مديركل راهآهن شمال شرق ۲ از كاهش هزينههاي تعويض بوژي براي بازرگانان خبر داد و گفت: ايستگاه راهآهن اينچه برون ميتواند به هاب بزرگ صادراتي تبديل شود.
محمدرضا قرباني در مراسم گلنگ زني آغاز عمليات خط عريض در اينچه برون استان گلستان در جمع خبرنگاران اظهار كرد: در حال حاضر ايران با راهآهن تركمنستان و كشورهاي سي آي اس (CIS) بهوسيله خط نرمال يك هزار و ۴۳۵ ميليمتري ارتباط دارد.
وي افزود: هماكنون بازرگانان و تاجرهاي ايراني براي واردات و صادرات تعويض بوژي انجام داده و بابت هر بار تعويض ۱۸۰ فرانك سوئيس به كشور تركمنستان پرداخت ميكنند.
مديركل راهآهن شمال شرق ۲ ادامه داد: صبح چهارشنبه با حضور معاون استاندار و اعضاي شوراي حملونقل استان عمليات اجرايي احداث خط عريض اينچه برون و سكوي تخليه و بارگيري آغاز شد.
وي اضافه كرد: با بهرهبرداري از اين پروژه، عرض ريل به يك هزار و ۵۲۰ ميلي متر تغيير يافته و واگنها به انجام عمليات تعويض بوژي نياز ندارند و باوجود تخفيف ۵۰ درصدي صادرات از گلستان و كاهش هزينه بوژي ميتواند مشوق خوبي براي افزايش صادرات و تبديل اينچه برون به يك هاب بزرگ صادراتي باشد.
قرباني تصريح كرد: با اجراي اين پروژه درمجموع سه هزار و ۲۰۰ متر خط عريض وارد كشور كرده و خطوط تخليه و بارگيري را ايجاد ميكنيم.
وي خاطرنشان كرد: براي صادرات مواد خوراكي از مرز اينچه برون واگن يخچال دار نياز است و واگنهاي يخچال دار قابليت تعويض بوژي ندارند و با احداث خط عريض امكان صادرات مواد خوراكي از طريق راهآهن اينچه برون فراهم ميشود.
مديركل راهآهن شمال شرق ۲ يادآور شد: اختلاف پيشآمده بين روسيه و تركيه ميتوانست فرصت مناسبي براي صادرات ايران از مرز اينچه برون فراهم كند اما به دليل نداشتن خط عريض تاكنون نتوانستيم از اين فرصت استفاده كنيم.