در
منطقه شاهکوه، طرح و نقشی که بر روی لباس زنان دوخته می شود کاملا با سایر
سوزن دوزی های موجود استان و با رودو زی های سطح کشور متفاوت و منحصر به
فرد است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ؛ سیاهدوزی در منطقه شاهكوه به روي لباسهاي محلي زنان نظير پيراهن و روسري صورت مي پذيرد. رنگ قالب این نوع سوزندوزی، سياه بوده، به همین منظور در این منطقه به “سیاهدوزی” شهرت دارد و بر روي پارچه سفيد با استفاده از نقوش بته جقه، گلهاي ساده، خطوط شكسته و منحني بصورت ذهني دوخته ميشود و طرح و نقش آن با ساير سوزن دوزيهاي موجود در استان متفاوت مي باشد.
در این منطقه طرح و نقشی که بر روی لباس میدوزند کاملا با سایر سوزندوزی های موجود استان متفاوت میباشد نقوش بطور ذهنی و بر گرفته از عناصر موجود در طبیعت بر روی لباس و حاشیه روسری با نخهای ضخیم کار میشود.
اسامی نقوش در سیاهدوزی شاهكوه عبارت است از قندكله (كله قندي)، (زيگزاگ)، ویل ویلی قندكله، تيب سياهك (نقطه سیاه) یا ستاره، ول پته (کژ بته یا کج بته)، جیکا (گنجشک)، ﮐﮏ (کبک)، خروس و غیره. دوختهاي بكار رفته در اين سوزندوزي عبارتند از تک دوزی ساده، تک دوزی قندکله، ﭼﺒﻠﻮکی(سه دندانه)، دندان موشي دسته بندي، زنجيره دوزي، زيگزاگ، ساقه دوزي، سرخس دوزي، بست افقي و عمودي که بيشترين دوخت بكار رفته در آن بخيه عمودي و افقي ميباشد.
در شاهکوه سوزندوزی اصولا هنری خانگی و خاص زنان منطقه است. زنان بدون نقشه و بطور ذهنی نقوشی را که الهام گرفته از آداب و رسوم و اعتقادات و عناصر طبیعی موجود در محیط پیرامون زندگی ایشان است را بروی لباسشان می دوزند.
در تولید این نوع لباس محلی تنها از پارچه سفید رنگ استفاده میشود و در ایجاد نقوش سوزندوزی روی این نوع لباس از نخ سیاه و به ندرت از نخهای رنگین چون سبز و قرمز استفاده میگردد. با توجه به باور های مردم بومی شاهکوه که گفته می شود فلسفه سیاه دوزی همانند فلسفه تولد انسان است که از عالم پاکی پا به عرصه هستی گذارده و سفیدی لباس، نمادی از پاکی و درستی عالم دگر است. زمانی که زندگی فرد شروع میگردد مانند نقشها و طرحهای سیاهدوزی آهسته و قدم به قدم بستر سفید زندگی از امور خوب و بد انسان نقش زده میشود. پس برای هر نقش اسم و هویتی تعریف شده است.
نقوش انتزاعی سیاهدوزی شاهکوه بر گرفته از محیط اطراف و عناصر موجود در طبیعت منطقه میباشد. از جمله شباهت نقش “کج بته” با درخت “سرو کوهی” یا “اورس” که محل رویش آن در کوههای شاهکوه میباشد و حضور پرندگانی چون کبک و گنجشک و خروس در این منطقه وطرح ول ولو که نشان از کوههای شاهکوه دارد و … گواه این مدعاست.
در فرهنگ ایران باستان گل نیلوفرآبی مظهر سه خدای دین هخامنشیان یعنی میترا یا مهر، آناهیتا و اهورامزدا است، بارزترین و زیباترین نقوش آن در تخت جمشید به تصویر کشیده شده است. این گل نماد صلح و شادی بوده است. از آنجا که این گل با آب درارتباط است میتوان آن را نماد آناهیتا (خدای آب) دانست. گل لوتوس یک نماد مذهبی بوده، زیرا که نیلوفر آبی از لجن زاده میشود، گرچه ریشه در مرداب دارد اما بر سطح آب و با درخشش نور خورشید شکفته میشود، این گل مظهری است از شکوفایی جهان و نیل آن به مرتبه ی تجلی و رسیدن به تعالی.