عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بافت هاي فرسوده يكي از چالش هاي مهم مديريت شهري است

مديركل راه و شهرسازي گلستان:

بافت هاي فرسوده يكي از چالش هاي مهم مديريت شهري است

بافت هاي فرسوده يكي از چالش هاي مهم مديريت شهري است

 مدیرکل راه و شهرسازی گلستان يكي از مسايل مهم شهرسازي و از چالش هاي مديريت شهري را، بافت هاي فرسوده بيان كرد و گفت: بايد به دنبال چاره انديشي و علاج بخشي زودهنگام براي اين محدوده ها باشيم.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، مهندس"ابراهیم مبارک قدم" در كارگاه آموزشي"بازآفرينی شهری،گامی به سوی شهر انسانی" در سالن اجتماعات استانداري گلستان، افزود: موضوع رسيدگي به اين بافت ها و جلوگيري از گسترش حاشيه نشيني از تاكيدات جدي و ويژه شوراي مصلحت نظام كشور و سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در تدوين برنامه پنجم توسعه كشور مي باشد.

دبير ستاد احياي بافت هاي فرسوده گلستان با اشاره به تصويب قانون احياء، بهسازي و نوسازي بافت هاي ناكارآمد در سال 89، ادامه داد: اين بافت ها در گونه هاي مختلف تعريف مي شوند كه هر يك ويژگي هاي خاص خود را داشته و نوع مداخله در آنها متفاوت است.

مبارك قدم افزود: اين گونه ها شامل بافت هاي قديمي داراي ارزش تاريخي، بافت هاي مياني و فرسوده فاقد ارزش، مناطق حاشيه نشين و سكونتگاههاي غير رسمي و بافت هاي روستايي موجود در بطن شهرها هستند.

وي ادامه داد: تمام اين گونه ها طي چند سال اخير در كليه استان ها از جمله گلستان شناسايي شده به طوري كه 1/14 مساحت شهرهاي اين استان به مساحت دو هزار و 433 هكتار بعنوان بافت ناكارآمد شناسايي و مصوب شده است.

مبارك قدم افزود: در حال حاضر مطالعات لازم براي احياء، نوسازي و بهسازي اين بافت ها انجام شده اما وسعت اين محدوده ها به گونه اي است كه يك سازمان يا نهاد بصورت بخشي نمي تواند به حوزه هاي مختلف آن، رسيدگي و براي نوسازي و بهسازي آن اقدام كند.

وي از طرفي ديگر، مسايل موجود در اين محدوده ها را منحصر به مسايل زيرساختي و عمراني ندانست و گفت: مسايل زيست محيطي، اجتماعي و فرهنگي مختلفي وجود دارد كه براي رفع و كاهش آنها به اقدامات همه جانبه در سطح ملي و استان ضروري است.

مبارك قدم، تصويب سند راهبردي احياء، نوسازي و بهسازي محدوده هاي ناكارآمد شهري را در سال 93 يكي از اقدامات ملي در زمينه جلوگيري از گسترش اين مناطق بيان كرد و افزود: در اين سند با تشكيل ستاد ملي بازآفريني شهري؛ بهبود وضعيت اقتصادي اجتماعي، توسعه پايدار، احساس اميد در سطح خانواده ها و تلاش به سوي آينده در بين ساكنين اين مناطق طي دو برنامه ششم و هفتم ديده شده است.

وي، مشاركت مردم، بانك ها و دولت و تشكيل ستاد بازآفريني استاني و شهرستاني را از بندهاي مورد تاكيد ديگر سند مذكور ذكر كرد و گفت: از مهمترين اقداماتي كه با تشكيل ستاد بازآفريني محدوده هاي ناكارآمد شهري استان از سال جاري تاكنون صورت گرفته، مبادله سند همكاري مابين استانداري، راه و شهرسازي، ميراث فرهنگي و شهرداري گرگان جهت احياي گذرهاي تاريخي گرگان بوده است.

به گفته مبارك قدم، طي اين تفاهم نامه پنج گذر تاريخي گرگان، شناسايي و يكي از آنها به عنوان پايلوت و با عملكردهاي گردشگري، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي الگوسازي شده كه هم اينك در مرحله فراخوان و تعيين مهندسين مشاور قرار دارد.

وي ادامه داد: اعطاي تسهيلات ارزان قيمت به يكهزار و 700 واحد مصوب در ساير بافت ها، اقدام ديگر اين ستاد بوده كه از مرحله اجراي فوندانسيون و بدون سپرده گذاري به مشمولين پرداخت مي شود.

در ادامه اين كارگاه دکتر "محمد رضا قانعی" معمار برجسته کشور و برنده جایزه‌ شایستگی یونسکو در مرمت و بهسازی به عنوان مدرس به بيان مطالبي پيرامون طرح هاي بازآفريني شهري و تجربه باز آفريني در شهر رشت پرداخت.

تشكيل ستاد شهرستاني در فرمانداري ها و ارسال برنامه هاي سال 95 آنان به ستاد استان و مكاتبه مديران و اعضاي ستاد بازآفريني استان با ادارات تابعه جهت تاكيد بر اجرايي شدن اهداف سند از مصوبات اين نشست و كارگاه بود.

در اين كارگاه يكروزه كه به همت اداره كل راه و شهرسازي، دفتر فني استانداري و انجمن مهندسين معمار استان برگزار شد، مسوولان استاني و شهرستاني و كارشناسان شهرسازي و معماري نيز حضور داشتند.

 بافت هاي فرسوده يكي از چالش هاي مهم مديريت شهري است

 بافت هاي فرسوده يكي از چالش هاي مهم مديريت شهري است

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .