عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » 520 روستا بصورت یکپارچه زباله خود را تحویل سایتهای پردازش و تولید کمپوست می دهند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان:

520 روستا بصورت یکپارچه زباله خود را تحویل سایتهای پردازش و تولید کمپوست می دهند

 520 روستا بصورت یکپارچه زباله خود را تحویل سایتهای پردازش و تولید کمپوست می دهند

 یازرلو مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان درگفتگو با روابط عمومی این سازمان  با اشاره به اولویت‌های سازمان مدیریت پسماند اظهار داشت: امروزه تولید پسماندهای شهری محصول جانبی و زائد زندگی اجتماعی شهرنشینی است که به رشد جمعیت و افزایش نیازهای جوامع آن و به دنبال خود افزایش تولید انواع پسماندها را در برداشته است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان در ادامه گفت :پسماند شامل یک چرخه كامل از وضعیت مدیریت و برنامه ریزی برای فرهنگ سازی و آموزش جهت كاهش تولید پسماند و روشهای مختلف ذخیره سازی و جمع آوری و تفكیک مناسب در مبدأ و در گام بعدی جمع آوری برنامه ریزی شده در سطح شهر و انتقال به سایت ها و محل هایی كه برای پردازش در نظر گرفته شده و نهایتا دفع و امحاء صحیح و اصولی پسماند است كه چرخه كاملی را ایجاد می كند كه مدیریت اجرایی آن شامل جمع آوری و انتقال در شهرها و روستاها بر عهده شهرداریها و دهیاریها و درخارج شهرها شامل تحویل و دفع اصولی بر عهده سازمان مدیریت پسماند است.
یازرلو در خصوص اهمیت فرهنگ سازی و تفکیک زباله در مبداء گفت : یكی از موضوعات، فرهنگ سازی و تفكیک از مبدأ و دیگری روش های صحیح امحاء پسماند متناسب با اقلیم و فرهنگ و نوع پسماندی است كه در كشور وجود دارد ازجمله رویكردهای این سازمان  درجهت راه اندازی کارخانه زباله سوز جهت تولید برق و انرژی از زباله طی فرآیندهای دقیق علمی و فنی ، ورود سرمایه گذارهای بخش خصوصی در صنایع مرتبط با بازیافت در شرق استان –راه اندازی كامل كارخانه كمپوست آزادشهر_ برنامه ریزی جهت کاهش سرانه تولید زباله شهری و روستایی در سطح استان می باشد.
وی گفت:  پیگیری جذب اعتبارات ملی و از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری که بالغ بر 9200 میلیون ریال بوده در قالب احداث سومین سایت دفن پسماند استان در مراوه تپه، تکمیل کارخانه کمپوست آزادشهر، ساماندهی مرکز دفن زباله آزادشهر و حفر ترانشه، اورهال کامل کارخانه های کمپوست آزادشهر و آق قلا، خرید و بازسازی و تعمیر ماشین الات سنگین مراکز دفن شرق و غرب استان، اصلاح و بازسازی و راه اندازی تصفیه خانه سایت آق قلا را از فعالیت ها و برنامه های این مجموعه بیان کرد.
در ادامه این گفتگو مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان در خصوص راه‌اندازی، ساماندهی و دفع زباله در سایت سوم مراوه‌تپه گفت : این سایت در مساحتی بالغ بر پنج هکتار طراحی شده است که در حال حاضر ساختمان نگهبانی، باسکول، حفر ترانشه، حصارکشی اطراف سایت و فنس‌کشی با اعتباری بالغ بر3100 میلیون ریال آماده بهره‌برداری می باشد.
در حال حاضر 30 شهرداری و 520 دهیاری  استان؛ پسماند آن تحت پوشش سازمان پسماند استان گلستان قرار دارد.
یازرلو  تصریح کرد: با تلاش انجام شده 30 نقطه شهری آلوده را به سه نقطه در سایتها با ضوابط زیست محیطی تبدیل کردیم. وهم اکنون در 15 شهرداری استان فاز ابتدایی طرح تفکیک مبداء انجام گرفته است ولی نیاز به همکاری مردم و مسئولین دارد تا این طرح به درستی اجرا شود.
وی گفت: در راستای اهداف تفکیک از مبداء همکاری نزدیک قوه قضائیه، نیروی انتظامی، شهروندان گرامی، شهرداریها وپیمانکاران بخش خصوصی این امکان را ایجاد خواهد کرد تا پروژه مذکور با دقت و جدیت بیشتر به عنوان پروژه ماندگار استانی جلوه نماید.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان در خصوص اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در استان گفت: بدون همکاری و یاری مردم استان، اجرای این طرح امکان‌پذیر نیست و پیشاپیش از همکاری مردم استان قدردانی می‌کنیم.
یازرلو با اشاره به اینکه تلاش این سازمان بر این است که سرانه زباله را در استان کاهش دهد، افزود: هم اکنون سرانه تولید زباله در کشور 700 گرم است ولی در استان گلستان به رقمی  کمتر از 600 گرم رسیده است.
یازرلو گفت: هم اکنون در بسیاری از روستاهای کشور یکبارچه‌سازی جمع‌آوری زباله در روستایی انجام نمی‌شود ولی در استان گلستان 520 روستا بصورت یکپارچه زباله خود را تحویل سایتهای پردازش و تولید کمپوست می دهد .
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در خصوص کارخانه کمپوست آزادشهر گفت: کارخانه کمپوست آزادشهر که از لحاظ تکنولوژی جزء کارخانجات به روز در کشور است با ظرفیت 250 تن در هر شیفت کاری طراحی و ساخته شده است و هم اکنون فاز تکمیلی آن شامل  احداث و تکمیل سالن تخمیر و نصب سوله کود فاین  در حال انجام می باشد.
وی یادآور شد: همچنین مبلغ 6400میلیون ریال جهت کمک به احداث سکوی موقت روستاهای سلطانعلی و دوزین ، حصار کشی در روستاهای گلیداغ و قازانقایه و همچنین  اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در روستاهای باغو، نصرآباد، یساقی، شیخ لر، آق قمیش، الفجر، پیرواش سفلی، زیارت تخصیص و پرداخت شده است.
 

 520 روستا بصورت یکپارچه زباله خود را تحویل سایتهای پردازش و تولید کمپوست می دهند

 

 520 روستا بصورت یکپارچه زباله خود را تحویل سایتهای پردازش و تولید کمپوست می دهند

 



نام دستگاه ارسال کننده خبر : سازمان مدیریت پسماند شهرداریهای استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : پسماند
  • بازدید : 572
  • کد خبر : 38755