عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » وزیر کشور: وظیفه ما برگزاری انتخابات قانونی، سالم و با نشاط است


وزیر کشور: وظیفه ما برگزاری انتخابات قانونی، سالم و با نشاط است

وزیر کشور: وظیفه ما برگزاری انتخابات قانونی، سالم و با نشاط است

 وزیر کشور گفت: وظیفه ما برگزاری انتخابات قانونی ، سالم و با نشاط است و رسانه ها از هم اکنون برای ایجاد شور انتخاباتی تلاش کنند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی با عنوان 600 روز برای همدلی و همزبانی گفت : هیچکس از جایگاه دولتی حق استفاده از امکانات و منابع دولتی را در راستای فعالیت های انتخاباتی ندارد و با هرگونه تخلفی در این زمینه برخورد خواهد شد .

وزیر کشور گفت : به فرموده مقام معظم رهبری رأی مردم حق الناس است و قانون ما را موظف به صیانت از رأی مردم و برگزاری انتخابات سالم کرده است .

وزیر کشور با اعلام اینکه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفند امسال به آرامش سیاسی و رفتارهای قانون مند نیازمندیم گفت : وزارت کشور از فضای باز و با نشاط سیاسی حمایت می کند .

دکتر رحمانی فضلی با اعلام اینکه انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی در برخی شهرهای بزرگ کشور به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد افزود : شورای نگهبان نیز آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی در این مناطق را دارد .

دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور درباره طرح برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی گفت : موضوع برگزاری انتخابات استانی با عنوان یک طرح در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است که با کلیات طرح مخالفتی نداریم اما نگرانی ما از ایجاد اشکال در حلقه ارتباطی نمایندگان با مردم شهرهای کوچکتر است .

وی ادامه داد : منشاء ورود پولها در حوزه سیاست و قدرت باید شناسایی شود و در انتخابات باید کاملاً روشن و شفاف باشد .

وزیر کشور گفت : ما در یک تعامل نزدیک اما با حفظ استقلال دولت نسبت به دوره های قبل استانداران را انتخاب کرده ایم .

دکتر رحمانی فضلی گفت : از 429 فرمانداری موجود در کشور تاکنون 91 درصد انتخاب و مشغول فعالیت شده اند و 9 درصد باقیمانده در مرحله استعلام قرار دارند و در حال حاضر 79 درصد فرمانداران از نیروهای کادر وزارت کشور هستند و 4 فرماندار زن نیز برای اولین بار به این سمت منصوب شده اند .

وزیرکشور درباره فعالیت خانه احزاب در کشور گفت : با پیگیری های بعمل آمده ،‌خانه احزاب بزودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و ایجاد قانون احزاب نیز برای قانون مند شدن فعالیت های سیاسی گروه های قانونی در حال پیگیری است .

دکتر رحمانی فضلی با اشاره به وجود امنیت پایدار در کشور بویژه مرزهای طولانی ایران با کشورهای همسایه گفت : بهمن ماه سال گذشته 350 کیلوگرم مواد منفجره در شرق کشور کشف شد و تمام عوامل ترور نیروهای نظامی و معلمان در این منطقه شناسایی و دستگیر شده اند .

وزیر کشور با اشاره به لزوم رصد تحولات اجتماعی در کشور و ایجاد مرکز مونیتورینگ برای کاهش آسیب های اجتماعی گفت :هر ماه جلسات شورای اجتماعی در وزارت کشور تشکیل می شود و موضوعات مختلف اجتماعی به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد .

وزیرکشور در ادامه سخنان خود درباره اهم فعالیت های وزارت کشور در 600 روز فعالیت این وزارتخانه به ایجاد معاونت توسعه اقتصادی در وزارت کشور و پیگیری طرح آمایش سرزمین برای استفاده از سرمایه های استان ها برای رونق اقتصادی مناطق کشور ، برنامه ریزی برای صدور 20 میلیون کارت هوشمند ، ورود جدی وزارت کشور به عرصه مبارزه با زمین خواری و تعرض به منابع طبیعی و پیگیری مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی بویژه در استان ها اشاره کرد .

در نشست خبری صبح امروز دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور با نمایندگان رسانه های گروهی داخلی و خارجی 107 خبرنگار از 36 رسانه داخلی و 14 رسانه خارجی شرکت داشتند .

 

گزارش عملکرد 600 روزه وزارت کشور در حوزه های 6گانه به شرح زیر است:

 

1. گزارش عملکرد 600 روزه حوزه توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور

 

1) برگزاری 10 جلسه گردهمایی استانداران سراسرکشور با حضور ریاست جمهوری، معاون اول رئیس جمهور و وزراء و.....، بمنظور انتقال برنامه ها و سیاستهای عمومی دولت به مدیران عالی استانها و با دستورکارهای: اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها، سرمایه گذاری در استانها، مباحث مربوط به حوزه آب، خشکسالی و انرژی، ترسیم افق کاری وسیاست‌های دولت و راهبردهای تدوین برنامه ششم توسعه کشور و نقش استانداران، نقش نظام بانکی در توسعه منطقه ای و اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه ای، با تاکید بر نقش استانداران و سفرا و ...

2) هدایت شورای برنامه ریزی و توسعه استان به منظور اجرای دقیق قانون برنامه پنجم توسعه و آیین نامه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استانها و تصمیم گیری صحیح در امور برنامه ریزی و بودجه استانها و نظارت بر عملکرد.

3) تدوین شرح وظایف و درجه بندی جدید فرمانداری ها و بخشداری ها:

با توجه به اینکه درجه بندی وساختار سازمانی فرمانداریها و بخشداری ها مبتنی برشاخص ها و اطلاعات مربوط به سال 1378 می باشد و تغییرات بوجود آمده از آن زمان تاکنون در نوع وحجم وظایف و ماموریت های واحدهای مذکور تاثیری نداشته ، بازنگری در درجه بندی و همچنین ساختار فرمانداری ها و بخشداری ها پس از تهیه شرح وظایف این واحد ها، با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و همکاری استانداریها و در قالب کارگروه های منطقه ای انجام گرفت که در سه ماه اول سال ابلاغ و اجراء می گردد.

4) برنامه ریزی جهت تفویض اختیار از ستاد وزارت کشور به استانداری ها و از سوی سایر دستگاهها به استانداران:

پس از اخذ نظرات پیشنهادی از استانداری ها ی سراسر کشور ، در خصوص عناوین قابل واگذاری، به استانداران ( تفویض اختیارات) و بررسی قانونی پیشنهادات ارائه شده و همچنین اخذ نظرات واحدهای تخصصی تعدادی از عناوین احصاء و درکاگروه تخصصی تحول اداری مطرح و مورد بررسی قرار گرفت . مهمترین عناوین اختیارات قابل واگذاری (18 عنوان)، از سوی هیات محترم دولت به استانداران، جهت طرح درهیات دولت ارسال گردید که در دستور کار هیات محترم دولت قرار گرفته و در حال بررسی های تخصصی است . همچنین تعداد 45 عنوان وظایف قابل واگذاری از سوی سایر دستگاهها شناسائی و در حال بررسی می باشد.

5) تشکیل شورای ترویج ایثار وشهادت در کلیه استانها و به ریاست استانداران، جهت نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت وابلاغ شیوه نامه مذکور به مراجع ذیربط.

6) ایجاد نهضت مناسب سازی معابر و اماکن عمومی، متعاقب انتقال ریاست ستاد مناسب سازی به وزیر کشور بر اساس ماده دو آیین نامه اجرایی قانون جامع معلولین.

7) انتصاب مشاوران استانداران در امور ایثارگران،جهت نظارت وپیگیری امورمربوط به ایثارگران درکلیه دستگاههای اجرایی استان.

8) زمینه سازی برای تحقق ایجاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها، با عنایت به مصوبه شورایعالی اداری کشور مبنی بر تشکیل مجدد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استانها ، اقدامات لازم در راستای انفکاک ساختار با رویکرد وظیفه محوری از طریق برگزاری جلسات کارگروه تخصصی تحول اداری و احصاء وظایف قابل واگذاری از استانداری ها به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ، ساختار پیشنهادی استانداری تهیه و در حال نهایی شدن می باشد.

9) ارائه برنامه های عملیاتی با شاخص پایش سالانه نسبت به تحقق وعده های انتخاباتی رییس جمهور محترم درحوزه های:

• ارتقاء ومشارکت اقوام و مذاهب اسلام درفرآیند نظام مدیریتی جمهوری اسلامی ایران

• تقویت سازمان های مردم نهاد

• ارتقاء شاخص اعتمادعمومی واخلاق اجتماعی

• ارتقاء شاخص های ارتقاء مشارکت اجتماعی

• ارتقاء شاخص های مقابله با آسیب های اجتماعی

• ارتقاء شاخص‌ها در حوزه پاسخ مؤثر به بلایا

• ارتقاء شاخص های حوزه امنیت اجتماعی

10) تشکیل کارگروه های پنج گانه مناطق وکارگروه های تخصصی استانداران سراسرکشور وپیگیری امور مربوط به منظور ایجاد وحدت رویه، تعامل و هماهنگی بین ستاد و صف، بمنظور محقق شدن برنامه های دولت با رویکرد توسعه منطقه ای و بهره برداری بهینه از تجارب استانها

11) انجام 80 درصد از انتصابات پست های مدیران حرفه ای از میان کارشناسان وزارت کشور با توجه به اهمیت وجایگاه نیروی انسانی، به عنوان با ارزش ترین سرمایه در نظام اداری و با رویکرد نظام شایسته سالاری و ایجاد انگیزش.

12) بخشنامه به استانداران سراسرکشور جهت جمع آوری و فروش خودروهای لوکس و گرانقیمت و خرید خودروهای اداری به منظور استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت های صف و ستاد در راستای صرفه جویی و سیاست های اقتصاد مقاومتی.

 

2. گزارش عملکرد 600 روزه حوزه اجتماعی، فرهنگی وزارت کشور

 

1. تدوین گزارش جامع از آسیب ها ومسائل اجتماعی کشور برای اولین بار، با فعال سازی تمامی نهادهای حاکمیتی، دولتی ودانشگاهها وتشکلهای غیر دولتی مبتنی بر داده های ثبتی و گزارشهای آماری و تحلیلی کلیه دستگاههای اجرایی و نهادهای حاکمیتی با برگزاری بیش از (30) نشست دردفترمقام معظم رهبری،یکصد نشست در وزارت کشور و(800) نشست در سطح دستگاههای ذیربط.

2. تدوین گزارش آخرین وضعیت اجتماعی کشور برای اولین بار.

3. تالیف کتاب «گزارش وضعیت اجتماعی کشور» در قالب سه مجلد حدوداً 700 صفحه ای، شامل پانزده فصل جمعیت، جامعه مدنی،سرمایه اجتماعی، فراغت،خانواده، دین،مصرف رسانه ای،کنش های اقتصادی،خلقیات،بی انضباطی اجتماعی، آسیب های اجتماعی، بی عدالتی اجتماعی، مخاطرات زیست محیطی، هویت ملی و تنوع فرهنگی و آموزش درحال آماده سازی برای انتشار است.

ملاحظه : بناست این گزارش به انگلیسی و عربی نیز ترجمه و از طریق سایت وزارت کشور منتشر و به عنوان مرجع رسمی حوزه اجتماعی شناخته شود.

5. "ایجاد مرکز ملی رصد، مطالعات و بررسی های اجتماعی برای اولین بار درکشور"، با هدف ایجاد بانک اطلاعات برنامه ها و مطالعات، روند تغییر و تحولات اجتماعی بصورت طولی و ادواری که در بهمن ماه سال93 با حضور رئیس جمهور محترم افتتاح گردید.

6."اجرای طرح ملی سنجش سرمایه اجتماعی کشور در31 استان کشور" در این بررسی، برای سنجش میزان سرمایه اجتماعی ایرانیان، براساس یک شیوه علمی و به طور کاملاً تصادفی در31 مرکز استان و درحدود 33 شهرستان به بیش از 14000 نفر از شهروندان مراجعه و با آنها مصاحبه و آخرین وضعیت اعتماد عمومی و روابط شبکه ای شهروندان ایرانی بدست آمد که مبین آخرین وضعیت سرمایه اجتماعی ایرانیان است.

7. فعال سازی مجدد شورای اجتماعی کشور(متشکل از 25 دستگاه وسازمان فعال درحوزه امور اجتماعی کشور) این شورا که دارای اختیارات اصل 138 قانون اساسی است، دردولت های نهم و دهم رو به تعطیلی نهاد، به گونه ای که جلسات آن بدون حضور وزیرکشور و نهایتاَ 6 ماه یک بار تشکیل می گردید. دردولت یازدهم این شورا بصورت منظم و تماماً با حضور وزیرکشور و بصورت منظم برگزار، به گونه ای که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 11جلسه با حضور وزیرکشور برگزار و122مصوبه داشته است.

8. ملاحظه: اهم موضوعات مطروحه درجلسات شورای اجتماعی: "عفاف وحجاب"،"صیانت از حقوق شهروندان"،"سکونت گاه های غیررسمی"،"موضوع طلاق"، "سیاستهای جمعیت"،‌"ساماندهی سواحل شمال کشور بویژه در ایام تابستان 93 "،" فعال سازی تشکلهای غیردولتی"، "تحلیل پدیده های اجتماعی روز".

9. ملاحظه: مهمترین عناوین و موضوعاتی که دردستور کار 6 ماه اول سال 1394 شورای اجتماعی کشورر قرار دارد :

• موضوع سبک زندگی و تغییرات اجتماعی

• موضوع اوقات فراغت و نشاط اجتماعی

• موضوع تحکیم بنیان خانواده، ازدواج و طلاق

• موضوع مشروبات الکلی

• مسایل اجتماعی وفرهنگی مناطق آزاد تجاری، اقتصادی و صنعتی(کیش، قشم ، چابهار و عسلویه)

• رضایت اجتماعی مردم از دستگاهها،سازمانها و نهادهای کشور

• شبکه های اجتماعی وپیامدهای مثبت و منفی آن

• موضوع روستا و مسایل اجتماعی و فرهنگی آن

• موضوع نزاع، درگیری ، خشونت، ضرب و جرح

• موضوع وضعیت خودکشی در کشور

• ساماندهی تعطیلات رسمی

• ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی و امنیتی در نقاط حاشیه نشین و سکونتگاههای غیر رسمی و ارتقاء وضعیت شاخص های اجتماعی و فرهنگی در این مناطق

10. ) اتخاذ تمهیدات لازم درجهت ارتقاء امنیت اجتماعی وحفظ هویت ایرانی ـ اسلامی.

11. ) فعال سازی کمیسیونهای ارتقاء امنیت اجتماعی وفرهنگی دراستانهای کشور ذیل شورای امنیت کشور و با دبیری دفاتر امور اجتماعی وفرهنگی استانداری ها.

12. ) ایجاد دبیرخانه دائمی"جشنواره های فرهنگی اقوام ایرانی در استان کردستان" در راستای ارتقاء وحدت وهمبستگی ملی و ارتقاء هویت ایرانی واسلامی اقوام کشور.

13. ) تلاش در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی بویژه در زمینه ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی(متکدیان)؛ ‌اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی و دخانیات؛ طلاق؛ خودکشی ؛ فضای مجازی ؛ زندانها وکودکان ونوجوانان بی سرپرست وبد سرپرست. برخی از ره آوردها به شرح ذیل است:

• تهیه وتدوین اصلاحیه آیین نامه ساماندهی متکدیان.

• تهیه وتصویب دستورالعمل ایجاد ستاد ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی واجرای آزمایشی آن دراستان تهران.

• تهیه سند پیشگیری ازطلاق واجرای آزمایشی آن در چند استان کشور.

• تهیه، تصویب وابلاغ سندجامع پیشگیری،درمان،مقابله،کاهش آسیب وبازتوانی مصرف کنندگان مشروبات الکلی.

• تهیه، تصویب وابلاغ شیوه نامه توسعه و ارتقاء سیاست های کاهش دسترسی به الکل و افزایش هزینه جرائم مرتبط با تولید ،نگهداری ،توزیع، قاچاق ومصرف مشروبات الکلی.

14. ) همکاری با وزارت دادگستری برای تدوین وتحقق"آیین نامه اجرایی قانون مجازات اسلامی در زمینه مجازاتهای جایگزین زندان".

15. ) مشارکت در تدوین"آیین نامه اجرایی ماده 22و36 قانون حمایت ازکودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست".

16. ) پیگیری سیاستهای عمومی دولت در زمینه ریشه کنی بیسوادی.

ملاحظه: در این راستا " سند شتاب بخشی سواد آموزی بویژه در استان های سیستان وبلوچستان،‌ کرمان،‌ خراسان شمالی، کرمانشاه، ‌آذربایجان غربی و کردستان" تدوین گردیده است.

17. ) ساماندهی تعطیلات رسمی کشور در اقدام مشترک با کمیسیون اجتماعی دولت و سایر دستگاههای ذیربط با هدف ارتقاء ‌بهره وری و فراهم سازی زمینه توسعه گردشگری و گسترش تعاملات اجتماعی در ایام فراغت.

18. ) توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در سراسر کشور از طریق انعقاد تفاهم نامه با ‌سازمان تبلیغات اسلامی برای بسیج امکانات دهیاریهای کشور برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی.

19. ) ساماندهی سواحل کشور از طریق تشکیل ستاد ساماندهی سواحل، با حضور دستگاههای ذیربط و استانداریهای ساحلی و اختصاص 260 میلیارد ریال جهت استانهای مازندران، گیلان وگلستان که از این مبلغ 50% آن در بهمن ماه 93 ابلاغ گردید و50% باقیمانده نیز بزودی و از طریق معاونت اجرایی وریاست جمهوری ابلاغ می گردد. 150) استخدام 1511 نفرناجی غریق در تابستان 1392 و استخدام 1950 نفر ناجی غریق در تابستان 93 در استانهای مازندران، گیلان و گلستان.

ملاحظات:

• با استخدام ناجیان غریق آمارافراد غرق شده در سواحل شمالی در سال 93 به تعداد 147 نفر رسید که درمقایسه با سال 92 (که 238 نفر بود)به میزان 92 نفر( معادل 38% )کاهش داشته ایم.

• آمار نجات یافتگان در سال 92 در سواحل شمالی 5362 نفر بود که در سال 93 به تعداد 6893 نفر رسید که تعداد 1531 نفرافزایش داشتیم(28% رشد داشته است).

20. ) اهم اقدامات انجام شده در خصوص ترویج فرهنگ عفاف وحجاب:

• اختصاص حداقل 3 جلسه شورای اجتماعی کشور به موضوع عفاف وحجاب و بررسی و اعلام نقطه نظرات دستگاهها و راهبردهای ممکن و تاکید بر وظیفه نظارتی و هماهنگی وزارت کشور و ابلاغ مصوبات مرتبط به دستگاههای ذیربط.

• بررسی و بازنگری مصوبه شماره 427 سال 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عفاف و حجاب. براین اساس طی فراخوان ملی از دستگاههای عضو و تمامی استانهای کشور اصلاحیه ای تهیه و تدوین و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.

• توجیه وتبیین برنامه های درون سازمانی (داخلی سازمانهای اجرایی) و برون سازمانی در باره گسترش فرهنگ عفاف وحجاب و ابلاغ دستورالعملی با امضای وزیرکشور در این خصوص.

• تشکیل کمیته های تخصصی البسه اسلامی،اصناف، بررسی شاخصه های آماری وفضای مجازی.

• تهیه وتدوین"دستورالعمل فرهنگی برای ساماندهی عفاف وحجاب در بدنه دولت و بخش اداری"و ابلاغ به کلیه دستگاههای اجرایی.

• ایجاد کانون تشکلهای غیردولتی فعال درعرصه حجاب و عفاف وزمینه سازی برای توسعه مشارکتهای مردمی.

21. ) اهم اقدامات حوزه حقوق شهروندی :

• تشکیل کمیته های آموزشی، حقوقی و بازرسی.

• تشکیل کار گروه حقوق شهروندی با حضوردستگاههای فرابخشی عمومی.

• تهیه شاخص های حقوق شهروندی.

• برنامه ریزی 12 گانه حقوق شهروندی.

• تهیه کتابچه حقوق شهروندی درخصوص مفاهیم، مستندات و اقدامات.

• توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد.

22. ) افزایش 70 درصدی موافقت با تقاضاهای تأسیس سازمان های مردم نهاد درسطح کشور در دولت یازدهم.تعداد موافقت با تقاضای تأسیس در دو سال نخست دولت یازدهم 3457 مورد بوده که نسبت به دوره مشابه در دولت دهم به میزان 70 درصد افزایش داشته است.

23. ) برگزاری همایش ملی سازمان های مردم نهاد با هدف تقویت رابطه دولت و مردم و اعتماد سازی برای حضور موثرتر سازمان های مردم نهاد در فرآیند توسعه و پیشرفت کشور، با مشارکت بیش از 2500 سازمان مردم نهاد از سراسر کشور برای اولین بار و با حضور ریاست محترم جمهوری.

24. ) ابلاغ بخشنامه ملی به استانداران و فرمانداران کشور(توسط وزیرکشور) درتأکید وحمایت از توسعه کمی وکیفی سازمان های مردم نهاد، به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد استانداران و فرمانداران.

25. )" تهیه وتقدیم لایحه قانون سازمان های غیردولتی به دولت" طی 31 جلسه استانی و یک اجلاس یک هفته ای با حضور منتخبین تشکل ها و دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی کشور که در حال حاضر پیش نویس لایحه در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت در حال بررسی می باشد.

26. )"تصویب عضویت تشکل ها در کارگروه های شوراهای برنامه ریزی استان ها"، در راستای تسهیل ورود به عرصه های تصمیم گیری و تصمیم سازی و تاثیر گذاری در فرآیند مدیریت که در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسیده تا براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور، نحوه برگزاری انتخابات برای عضویت در این کارگروها تعیین شود.

27. ) آموزش و توانمند سازی کارشناسان، مدیران و فرمانداران تحت عنوان طرح ملی"استاندارد سازی فرآیندهای مدیریتی وکارشناسی توسعه مشارکت های نهادمند اجتماعی".

28. ) حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد درسطح استان های کشور.به طور میانگین تاکنون حدود 60 نشست مشترک استانداران با سازمان های مردم نهاد برگزار شده است.

 

3. گزارش عملکرد 600 روزه حوزه مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور

 

1. ) برگزاری اولین همایش ملی «الگوی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای»(د رتاریخ 12و 13 اسفند 1393) با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی، دکتر رحمانی فضلی و جمعی از وزراء و استانداران با هدف:

• تبیین نظری موضوع مهم «توازن منطقه‌ای»

• تحلیل و بررسی انتقادی الگوها و برنامه‌های توسعه در کشور

• سنجش وضعیت توسعه با رویکرد توازن و پایداری در سطح کشور

• سنجش وضعیت توسعه با رویکرد توازن و پایداری در سطح استان ها و مقایسه مناطق با یکدیگر

• شناخت و برنامه ریزی در جهت حرکت در مسیر توسعه مناطق بر اساس مزیت ها ،ظرفیت ها و ویژگی های هر منطقه.

2. ) برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه فرمانداران جدیدالانتصاب :به میزان 6080 نفر ساعت آموزش در قالب 13 دوره آموزشی با 304 شرکت کننده.

3. ) برگزاری دوره های آموزشی ویژه کارکنان ستاد وزارت کشور؛ به میزان 78838 نفر ساعت آموزش در قالب 71 دوره آموزشی با 6124 نفر شرکت کننده .

4. )معرفی 102 نفر جهت گذراندن دوره آموزشی بدو خدمت .

5. ) تصویب و ابلاغ برنامه های آموزشی صف وستاد ( 770 دوره آموزشی برای سال 1392 و 914 دوره آموزشی برای سال 1393)

6. ) صدور بالغ بر 3503گواهینامه آموزشی برای مدیران و کارکنان وزارت کشور در سال 1393

7. ) تقویت شبکه ارتباطات علمی (نخبگان)و وزرات کشور

• به منظور استفاده از نظر نخبگان علمی در حل مسایل اجرایی، تفاهم نامه‌ها و قراردادهای همکاری با دانشگاهها و مؤسسات علمی – پژوهشی منعقد شده است. از این محل در سال 1393 بالغ بر 50 همکاری علمی مشترک تعریف و اجراء شده است.

• در داخل وزارت کشور نیز شورای مشورتی حکمت تعریف و فعال شده که صاحبان مدارک علمی در این شورا به صورت فصلی جمع شده و درخصوص موضوعات وزارت کشور، بررسی، تحلیل و ارایه راهکار می‌نمایند.

8. .تدوین پیش نویس لایحه قانون احزاب

• به منظور رفع کاستی های قانون احزاب، تخصصی شدن قانون موجود، و کارآمد ساختن آن در مدیریت شرایط جدیدکشور؛ لایحه قانون احزاب با همکاری معاونت محترم سیاسی، مرکز پژوهشهای مجلس و همچنین فعالان سیاسی و نمایندگان احزاب تهیه گردیده است.

9. ) تهیه پیش نویس مربوط به فعالیت خانه احزاب

• با توجه به نقش سازنده احزاب در نشاط سیاسی و همچنین ضرورت وجود نهادی صنفی برای تسهیل فرآیند همکاری‌های حزبی در چارچوب منافع ملی کشور؛ وزارت کشور رفع مشکلات پیش‌روی خانه احزاب را که از سال 1390 به توقف فعالیت این نهاد صنفی منجر شده بود، را با هدف احیای آن از سوی خود احزاب عضو؛در دستورکار داشت. مرکز مطالعات راهبردی و آموزش با همکاری معاونت محترم سیاسی، نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی این موضوع را بررسی و پیشنهاد خود را جهت تصمیم گیری ارایه نموده است.

10. ) تهیه پیش‌نویس سند راهبردی و جامع وزارت کشور

• مرکز با کمک تمام حوزه های معاونتی نسبت به تشکیل شورای تصمیم(شورای تهیه و تدوین سند راهبردی و جامع وزارت کشور) اقدام نموده است.این شورا 7 جلسه ( 336 نفر ساعت) داشته، و کمیته تلفیق در زیر مجموعه آن با بیش از 93 جلسه

( 1645 نفر ساعت ) و کارگروههای تخصصی بخشها با 3640 نفر ساعت فعال بوده اند و در نهایت این پروژه 80% پیشرفت داشته است.

11. )تقویت شبکه ارتباطی ستاد – استان‌ها

• به منظور توسعه بخشیدن به همکاری های ستاد و دفاتر استانی نسبت به اجرایی نمودن برنامه های زیر اقدام شده است:

• اول.تعریف نشست‌های مدیریتی سالیانه (2 نشست در سال) که در تهران برگزار شده و مدیران ارشد نسبت به همفکری و وحدت برنامه‌ها اقدام می‌نمایند.

• دوم. تهیه و انتشار نشریه ارتباط (شامل آخرین اخبار، اطلاعات و تحلیل‌های ضروری) که به صورت هفتگی توسط مرکز تهیه برای تمامی استان‌ها و فرمانداری‌ها ارسال می‌گردد. تاکنون 18 شماره از این نشریه منتشر شده است.

12. ) ایجاد وحدت مدیریتی د رحوزه آموزش و پژوهش(شورای تدبیر)

• با توجه به تعدد و تنوع وظایف راهبردی وزارت کشور در حوزه آموزش و پژوهش، ایجاد وحدت رویه یک هدف مهم است که مرکز مطالعات راهبردی و آموزش برای نیل به این مهم و با دستور مقام عالی وزارت شورای تدبیر را فعال نموده است.این شورابا حضور نهادهای فعال در حوزه آموزش و پژوهش با محوریت مرکز مطالعات راهبردی و آموزش تشکیل شده که بصورت فصلی تشکیل جلسه می‌دهد.

13. )تهیه تفاهم نامه همکاری

• هدف از این فعالیت تقویت همکاری‌ها بین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های همکاری و همسو است از امکانات موجود حداکثر بهره برداری صورت گیرد.در این خصوص اقدامات زیر انجام شده است:

• اول.تهیه و امضای تفاهم‌نامه بین وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش

• دوم.تهیه و امضای تفاهم نامه بین وزارت کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بحث جشنواره پژوهش 93.

• سوم. تهیه تفاهم‌نامه بین وزارت کشور و وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی.

14. )مشارکت در تهیه لایحه قانون دهیاری ها

با توجه به اهمیت قانون دهیاری ها و اجرای آن لازم بود تا این قانون متناسب با تجارب حاصل آمده اصلاح گردد تا از این طریق به روز شده و کاستی های آن مرتفع شود.در این راستا مرکز نظرات کارشناسی را با برگزاری 25 جلسه تهیه و ارایه نموده است.

15. ) ارزیابی نظام انتخابات کشور

با توجه به ضرورت‌های ناظر بر بازنگری در نظام انتخابات کشور که بتواند اهداف راهبردی مردم‌سالاری دینی را نیز محقق ساخته و کاستی‌های آن به حداقل برسد؛ مرکز با برگزاری نشست‌های علمی نسبت به بررسی انتقادی نظام انتخابات و ارایه راهکار اقدام نموده است.

16. ) کاربردی نمودن پژوهشها:

از آنجا که وزارت کشور متولی مدیریت سیاست داخلی کشور است، لازم می‌آید تا تمام پژوهش‌ها در آن به گونه‌ای تعریف و اجرایی شود که ناظر بر حل حداقل یکی از مسایل اجرایی کشور باشد.در سال 1393 بالغ بر100 طرح دریافت شده که پس از ارزیابی 38 طرح مستند به نیازهای کاربردی معاونتها،مورد تصویب شورای پژوهش قرارگرفته است.

17. ) رصد و تحلیل مسایل مهم امنیتی و سیاسی

ازآنجا که برخی از موضوعات نیازمند رصد و پیگیری مستمر هستند، تا بتوان ضمن ارایه واکنش‌های ضروری؛ به رویکردی پیشگیرانه و ایجابی هم برسیم؛ مرکز موظف به «رصد» مسایل امنیتی و سیاسی شده است.در این راستا دو شورای مهم سیاست و شورای امین تاسیس شده است.شوراهای مزبور متشکل از مدیران و کارشناسان خبر، حوزه امنیتی – سیاسی است که بصورت منظم تشکیل جلسه داده و ضمن پیگیری موضوعات مهم این حوزه، نسبت به ارایه راهکار پیشنهادی جهت افزایش ضریب امنیتی جامعه اقدام می‌نماید.

18. ) . برگزاری اولین جشنواره پژوهشی وزارت کشور

به منظور شناسایی فعالیت‌های برتر پژوهشی و توسعه نگرش علمی در حوزه مدیریت سیاست داخلی، طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری اولین جشنواره پژوهشی ویژه وزارت کشوردر آذر ماه 1393برگزار و 3 استان برتر انخاب و معرفی شدند.

19. )ارزیابی امنیتی – اجتماعی طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه

با توجه با اهمیت ملاحظات امنیتی و اجتماعی د ربرنامه ملی احیای دریاچه ارومیه ، مرکز به نمایندگی وزارت کشور موظف به تشکیل گروه کارشناسان و ارزیابی طرح های مزبور گردید که در این چارچوب چندین جلسه کارشناسی در تهران و استانهای مرتبط برگزار گردیده است.

20. ) انتشار منظم نشریه های خبری ارتباط و توازن

نشریه ارتباط برای تبادل اطلاعات و اخبار ستاد و دفاتر استانی به صورت هفتگی و الکترونیک منتشر می شود.نشریه توازن نیز عهده دار بیان اخبار مربوط به همایش الگوی توسعه پایدار و متوازن منطقه ای است.این نشریه نیز به صورت هفتگی منتشر می شود.

 

4. گزارش عملکرد 600 روزه حوزه زنان و خانواده وزارت کشور

 

1. تدوین پیش نویس سند امنیت زنان وکودکان درروابط اجتماعی(موضوع ماده 227 برنامه پنجم).

2. تهیه سند راهبردی امور زنان وخانواده.

3. تهیه برنامه های عملیاتی در9 محورکاری اولویت دار، از جمله توانمندسازی مدیران زن در استان ها و زنان عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا،تقویت کانونهای فرهنگی اجتماعی زنان.

4. برگزاری دوره های آموزشی"مدل توسعه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار" برای مدیران کل امور زنان وخانواده استانها وکارشناسان امور بانوان صف وستاد.

5. جمعبندی بازخوردهای نتایج و یافته های پژوهشی و توسعه ای مربوط به موضوعاتی چون؛ " شناسایی مشکلات امنیتی اجتماعی زنان در روابط شهری (مطالعه موردی شهرتهران)"، " آسیب شناسی وضعیت فعلی مهدکودک ها"و"راهکارهای ارتقاء وضعیت فرهنگی مهدهای کودک" و ارائه به نهادهای قانونگذار وسیاستگذار، برنامه ریزان امور اجرایی و...

6. ارتقاء سطح مشارکت های اجتماعی و توسعه سرمایه های انسانی زنان از طریق:

 برگزاری" نمایشگاههای منطقه ای مشارکت زنان درتوسعه پایدار، با تأکید بر اقتصاد مقاومتی در 6 استان کشور".

 طراحی برنامه عمل درخصوص"توانمندسازی زنان نخبه،فرهیخته ومدیران زن"

 طراحی محتوای آموزشی های مورد نیاز درکانون های فرهنگی اجتماعی زنان

 "شبکه سازی سمن های زنان و خانواده ها و تقویت کانون های فرهنگی اجتماعی زنان"

 برگزاری نشست های تخصصی با زنان فعال، فرهیخته ونخبه و بازدید از مراکز کارآفرینی و فرهنگی در استان های کشور

7. انعقاد تفاهم نامه همکاری با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در اجرای( 6) طرح عملیاتی تحت عناوین:

دانش افزایی مدیران زن در دستگاههای اجرایی.

تقویت کانون های فرهنگی اجتماعی بانوان در سطح کشور

توان افزایی اعضای زن شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاران زن

ترویج کارآفرینی و توان افزایی زنان

راه اندازی بازارچه های خوداشتغالی زنان

مشارکت در برگزاری نشست های منطقه ای

8. بررسی وضعیت دختران و زنان روستایی وعشایری، درقالب تشکیل بانک اطلاعاتی از وضعیت دختران و زنان روستایی، آسیب شناسی همه جانبه وضعیت آنان.

9. تشکیل کارگروه تخصصی بررسی پیامدهای ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه با حضور نمایندگان دستگاههای مسئول .

 

5. گزارش عملکرد 600 روزه حوزه مدیریت عملکرد،بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور

 

1. "طراحی نظام جامع مدیریت عملکرد وزارت کشور" در راستای اجرای ماده 81 قانون مدیریت خدمات کشوری و آئین نامه اجرایی آن با رویکرد ارتقاء کارایی و اثربخشی در سطوح ملی و استانی وزارت کشور، با ویژگی هائی چون:

 اصلاح رویکرد در راستای ارتقاء کارائی و اثر بخشی عملکرد وزارت کشور در حوزه مأموریت های اساسی

 تعیین شاخص های کلیدی عملکرد در 7 حوزه مأموریت اساسی وزارت کشور.

 تحلیل نتایج عملکردی در سطح فرمانداریها ، استانداری و وزارت کشور و شناسایی نقاط ضعف در راستای بهبود عملکرد.

 درگیر نمودن دفاتر تخصصی استانداریها و وزارت کشور در پایش عملکرد شاخص های کلیدی مرتبط.

2. تشکیل هیأت عالی بازرسی متشکل از10 نفراز مدیران کل و معاونین مراکز وزارت کشور و هیأتهای کارشناسی متشکل از کارشناسان خبره تمامی ادارات کل و مراکز به منظور بررسی عملکرد حوزه های مختلف براساس شاخص های تهیه شده، شناسایی نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدات و ارائه پیشنهادات اصلاحی و ارائه آن به مقامات ذیربط در کشور.

3. برنامه ریزی جهت ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با مفاسد از طریق شناسایی و احصاء گلوگاهها و فعالیتهای فسادخیز در وزارت کشور با مشارکت استانداریها و حوزه های تخصصی وزارت کشور.

4. تشکیل کارگروههای استانی مدیران کل بازرسی و امور حقوقی استانداریها، همانند کارگروه مبارزه با زمین خواری در استانهای شمالی، کارگروه بازرسی از شهرداریها در استانهای دارای کلانشهر ، کارگروه مبارزه با قاچاق در استان های مرزی و .....

5. دریافت 1100 فقره شکوائیه های واصله از طریق سامانه دریافت شکایات مردمی وزارت کشور(پورتال) در سال 1393 و ارجاع آنها به مبادی ذیربط.

6. بررسی و اقدام لازم بر روی(956) فقره نامه های واصله از طریق سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت در سال 1393.

7. رسیدگی به (450) فقره نامه ها وگزارشات محرمانه واصله ازسازمان بازرسی کل کشور درخصوص عملکرد وزارت کشور و زیر مجموعه آن درسال 1393 و ارائه پاسخ به آنها پس از پیگیری های لازم.

 

6. گزارش عملکرد 600 روزه حوزه امنیتی و انتظامی وزار ت کشور

 

1) تشکیل بیش از650 جلسه شورای امنیت کشور، کار ویژه مرز، شورای توسعه شرق غرب و کمیسیون‌‌های تخصصی زیر مجموعه شورای امنیت کشور، با ابلاغ 1800 مصوبه، به منظور تامین و حفظ نظم و امنیت و آرامش در جامعه.

2) ارتقاء سطح امنیت در سطح کشور و علی‌الخصوص درشرق و غرب کشور، با هماهنگی و همفکری جامعه امنیتی، انتظامی ونظامی کشور.

3) امضاء 15 فقره پروتکل، تفاهم‌نامه وتوافقنامه امنیتی با سایرکشورها، به منظور ارتقاء سطح همکاری‌‌های امنیتی و انتظامی ومقابله با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با تروریسم وجرایم سازمان یافته، قاچاق انسان و تبادل اطلاعات و تجربیات و...

4) برگزاری بیش از20 همایش،گردهمایی محلی ومنطقه‌ای و نشست‌‌های تخصصی، به منظور آموزش و تقویت مدیران ودست‌اندرکاران امنیتی وانتظامی و هماهنگی نیروها در استان‌ها و شهرستان‌ها.

5) تشکیل بیش از(770) جلسه شورای تامین در سطح استان‌ها به منظور بررسی، تصمیم‌گیری و مدیریت مسائل مرتبط با امنیت عمومی در کشور.

6) تهیه و ابلاغ"دستورالعمل تشکیل کار ویژه مرز شورای تأمین استانها"و واگذاری بخشی از وظائف و اختیارات وزیرکشور به استانداران.

7) برگزاری چندین جلسه ستاد امورگذرنامه به ریاست وزیرکشور و18 جلسه کمیته فنی وحقوقی ستاد امورگذرنامه با 87 مصوبه، با هدف برنامه ریزی و سیاست گذاری جهت تهیه وصدور گذرنامه جدید الکترونیک سری C که با این اقدام اقدام امنیت و اعتبار گذرنامه را در سطح استانداردهای بین المللی ارتقاء داد و نظارت برتولید و صدور 3 میلیون و500 هزار جلد گذرنامه.

8) تهیه وابلاغ "دستورالعمل ساماندهی وتقویت مدیریت مبادی ورودی وخروجی زمینی کشور" و انجام بازدید میدانی از مرزهای سه گانه 12 استان مرزی.

9) تهیه وابلاغ "دستورالعمل نحوه تردد مرزنشینان" و همچنین تهیه پیش نویس"دستورالعمل ساماندهی بازارچه های مرزی موقت"، با هدف تبدیل بازارچه های مرزی موقت، به دائمی دربرخی ازمناطق مرزی.

10) برنامه ریزی و"ساماندهی اعزام زائرین اربعین حسینی، با تشکیل ستاد ساماندهی زائرین"، تهیه و ابلاغ دستورالعمل نحوه اعزام و بازگشت زائرین از مرزهای سه گانه.

11) ارتقای امنیت وکنترل مرزهای کشور با گسترش اشراف اطلاعاتی وتسریع در اقدامات فیزیکی شامل:" اجرای 56 کیلومتر انسداد مرزی"،"احداث ساختمان برای8 گروهان مرزی"،"154کیلومترجاده مرزی"،" 15 باب پاسگاه مرزی و37 برجک"،"پیگیری تخصیص اعتبار 5/2 میلیارد تومانی جهت میله گزاری مرز مشترک ایران و افغانستان".

12) مبادله"موافقتنامه طرح تقویت امنیت ملی،کنترل و انسداد مرز با اولویت شرق کشور"، با مبلغ بیش از (638) میلیارد ریال، با سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور(با دریافت 70 درصد تخصیص).

13) مبادله"موافقتنامه طرح تکمیل راه های مرزی"، با مبلغ بیش از 15 میلیارد ریال وتخصیص اعتبار مربوطه طی دو مرحله به استانداری ها، به مبلغ حدود 11 میلیارد ریال تامین اعتبار و تخصیص بودجه.

14) پیگیری پروژه لایروبی رودخانه اروند.

15 ) اجرایی نمودن طرح برداشتن دژخاکی آبادان و تبدیل آن به فضای سبز.

16) پیگیری لازم درجهت"ایجاد دروازه سوم پایانه مرزی بازرگان"،" احداث پل دوم سرخس"،"پل راه آهن اینچه برون"و"پل جدید آستارا".

17) همکاری و هماهنگی با وزارت امور خارجه وسازمان جغرافیائی نیروهای مسلح درخصوص مدرنیزاسیون نمودن علائم مرزی ایران وافغانستان (که دومرحله از طرح درسالجاری اجرا خواهد شد) وایران وعراق.

18) پیگیری «طرح توسعه وتسهیل سرمایه گذاری درشرق وغرب کشور»، شامل استانهای آذربایجان غربی،کردستان،کرمانشاه،ایلام درغرب کشور واستانهای خراسان رضوی،خراسان جنوبی،کرمان، سیستان وبلوچستان و هرمزگان در شرق کشور و اضافه شدن خراسان شمالی به طرح .

19) پیگیری تصویب نامه«توسعه محور ترانزیت وحمل و نقل شرق کشور» شامل استانهای سیستان و بلوچستان،کرمان،خراسان جنوبی،خراسان رضوی وخراسان شمالی .

20) تصویب بسته های امنیتی 5 ساله تحت عنوان«راهبردهای امنیت پایدار شرق وغرب کشور» در راستای ارتقاء امنیت همه جانبه، پایدار وبومی سازی امنیت.

21) تصویب"طرح ساماندهی سکونتگاه های غیرمجاز و مقابله با پدیده حاشیه نشینی شهرها" در راستای جلوگیری از معضلات امنیتی و اجتماعی.

22) رسیدگی به حدود750 فقره گزارشات مردمی و سازمانها درخصوص مسائل امنیتی و انتظامی.

23) تشکیل"کمیسیون کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در وزارت کشور"و ابلاغ ماموریت به استانداران سراسرکشور برای تشکیل کمیسیون متناظر درسطح استان ها.

24) "ساماندهی وضعیت نامناسب تردد موتور سیکلت سواران درسطح کشورو بالخصوص در کلان شهرها".

25) تهیه"طرح امنیت وانتظامات حوادث غیرمترقبه طبیعی" با هدف انسجام و هماهنگی بیشتر جهت استقرار نظم وامنیت درمناطق آسیب دیده که پس ازتصویب درشورای امنیت کشور، به سازمان های مرتبط ابلاغ خواهد شد.

26) پیگیری مستمر"لایحه تشدید مجازات عبوردهندگان اتباع غیرمجاز"( هم اکنون در دستور کار کمیسیون تخصصی دولت قرار دارد)..

27) هماهنگی لازم برای"بازگشت پناهندگان آسیب‌پذیرمتقاضی بازگشت داوطلبانه"، با همکاری سازمان بین المللی مهاجرت.

28) "توانمند سازی 2157 نفر با ارائه آموزش مهارت های فنی حرفه ای"از طریق سازمان آموزش فنی وحرفه ای، در 16 استان کشور جهت تسهیل بازگشت پناهندگان.

29) "ایجاد سامانه الکترونیک نوبت دهی برای طرح تمدید روادید اتباع خارجی دردفاترکفالت".

30) آموزش عمومی اتباع خارجی ساکن در ایران به منظور توانمندسازی آنان پس ازبازگشت به کشورشان.

31) ایجاد امکانات تحصیلی درمقاطع آموزش عمومی جهت پناهندگان واتباع افغانی درسال گذشته و ازجمله :

 (361571) نفردانش آموزکه از این تعداد (339640) نفرافغانی، (8586) نفر عراقی و(13345) نفر نیز تبعه سایر کشورها بوده اند که در 24106 مدرسه مشغول به تحصیل می باشند.

 ایجاد امکانات آموزش عالی برای تعداد 2889 نفر درسال 93.

32) انعقاد قرارداد با صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) با هدف اجرای طرح حمایت تحصیلی کودکان بازمانده از تحصیل، در استانهای کرمان، قم، تهران، البرز، اصفهان ، فارس، گلستان و خراسان رضوی جمعاَ به مبلغ 37 میلیارد ریال.

33) پیگیری لازم جهت"ارائه خدمات درمانی و بیمه‌ای برای تحت پوشش قراردادن تعداد 220200 نفر پناهنده آسیب پذیر" در23 استان کشور با اختصاص مبلغ 236 میلیارد ریال.

34) رسیدگی و پاسخگویی به 6868 مورد درخواست وشکایت واصله از پناهندگان و اتباع خارجی.

 


تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 2190
  • کد خبر : 7848