عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نقش تشکل های مردم نهاد باید در مدیریت بحران پررنگ شود

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان:

نقش تشکل های مردم نهاد باید در مدیریت بحران پررنگ شود

نقش تشکل های مردم نهاد باید در مدیریت بحران پررنگ شود

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: نقش تشکل‎های مردم نهاد استان، درفرآیند مدیریت بحران نیازمند توجه، ساماندهی و فعالیت بیشتر است.

صادق‎علی مقدم امروز در گفت‎وگو با پایگاه اطلاع‎رسانی مدیریت بحران استان گلستان در گرگان اظهار کرد: با ساماندهی تشکل‎های مرتبط با حوادث غیرمترقبه در چهار چرخه مدیریت بحران« پیش‎بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله وبازسازی و بازتوانی، می‎توان از توانمندی آنان به بهترین وجه سود برد.

وی ادامه داد: تجارب دنیا در حوزه مدیریت بحران، نشان داده که مشارکت مردمی در فرآیند حوادث، یک نقش تعریف شده است و با به‎کارگیری ازاین قابلیت توانسته بخش مهمی از امور این بخش را در حوادث مدیریت کند.

مقدم خاطرنشان کرد: بر این اساس بر آن هستیم تا با کمک اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به عنوان متولی کارگروه تشکل‎های مردم نهاد استان، ضمن هدایت تشکل‎های مردم نهاد و رونق بخشی به فعالیت‎های مرتبط با مدیریت بحران از توانمندی آنان در شرایط مختلف حوادث طبیعی استفاده بهتر و بیشتری شود.

وی یادآور شد: خوشبختانه تشکل‎های مردم نهاد در گلستان در مقاطعی منشاء حرکات ارزشمندی به ویژه در پروژه موفق «UN» بوده‎اند که همین موضوع نشان از توانمندی این بخش غیردولتی در استان است.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: استفاده از تجارب اعضای تشکل‎های مردم‎نهاد می تواند در زمینه آگاهی‎بخشی به جامعه و ارایه آموزش‎های لازم در قبل، حین و پس از بروز اینگونه حوادث به مدیریت بحران و کاستن از میزان خسارات و تلفات کمک موثری کند.

مقدم ادامه داد: طی این سال‎ها تلاش شد تا از نیروهای مردم در پروسه پیشگیری و اطفای حریق منابع طبیعی استان تحت عنوان گروه‎های 22 نفره استفاده شود اما مطمئنا ظرفیت استان بالاتر از ظرفیت فعلی است.

وی یادآور شد: در فرآیند مدیریت بحران در حوزه بازسازی و بازتوانی می‎توان از توان تشکل‎های خیریه وهیات‎های مذهبی استان نیز سود برد و با آموزش مناسب آنان را نیز در این حوزه برای فعالیت‎های انسان‎دوستانه مهیا ساخت.

مقدم اذعان کرد: سازمان‎های مردم‎نهاد و تشکل‎های مردمی در صورت توانمندسازی نقش موثر و بی‎بدیلی در مدیریت بحران ایفاء خواهند کرد.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه کارگروه تخصصی تشکل مردم نهاد مدیریت بحران اضافه کرد: برگزاری منظم جلسات کارگروه تشکل‎های مردم نهاد، آموزش مناسب این تشکل‎ها برای ایجاد آمادگی در آنان به ویژه در زمان حوادث غیرمترقبه، برگزاری نشست تخصصی توام با تعامل بین تشکل‎های مردم‎نهاد و دستگاه‎های عملیاتی مدیریت بحران از جمله اقداماتی است که می‎تواند منجر به تقویت جایگاه این کارگروه تخصصی شود.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان یادآور شد: این تشکل‎ها نباید تنها به شهرها محدود شوند بلکه باید از توان دهیاران، تشکل‎های مذهبی و بسیج در روستاها نیز سود برد تا بتوان از ظرفیت آنان برای مدیریت حوادث‎ احتمالی استفاده کرد.

 مقدم با اشاره به نشست با مدیر کل جدید امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان درزمینه فعال‎سازی و ساماندهی تشکل‎های مردم‎نهاد استان ادامه داد: در این جلسه به دنبال بررسی راهکاری موجود برای تقویت این کارگروه و استفاده از تمامی ظرفیت‎های موجود در تشکل‎های مردم نهاد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به علاقه‎مندی مدیر کل جدید این اداره کل انتظار می‎رود، کارگروه تخصصی تشکل‎های مردم نهاد مدیریت بحران استان بیشتر از گذشته در جهت اجرای شرح وظایف مصوب و منویات کارگروه تخصصی گام بردارد.

قراراست فردا مدیر کل مدیریت بحران گلستان در نشستی با مدیر کل امور اجتماعی آخرین وضعیت کارگروه تشکل‎های مردم نهاد استان در عرصه مدیریت حوادث غیرمترقبه استان را بررسی کرده و درزمینه فعالیت بیشتر این کارگروه تخصصی بحث وتبادل نظر شود.

کارگروه تشکل‎های مردم‎نهاد مدیریت بحران، از جمله کارگروه‎های 15 گانه مدیریت بحران گلستان است که ریاست آن بر عهده مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری است.

 نقش تشکل های مردم نهاد باید در مدیریت بحران پررنگ شود

 

نقش تشکل های مردم نهاد باید در مدیریت بحران پررنگ شود

 

 

 


ارسال کننده خبر : اداره کل مدیریت بحران
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : havades
  • بازدید : 1327
  • کد خبر : 26678