عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » خوشگذرانی خوشمزه با سوغات گلستان / حلوا گردویی لذیذ گلستان


خوشگذرانی خوشمزه با سوغات گلستان / حلوا گردویی لذیذ گلستان

 

 خوشگذرانی خوشمزه با سوغات گلستان / حلوا گردویی لذیذ گلستان

 

 حلوای بسیار لذیذ گردویی یا "آغوز حلوا" (به زبان محلی) یکی از حلواهای سنتی منطقه به خصوص شهرستان بندرگز و ناحیه­ی شهرستان کردکوی به شمار می رود.

 

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، مردم این منطقه در مراسماتی چون شب نشینی­ها، جشن­ها (عید نوروز، عید قربان، عید غدیر، شب یلداو ...) و همچنین  برای خیرات  مردگانشان آن را پخته و سپس بین همسایه­ها وخانواده­های فامیل تقسیم می­کنند.

حلوای گردویی از برنج و گردو تهیه شده و پس از آماده شدن آن، حلوا را به انداره یک کف دست برداشته و به شکل گرد در آورده که به آن"کشتا" می­گویند و کشتاها به همراه نون محلی در بین مردم تقسیم می شود.

این حلوا یکی از حلواهای سنتی منطقه است که شیوه تهیه آن بسیار پرزحمت ­بوده و مراحل پخت آن به­طور تقریبی 12 ساعت زمان نیاز دارد و می بایست در طی پخت مرتبآ به­ هم زده شود.

مواد پخت این حلوای خوش مزه برنج گرده، مغز گردو، کره محلی ، شکر و آب می باشد.

در طی مراحل مختلف پخت حلوا گردویی از ابزار و اشیاء متعددی استفاده می­شود. از جمله لگن برای خیساندن برنج، آبکش جهت  خشک شدن آب آن، هاون بزرگ یا وردنه چوبی برای­کوبیدن برنج و خرد کردن مغز گردو، ماهی­تابه «لاقالی» یا دیگ مسی به­عنوان ظرفی برای پخت، قاشق چوبی«کترا»  بزرگ برای هم زدن و زیرورو کردن حلوا، اجاق گاز گلی«کله» یا اجاق گاز تک شعله برای پخت حلوا  و پس از پخت از سینی بزرگ جهت پهن کردن حلوا وشکل دادن آن به کار می­رود.

در گذشته پخت حلوا گردویی در منازل و غالباً به صورت گروهی انجام می­شد اما امروزه به دلیل تقاضای بالای مردم و سختی مراحل و طولانی بودن زمان پخت این امر دربرخی از کارگاه­های قنادی و بصورت مکانیکی نیز انجام  می­شود.

طعم لذیذ و شیرین این حلوا باعث شده است که با توجه به زحمات فراوان پخت آن سالیان دراز به عنوان شیرینی لذیذ در مراسمات سنتی گلستان مورد استفاده قرار گیرد و با ویژگی های ممتاز خود به یکی از سوغات مورد توجه استان برای گردشگران نیز تبدیل گردیده است.

خوشگذرانی خوشمزه با سوغات گلستان / حلوا گردویی لذیذ گلستان

خوشگذرانی خوشمزه با سوغات گلستان / حلوا گردویی لذیذ گلستان

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .