود.

وی از عنصر اختیار، علاقه مندی کودکان و نوجوانان ، شناسایی و هدایت درست استعدادها و شوق فراوان مربیان برای کار با کودکان به عنوان مهم ترین عوامل توفیق کانون یاد کرده و بر ارائه برنامه های شاد و در عین حال تاثیرگذار در محیط مدارس تاکید کرد.

برگزاری اردوی خلاقیت در مدارس و ساخت وسایل با دورریختنی ها با مشارکت خانواده ها، دانش آموزان و معلمان ، فراورده سازی محصولات مدرسه شامل تهیه و تولید انواع نشریه، کتاب و جزوه، برگزاری آموزش خانواده با موضوعات متناسب با حوزه کودک، برپایی صبحی با قرآن، شعرخوانی، مسابقات بومی و محلی با مشارکت مادران و دختران و پدران و پسران ، دیدار با خانواده شهدا ، برگزاری جشن تولد کودکان در مدرسه و تبادل کتاب های خانگی از جمله برنامه هایی بود که توسط سیفی مدیرکل کانون پیشنهاد گردید.

در بخش سوم این نشست، رزاقی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان، بر نقش مدیر در هدایت درست بچه ها تاکید نموده اذعان داشت: اگر مدیر مدرسه مدیریت نکند آن وقت است که بچه ها مدیریت خود و مدرسه را در دست می گیرند و نتیجه ی آن رفتار و یادگیری های پنهان دانش آموزان می شود.

وی مشخص کردن اهداف انتقال مطلب به دانش آموزان را ضروری دانست و بیان داشت: مدارس ما نباید کتاب را بی هدف در اختیار دانش آموزان قرار دهند ما باید به بچه ها آموزش بدهیم که چگونه خود را همزاد کتاب دانسته و با شخصیت های داخل کتاب ارتباط برقرار کنند چرا که آموزش، تکرار و تمرین امروز نتیجه اش زندگی توانمند فردا می شود.

در ادامه این نشست ، بهشتی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان، نسرکانی مدیر گروه انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان و سندزایی رئیس اداره فرهنگی به اجرای برنامه هایی همانند المپیاد ورزشی، تشکیل کانون ورزشی عادی و تخصصی، تشکیل مدارس تخصصی ورزشی، زنگ صبحانه و سلامت ، پیوند صمیمی تر مدارس با مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری به منظور اجرای برنامه های جذاب و پر نشاط و هم چنین تغییر نگاه فردی معلمان و دانش آموزان به نگاه گروهی اشاره نمودند.

در خاتمه مدیران مدارس مجری طرح ضمن بیان نظرات و پیشنهادها به طرح پرسش در زمینه نحوه پرداخت هزینه های اجرایی این طرح، چگونگی حضور کودکان ، نحوه تعامل با کانون پرورش فکری و بهره گیری از ظرفیت های مربیان کانون پرداخته که از سوی مسئولین حاضر در جلسه بدان ها پاسخ داده شد.

بازدید معاونین و کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش و مدیران مدارس از بخش های مختلف مجتمع فرهنگی هنری و فعالیت های کانون از برنامه های جنبی این نشست هم اندیشی بود.

 

گزارش تصویری

جدیدترین اخبار