عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » گلستان در زمره سه استان اول دچار خشکسالی کشور است

مدیر کل مدیریت بحران گلستان:

گلستان در زمره سه استان اول دچار خشکسالی کشور است

گلستان در زمره سه استان اول دچار خشکسالی کشور است

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به شرایط نه چندان مناسب گلستان در موضوع خشک‌سالی گفت: براساس ارزیابی مرکز خشک‌سالی کشور، گلستان در سال‎ جاری در رتبه سه استان اول مبتلا به خشک‌سالی قرار گرفته است.

"صادق‎علی مقدم" صبج امروز شنبه در گفت‎و‎گوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی مدیریت بحران استان گلستان در گرگان اظهار کرد: این بررسی‎ها، توسط مراجع علمی معتبری انجام گرفته و در آن استان‎ها هم از لحاظ منابع آبی مورد بررسی قرار گرفته‎اند هم از لحاظ شرایط آب و هوایی.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمار موجود، متاسفانه آلوده شدن آب‎های سطحی و زیرزمینی درحال افزایش است و با توجه به مصرف بی‎رویه آب، کاهش بارش و خشک‌سالی ضمن کاهش ذخایر زیرزمینی و سطحی آب، اصولاٌ آب اضافی برای توسعه وجود ندارد.

مقدم با تاکید بر شیوه‎های مقابله با بحران کم‎آبی و مشکلات ناشی از آن بیان کرد: اصلاح الگوی کشت استان با توجه به نیاز آبی محصولات، جلوگیری از مبادرت به عمیق کردن چاه‎های موجود، اعطای وام بلاعوض در ازای عدم بهره‎برداری از چاه‎های موجود، ترویج فرهنگ صرفه‎جویی در مصرف آب در رسانه ملی و استانی و آموزش استفاده از روش‎های نوین آبیاری است.

وی خاطرنشان کرد: خشک‌سالی تنها منابع آبی گلستان را تهدید نمی‎کند، بلکه با ادامه این روند مناطق جنگلی این استان نیز به طور جدی در معرض خطر حریق قرار می‎گیرد و خساراتی عظیم به این ذخایر مهم زیست‌محیطی کشور وارد می‎شود.

دبیر شورای هماهنگی مدیرت بحران استان گلستان با اشاره به خطر جدی پدیده ریزگردها در گلستان اذعان کرد: این پدیدهمحصول تبعات تغییرات اقلیمی، خشکسالی و کاهش بارش سالانه در استان است که اندک‎اندک به اشکال گوناگون رخ‎نمایی می‎کند.

*خطر ریزگردها جدی است

وی خاطرنشان کرد: کنترل شرایط فعلی، نیازمند برنامه‎ریزی در حوزه پیشگیری است و می‎توان با تدابیری سریع اما نتایجی درازمدت همچون ایجاد پوشش گیاهی، تا حدودی این وضعیت را کنترل کرد.

مقدم با اشاره به مناطق در خطر ریزگردها در گلستان افزود: بیشتر مناطق بیابانی استان در بخش ترکمن‎نشین قرار دارد که می‎توان از جمله این مناطق به حوزه شهرستان گمیشان و دیگر شهرستان‎های هم‎مرز با ترکمنستان اشاره کرد.

وی یادآور شد: به نظر می‎رسد، تبعات ریزگردهای احتمالی، علاوه بر محیط زیست، ساختار کشاورزی و معیشت این مناطق محروم را تحت تاثیر قرار داده و آن را دستخوش دگرگونی سازد.

 مقدم متذکر شد: عوامل طبیعی و انسانی متعددی همچون کاهش بارندگی و رطوبت نسبی هوا، کمبود پوشش گیاهی و استفاده نادرست از منابع آبی در ایجاد خشک‎سالی و ایجاد ریزگردها موثر هستند.

مقدم با تاکید بر نقش منابع طبیعی را به عنوان یک دستگاه محوری در این فرآیند برشمرد و تصریح کرد: ایجاد دامنه و کمربند سبز در این مناطق از جمله برنامه‎هایی است که می‎تواند توسط این دستگاه عملیاتی مورد توجه قرار گیرد.


ارسال کننده خبر : اداره کل مدیریت بحران
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : havades
  • بازدید : 597
  • کد خبر : 16421