عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نشست بخشداران گلستان با موضوع توسعه روستایی

دفتر امور روستایی و شوراها استانداری برگزار کرد؛

نشست بخشداران گلستان با موضوع توسعه روستایی

نشست بخشداران گلستان با موضوع توسعه روستایی

با برنامه ریزی دفتر امور روستایی و شوراها استانداری نشست بخشداران گلستان با حضور مدیران ارشد استانی و با موضوع توسعه روستایی برگزار شد.

به گزارش دفتر امور روستایی و شوراها استانداری، در این نشست که ربیعی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار، نصیبی مدیر کل امور روستایی و شوراها، پولادوند رییس صندوق بیمه روستاییان و عشایر، میقانی مدیر کل راهداری وحمل و نقل جاده ای، یازرلومدیرعامل سازمان پسماند حضور داشتند، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اظهار کرد: آنچه باعث تثبیت جمعیت روستایی، کاهش حاشیه نشینی و کاهش معضلات می شود ایجاد شرایط پایدار اقتصادی در روستاها و انگیزه ماندن در روستا برای روستاییان است.

محمود ربیعی اقتصاد را مهمترین عامل تحرک در روستاها دانست و افزود: اقتصاد مورد نظر مقام معظم رهبری و دولت اقتصادی پویا، با دوام و مقاوم در برابر تهدیدات است که بتواند تجاری سازی، رقابت پذیری و سودآوری را بهمراه داشته باشد.

وی اقتصاد را مسئله ای زیربنایی قلمداد کرد و یادآور شد: دولت تلاش دارد با بسته های حمایتی، تزریق پول به بنگاه های صنعتی، حمایت از کارآفرینان با طرح های نوین، تفاهم نامه های اقتصادی، از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی حمایت کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار افزود: بومی سازی و بهره گیری از مزیت های اقتصادی منطقه ای در روستاها می تواند موجب رونق اقتصادی روستاها شود.

محمود ربیعی با اشاره به نقش سخت افزاری دولت تدبیر و امید، گفت: از زمان استقرار دولت یازدهم تلاش شده شرایط روحی و روانی اقتصاد جامعه، آرام شود و مردم با آرامش بتوانند در فکر گسترش فعالیت های اقتصادی خود باشند.

وی با تاکید بر نقش بخشداران در توسعه تفکر اقتصادی روستاها، خاطر نشان کرد: باید توجه داشت اقتصاد مقاومتی مسئله ای دولتی نیست بلکه کاملاً ریشه های مردمی دارد و روستاییان با ایجاد تعاونی ها می توانند ضمن بهره گیری از توان جمعی، پویایی اقتصادی در روستا را ایجاد کنند.

وی بخشداران را به عنوان پیشانی اقدامات وزارت کشور دانست و یادآور شد: دولت به دنبال تکمیل زیرساخت هاست و بخشداران با همکاری فرمانداران و دهیاران باید بخش خصوصی را جهت سرمایه گذاری در روستاها به میدان آورند.

همچنین در این نشست مدیر کل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان، اقتصاد روستا را مسئله ای پراهمیت دانست و اظهار کرد: با درخواست رییس جمهوری از مقام معظم رهبری و با عنایت ایشان و مصوبه مجلس شورای اسلامی 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی از طریق پست و بانک و بانک کشاورزی به توسعه روستاها اختصاص خواهد یافت و ما به دنبال ارائه این تسهیلات به روستاها با کمک بخشداری ها و فرمانداری ها هستیم.

علی نصیبی با تاکید بر اهمیت شناسایی فرصت های اقتصادی روستاها توسط بخشداران، تصریح کرد: بر اساس تفاهمات صورت گرفته، به طرح های مجوز دار ارائه شده از سوی یک یا چند دهیاری، 3 برابر بودجه مصوب سال گذشته آنان از سوی پست بانک، تسهیلات ارائه می شود.

وی با اشاره به اهمیت طرح های گردشگری در استان، گفت: 4پروژه گردشگری برای 4 روستای استان در نظر گرفته شده و مقرر گردیده برای ارتقا زیرساخت های هر کدام از آنها 100 میلیون تومان هزینه شود که طی هفته های آتی این بودجه تخصیص خواهد یافت.

وی در خصوص اعتبارات بانک سینا که جهت توسعه کارآفرینی در روستاها اختصاص داده شده، یادآور شد: تا کنون به میزان20 میلیارد تومان از سوی استان طرح هایی ارائه شده و ما آمادگی جذب 20 میلیارد های دوم و سوم را داریم و بخشداران باید با ترغیب دهیاران و روستائیان طرح های اقتصادی خود را ارائه نمایند.

مدیر کل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان بودجه جاری دهیاری ها را بالا دانست و خاطر نشان کرد: باید در روستاها به دنبال اقدامات درآمدزا باشیم چراکه افزایش درآمد روستایی موجب افزایش سرانه روستایی استان می شود.

همچنین در این نشست مدیرعامل صندوق بیمه روستائیان و عشایر استان گفت: جامعه هدف ما روستاییان، عشایر و ساکنان شهرهای کمتر از 20 هزار نفر هستند و افراد مشمول برای عضویت در این بیمه شرایط سنی ندارند و حتی افراد بیکار هم می توانند به عضویت این بیمه درآمده و از مزایای آن بهره مند شوند.

دانیال پولادوند از بخشداران سراسر استان خواست نسبت به تقویت نهضت بیمه ای در روستاهای بخش خود بیشتر تلاش داشته باشند و در تقویت ستاد راهبردی روستاییان و عشایر که در شهرستان ها تشکیل شده تلاش داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر 126 کارگزار فعال صندوق بیمه روستاییان و عشایر در عرصه شرکت های تعاونی و دهیاری سطح استان وجود دارد و در حال الکترونیکی کردن سوابق بیمه ای 39 هزار پرونده در سطح استان هستیم.

لازم به ذکر است در این جلسه مدیر کل راهداری وحمل و نقل جاده ای از ارائه تسهیلات جهت تجهیز ناوگان روستایی خبر داد و افزود: با همکاری صورت گرفته از سوی راهداری ، ایران خودرو و صندوق کار آفرینی امید 4500 دستگاه سمند ef7 بنزینی، دوگانه سوز جهت حمل و نقل روستایی در سطح اختصاص داده شده و هیچ گونه سهمیه استانی وجود ندارد و بستگی به توان جذب هر استان دارد.

مهدی میقانی تصریح کرد: 1500 دستگاه از این خودرو ها تا پایان سال 95 و مابقی در سال 96 ارائه می شود و بخشداران لازم است با همکاری دهیاری ها در کمترین زمان ممکن واجدین شرایط را معرفی نمایند.

وی افزود: ما به دنبال 5 خودرو برای هر بخش هستیم چرا که این خودروها دارای وام 25 میلیونی، با کارمزد 4درصد و اقساط 60 ماهه هستند.

همچنین در این جلسه مدیر عامل بیمه دی استان از عزم جدی کشور برای مقابله با بحران ها و حوادث خبر داد و یادآور شد: بیمه دی در سیلاب های شهریور ماه گذشته وظیفه بیمه منازل مسکونی شهر گرگان را برعهده داشت و علی رغم تعهد یک ماهه در پرداخت غرامت به 400 واحد مسکونی شهر ظرف مدت 9 روز خسارت پرداخت کرد.

امیر خاکی از بخشداران خواست با درایت و آینده نگری نسبت به آگاهی مردم جهت بیمه منازل مسکونی و باغات و مزارع کشاورزی تلاش داشته باشند.

گفتنی است یازرلو مدیر عامل سازمان پسماند نیز از اجرای دو سکوی حمل زباله در روستاهای دوزین و سلطان علی خبر داد و یادآور شد: آماده سازی این دو سکو با جذب اعتبارات در حال انجام است و همچنین سکوی حمل زباله روستای یساقی نیز از پروژه هایی است که بزودی اجرای آن آغاز می شود.

لازم به ذکر است در این نشست که بیش از 3 ساعت و نیم به طول انجامید بخشداران سراسر استان دغدغه های خود را با مدیران ارشد استانی در میان گذاشتند و راهکارهایی را جهت بهبود وضعیت بخش های خود دریافت کردند.

نشست بخشداران گلستان با موضوع توسعه روستایی

 

نشست بخشداران گلستان با موضوع توسعه روستایی

 

نشست بخشداران گلستان با موضوع توسعه روستایی

 


تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .