معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مشترک با اعضای هیأت رئیسه و جمعی از مدیران ستادی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان که چهارشنبه، بیستوششم بهمن ماه در سالن توحید دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه علیرغم ظرفیتهای عظیم امکان ایجاد تنش در استان گلستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از اغتشاشات اخیر سربلند بیرون آمد گفت: خوشبختانه نگاه مسئولین و مدیران این دانشگاه نگاهی دغدغهمند در حوزه فرهنگی بوده که بسیار ارزشمند است.
دکتر کلانتری
افزود: حجم فعالیتهای فرهنگی در سطح دانشگاهها بسیار زیاد بوده و نیازمند
تلاش زیاد و همهجانبه مسئولین دانشگاهی برای به ثمر نشاندن آنها هستیم.
وی با بیان
اینکه در دوران قبل از کرونا محققان بسیاری، در شرف انجام بودن یک چرخش
تمدنی بزرگ در جهان را بیان کرده بودند گفت: در همان زمان رهبر فرزانه
انقلاب به خوبی در دیدار با اعضای شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه
مبحث فضای مجازی، یک فناوری ساده در مقایسه با سایر فناوریها نیست از آن
به عنوان یک تمدن جدید یاد کرد.
دکتر کلانتری
با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا مردم به ناگاه به سمت فضای مجازی کشیده
شدند گفت: متاسفانه در حوزه فضای مجازی سیاستگذاری درستی در کشور صورت
نپذیرفته بود و مدیریت پلتفرمهای شبکههای مجازی در دست دشمنان بود و همین
مسئله باعث آسیبهای جدی به جامعه علیالخصوص نسل جوان شد.
معاون فرهنگی و
اجتماعی وزیر علوم تغییر سلایق و علایق و تحول نسلی را از اثرات فضای
مجازی بیان کرد و افزود: تحول انقلابی و ساختار فرهنگی متناسب با اقتضائات
جدید از خواستههای مقام معظم رهبری است که باید به آن توجه ویژه شود.
دکتر کلانتری یکی از بهترین راههای رهایی نسل جدید از فضای مجازی با توجه به
نگاههای متفاوت آنان در زمان کنونی به مسائل را، دادن مسئولیت به آنان
بیان و خاطر نشان کرد: میل به دیده شدن در جوانان جزء اقتصائات سنی آنان
است و همواره باید بر حفظ کرامت آنان تاکید شود.
دکتر کلانتری
جوهره انقلاب اسلامی را سند مبارزاتی امام خمینی (ره) در سال ۱۳۲۳
بیان کرد و افزود: مسئولیت اجتماعی همان قیام لله و آموزههای امام راحل
(ره) است.
وی مسئولیت
پذیری را یکی از ابعاد انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: همه اقشار جامعه در
هر جایگاهی دارای مسئولیت بوده و روسا، دارای مسئولیتی دو چندان هستند و
بر همین اساس باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند.
دکتر کلانتری
تاکید کرد: روح مسئولیت پذیری باعث تربیت انسانهای بزرگی همچون شهید
فخریزاده، شهید کاظمی آشتیانی، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید همت شد که
امورات خود را تنها برای رضای خدا انجام می دادند.
معاون فرهنگی و
اجتماعی وزیر علوم مسئولیت پذیری را مسیری برای تکامل بشری، ارتقاء هویت
فردی و جمعی، مرتفع نمودن مسائل اجتماعی و فرهنگی، کاهشدهنده آسیبهای
اجتماعی، کاهش مشکلات روانی و… دانست و افزود: اعطای مسئولیت به جوانان و
دانشجویان و درگیر کردن آنان با مسائل جامعه و دانشگاه و باور داشتن و
اعتماد به آنها باید به عنوان کار اساسی در دانشگاهها تلقی شود.
دانشگاه را بهترین مکان و دوران دانشجویی را آخرین زمان برای انجام سعی و
خطای دانشجویان بیان کرد و افزود: اعتقاد داریم دانشجویان باید در مسیر
مسئولیتپذیری ساخته شوند و بر اساس بررسیهای انجام گرفته، موفقترین
دانشجویان، دانشجویانی هستند که در فضاهای فرهنگی و گروهی به فعالیت
پرداخته باشند.
علوم و رتبهبندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها بر اساس آن خبر داد و خاطر
نشان کرد: بر اساس ماهیت دانشگاه به عنوان یک نهاد انسانساز باید ابعاد
فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را جدی گرفت.
سپس رئیس دانشگاه
علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این نشست با بیان اینکه دانشگاه علوم
کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با قدمتی ۶۵ ساله در سال ۱۳۳۶ با عنوان
آموزشگاه جنگل تاسیس و سپس با منفک شدن از دانشگاه مازندران به دانشگاه
علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تبدیل شد گفت: اکنون این دانشگاه با توجه
به پیشرفتهای صورت گرفته، دارای ظرفیت و پتانسیل بسیار مناسبی بوده و
دارای ۱۸۹ عضو هیات علمی و بیش از چهار هزار دانشجو است.
دکتر شتایی
افزود: علیرغم قدمت بالای دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و با
توجه به ماهیت تخصصی آن متاسفانه از نظر امکانات و فضاهای آموزشی با سطح
مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی با بیان
اینکه این دانشگاه به عنوان دانشگاه معین و مادر استان در حال فعالیت هستند
به انجام فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی متعدد در دانشگاه با وجود همه
مشکلات و چالشها اشاره کرد.
نماینده وزیر
علوم در استان گلستان با تاکید بر توجه بیشتر وزارت علوم به دانشگاه علوم
کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با توجه به شرایط تخصصی و قدمت آن خاطرنشان
کرد: متأسفانه در دانشگاه در حوزه فعالیتهای فرهنگی با محدودیتهای جدی در
بحث بودجه و اعتبارات مواجه هستیم و نیازمند نگاه ویژهای در این حوزه به
دانشگاه شود.
در پایان مسئول
دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان توجه به بحث
استاد پروری را به عنوان یک بحث فرهنگی اثرگذار بیان کرد و گفت: کلاس درس
به عنوان بهترین مکان برای تربیت و اخلاق آموزی دانشجویان است که انتظار
میرود اساتید به بهترین نحو این وظیفه را انجام دهند.
حجتالاسلام
والمسلمین طاهری با تأکید بر انجام فعالیتهای فرهنگی اثر گذار، به ضرورت گذراندن دوره فرهنگی برای اساتید جوان دانشگاهها اشاره داشت و گفت: امروز دشمنان نظام با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، حقایق
پیشرفت کشور را از جوانان پنهان نموده و نیاز است تا با جهاد تبیین توسط
اساتید، این حقایق به آنها گفته شود.
گفتنی است: در
این نشست اعضای هیأت رئیسه و مدیران ستادی دانشگاه به بیان نقطه نظرات و
پیشنهادات خود پیرامون مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پرداختند.