عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: انقلاب اسلامی طلوع دوباره شعر آیینی است


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: انقلاب اسلامی طلوع دوباره شعر آیینی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: انقلاب اسلامی طلوع دوباره شعر آیینی است

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باقدردانی ازتلاش شاعران آیینی درکشور، گفت: انقلاب اسلامی برای شعر وشاعران آیینی طلوعی دیگر بود واین دوران با هیچ دوره ای قابل مقایسه نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان ؛ علی جنتی روز دوشنبه در دومین کنگره شعر اهل بیت (ع) در گرگان، اظهار داشت: شعر آیینی متعلق به مکتب و مذهب خاصی نیست، بلکه شیعه و اهل سنت همواره در طول تاریخ اسلام مودت و ارادت خاصی به اهل بیت(ع) داشته اند.

وی با اشاره به حضور پر رنگ شعر آیینی در آثار شاعران فارسی گو از قرن چهارم به بعد گفت: عشق و مودت به اهل بیت (ع) در دیوان اشعار بیشتر شاعران این مرز و بوم از گذشته تاکنون وجود داشته و دارد و آنان تلاش داشته اند مکتب زندگی بخش اهل بیت را در قالب این نوع شعر احیا کنند.

جنتی اضافه کرد: مودت و ارادت به اهل بیت(ع) در آثار شاعرانی چون رودکی، بلخی، فردوسی، کسایی مروزی، مولوی، سنایی غرنوی، ناصر خسرو، بلخی، سلمان ساوجی، حافظ شیرازی و بیدل می درخشد.

وی با بیان این که شعرهای آیینی از گذشته تاکنون در سه دسته مدح و ستایش پیامبر(ص)، مولی متقیان حضرت علی(ع) و حماسه عاشورا خودنمایی می کند، تصریح کرد: علاوه بر شاعران پارسی گو، در دیگر ادیان الهی نیز شعر های آیینی وجود دارد که نمونه هایی از آن هر ساله در همایش بین المللی باران غدیر در تهران، ارایه می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با قرائت ابیاتی از اشعار کسایی مروزی و نیز مهم دانستن اشعار این شاعر نسبت به دیگر شاعران شعر آیینی، گفت: نخستین شعر آیینی با موضوع حماسه کربلا مربوط به این شاعر است.

جنتی ضمن قدردانی از تلاش شاعران آیینی به مشقت هایی که این گروه از گذشته تاکنون داشته اند، اشاره کرد و اظهار داشت: با همه زحمات انجام شده هنوز شعر آیینی به تکامل نرسیده است.

وی انقلاب اسلامی را فرصت مناسبی برای رشد و احیای بیشتر شعر آیینی دانست و گفت: برگزاری کنگره شعر اهل بیت (ع) ازجمله فرصت هایی است که می توان شعر آیینی را احیاء کرد.

در این کنگره یک روزه جمع کثیری از شاعران شیعه و اهل سنت از 15 استان کشور و نیز استاندار و نماینده ولی فقیه در استان گلستان و برخی مسوولان سازمان تبلیغات اسلامی حضور دارند.

 

 

 

 

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .