نمایندگان اعضای مراکز فرهنگیهنری
کانون پرورش فکری گلستان از راههای جذب نوجوانان سخن گفتند
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان با هدف
توسعه کیفی فعالیتها و جذب نوجوانان در مراکز فرهنگیهنری با نمایندگان اعضای
نوجوان به گفتوگو پرداخت.
به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانون پرورش فکری گلستان و با هدف جذب
حداکثری اعضا با بهرهگیری از نظرات مشورتی نمایندگان نوجوانان، مدیرکل کانون به
همراه کارشناسان فرهنگی، هنری، ادبی، ارزیابی عملکرد و روابط عمومی در مراکز
فرهنگیهنری حضور یافته و در فضایی صمیمانه با اعضای نوجوان به بحث و گفتوگو
پرداخت.
در ابتدای این دیدارها مدیرکل کانون از بچهها خواست تا به بیان
ویژگیهای کانون و مربیان آن پرداخته و تفاوت آن را با آموزشهای مدرسهای بیان
کنند.
نشاط و شادابی حاکم بر مراکز فرهنگیهنری، وجود مربیان علاقهمند و
دوستداشتنی، تنوع فعالیتهای فرهنگیهنری، وجود آزادی عمل برای انتخاب فعالیتها،
توجه به نیازهای کودکان و نوجوانان و استفاده از روشهای غیرمستقیم در آموزشها از
جمله ویژگیهایی بود که به اعتقاد نمایندگان اعضای نوجوان، کانون پرورش فکری را از
فضای کلاس و مدرسه جدا میساخت. در ادامه این بحث سیفی مدیرکل کانون از حضور کمرنگ
نوجوانان در مراکز فرهنگیهنری کانون به عنوان یکی از آسیبهای پیش رو سخن گفت و
نظرات و پیشنهادهای نوجوانان حاضر در جلسه را جویا شد.
اطلاعرسانی و انجام تبلیغات محیطی، بردن فعالیتهای کانون به درون
جامعه، فضاسازی مراکز متناسب با سن اعضای نوجوان، بهرهگیری از نظرات نوجوانان در
فضاسازی مراکز، واگذاری برنامههای استانی به شهرستانها و برجستهکردن کانون،
تنوع فعالیتها و توجه به علایق نوجوانان، توسعه فعالیتهای علمی و تهیه وسایل آزمایشگاهی،
برگزاری اردوها، بازدید از مراکز علمی و تاریخی و مذهبی، اختصاص مربی مرد به مراکز
فرهنگیهنری، آشناسازی خانوادهها با فعالیتهای کانون، توجه به فعالیتهای ورزشی
و بازیهای فکری، موسیقی، مجریگری، برگزاری مسابقات کتابخوانی، توجه به تکنیکهای
نقاشی نه صرفا نقاشی کودکانه، اختصاص فضای مناسب برای نوجوانان، تهیه کتابهای
مناسب سن اعضای نوجوان و خرید کتاب براساس نیازسنجی از آنها، توجه به نیازهای
امروزی همانند رایانه، ایجاد اشتغال با بهرهگیری از مهارتها برای نوجوانان و
برپایی کلاسهای مهارتی، نظرسنجی از بچهها درباره فعالیتهای دوستداشتنی، هدایت
مسابقات فرهنگیهنری مدارس به سمت کانونهای پرورش فکری، برگزاری کلاسهای مشاورهای
در مراکز فرهنگیهنری کانون، دعوت از معلمان و برگزاری کلاسهای توجیهی برای آنها
و معرفی کانون به مدارس از مهمترین پیشنهادهایی بود که توسط نمایندگان اعضای
مراکز فرهنگیهنری گمیشان، آق قلا، رامیان، دلند و گنبدکاووس عرضه شد.
گفتنی است در این بازدیدها که براساس هماهنگی و برنامهریزی انجام شده با مربی مسئولان برگزار
میشود ضمن تشکیل جلسات شورای فرهنگی و ارزیابی عملکرد مراکز براساس برنامهها و
سیاستهای ابلاغی، کارشناسان از نزدیک با فعالیتها و مسائل و مشکلات حوزه کاری مربیان آشنا شده و
ضمن ارائه راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای کیفی فعالیتها به حل مشکلات آنها میپردازند.
این بازدیدهای کارشناسی به همراه برگزاری جلسات شورای فرهنگی و نشست
با اعضای نوجوان تمامی مراکز فرهنگی ادامه داشته و قرار است مجموعه نظرات و پیشنهادهای
نمایندگان اعضای نوجوان جمعآوری و پس از تدوین نهایی در اختیار سیاستگذاران و
تصمیم گیرندگان کانون قرار داده شود.