عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » کیفیت بالای گندم گلستان استان های دیگر را جذب می کند

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار گلستان:

کیفیت بالای گندم گلستان استان های دیگر را جذب می کند

کیفیت بالای گندم گلستان استان های دیگر را جذب می کند

 معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار گلستان اظهار کرد: به دلیل بالا بودن گلوتن و کیفیت گندم گلستان بسیاری از استان های کشور خواهان گندم ما هستند و به سمت استان جذب می شوند، که طی جلساتی با سازمان صنعت معدن و تجارت و نیز کارخانجات آرد پیگیر این موضوع هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، علی مرگدری در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری با بیان اینکه ادارات غله و تعاون روستایی مسول نگهداری و توزیع گندم در بین مصرف کنندگان اعم از کارخانجات استان و خارج از آن هستند، گفت: پیش تر، گندم استان به صورت خام در اختیار استان های دیگر قرار می گرفت اما در حال حاضر تلاش بر این است که گندم با ایجاد ارزش افزوده مناسب به دیگر استان ها ارسال شود.

وی تصریح کرد: پس از خرید گندم و هرگونه کالای کشاورزی دیگر به کشاورزان رسید داده می شود و گندمی که در انبارها موجود است همگی دارای شناسنامه اند چراکه باید پول آن به کشاورزان پرداخت شود.

وی گفت: ظرفیت تولید گندم استان یک میلیون تن است که در سالهایی مثل سالی که گذشت به دلایلی همچون خشکسالی، یخ زدگی و سرما این رقم تا 700 هزار تن کاهش یافت که از این میزان قریب به 60 تن آن صرف بذر و دام و ما بقی به مراکز خرید تحویل شد

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار گلستان ظرفیت عملی استان در سیلوها و مراکز نگهداری را 1/1 میلیون تن عنوان کرد و افزود: البته این ظرفیتی است که در سیلو ها و مراکز نگهداری رسمی برای گندم و جو وجود دارد و علاوه بر آن مراکز نگهداری خصوصی هستند که مجوزهایی دریافت کرده اند اما نگاه ما به آنها راهبردی نیست بلکه به عنوان پشتوانه به این مراکز توجه داریم.

وی در خصوص اینکه گفته می شود بین کشاورز و انباردار و سیلو، قرارداد محکمی جهت پرداخت بسته نمی شود و سوءاستفاده های مالی بالایی در این رابطه انجام می گیرد، گفت: بر اساس قانون هر ساله دولت بعضی از محصولات استراتژیک را به حالت خرید تضمینی از کشاورزان تحویل می گیرد که یکی از محصولات گندم است که هر ساله قیمت آن از سوی دولت اعلام می شود.

به گفته مرگدری، گندم کار پس از دریافت رسید، ظرف مدت یک هفته تا 10 روز پول خود را دریافت می کند البته در مواردی نادر مشاهده شده در بعضی سال ها این پرداخت تا یک ماه هم طول کشیده است.

وی افزود: در هر حال مراکز خرید دولتی موظفند در زمان گفته شده پول کشاورزان را پرداخت کنند و مواردی که کشاورزان گندم خود را به مراجع غیر دولتی و یا خصوصی ارائه می دهند دیگر بر عهده ما نخواهد بود.

علی مرگدری در پاسخ به این سوال که گفته می شود بعضی کارخانجات آرد با استفاده از گندم فاسد و آلوده اقدام به تولید آرد کرده و آن را در اختیار مردم قرار می دهند گفت: از ابتدای فعالیت دولت تا به امروز هیچ مورد مستندی نداشتیم .

معاون برنامه ریزی اظهار کرد: تنها در یک مورد که احساس می شد شرایط مناسب نگهداری گندم در آن وجود ندارد، موجودی کارخانه به مراکز نگهداری مناسب منتقل شد.

وی در پایان با بیان اینکه از ابتدای فعالیت دولت جدید، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی به عضویت گروه نظارت درآمده تا با انجام نمونه برداری های منظم، مسائل بهداشتی رعایت شود، اعلام کرد: این اطمینان را به همه می دهیم که در سال 93 به هیچ عنوان گندم فاسد و آلوده در استان مورد استفاده قرار نگرفته است.

 


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .