عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

فرماندار در دومین جلسه شورای سالمندان شهرستان:

بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

 دومین جلسه شورای سالمندان شهرستان آق قلا به ریاست الیاس هیوه چی فرماندار و اعضاء این شورا در محل سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل شد.

الیاس هیوه چی در این جلسه گفت:بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان طراحی و تدوین شود.

فرماندار شهرستان آق قلا با بیان اینکه توجه به سالمندان توجه به آینده خودمان است اظهار داشت: حدود 4 میلیون سالمند در کشور زندگی می کنند که 30 درصد آنها از وضعیت معیشتی مطلوبی برخوردار نیستند . به نوعی می توان این میزان را به استان و شهرستان نیز تعمیم داد . حدود 4 الی 5 درصد جمعیت شهرستان آق قلا یعنی حدود 7 هزار نفر جمعیت را سالمندان تشکیل می دهند .

وی افزود: کارشناسان پیش بینی می کنند در 10 سال آینده حدود 25 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند، بنا بر این هر برنامه ای که تدارک و پیش بینی شود برای آینده خودمان خواهد بود، برنامه ها باید با سمت و سویی تدوین گردد که در آینده بتواند پاسخگوی 25 درصد جمعیت سالمند باشد .

نماینده عالی دولت در شهرستان آق قلا نداشتن برنامه جامع توسط دستگاههای اجرایی ذیربط راعلت مشکلات عدیده سالمندان و عدم حمایت از آنها را دانست و بیان داشت : سالمندی دوران بسیار حساسی است و ما باید برای سلامت ، تغذیه ، ورزش و نشاط اجتماعی سالمندان در چارچوبهای مشخصی برنامه تدوین نماییم . سالمندان ما هنوز در رابطه با رفتارهایشان به ویژه در بحث تغذیه رفتارهای دوران میانسالی و گاهاً دوران جوانی را دارند که این پاسخگو نیست و لازم است در این عرصه ورود پیدا کنیم و برای آنها برنامه داشته باشیم .

وی از برقراری بیمه سالمندی ازطریق وزارت کار ،تعاون و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت :با برقرای این بیمه مشکل دارویی و درمانی سالمندان عزیز مرتفع خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر استمرار و تقویت برنامه ها و فعالیتهای حوزه سلامت سالمندان توسط بهداشت و بهزیستی تصریح کرد : لازم است حساسیتها و ظرافتهای دوران سالمندی دیده شود و برای آن برنامه ریزی گردد. این تفکر که در بین برخی سالمندان مبنی بر اینکه به یک سن مشخصی که رسیدیم کار تمام شده است را باید تغییر دهیم . ما باید توان و استعداد های افراد سالمند را شناسایی کنیم و به آنها خوراک فکری دهیم.

رئیس شورای سالمندان شهرستان آق قلا با بیان اینکه در پی رشد و صنعتی شدن جوامع و دور شدن از باورهای سنتی، ملی و دینی، عده ای از مردم مراقبت از سالمندان را به نهادهای دولتی و مراقبتی می سپارند، افزود: لازم است با تکیه بر باورهای ملی و دینی و فرهنگسازی در راستای حفظ و ارتقای جایگاه، حرمت و تکریم سالمندان اقدامات لازم انجام گیرد.

وی با بیان اینکه تمام نیاز سالمندان، نیازهای مالی و مادی نیست، اظهار داشت: تکریم و ارج نهادن به جایگاه بزرگترها و سالمندان یکی از مهمترین موارد مورد توجه در جامعه است ولی آنچه باید مد نظر قرار گیرد این است که برای سالمندان و بازنشستگان برنامه خاصی در نظر گرفته نمی شود لذا هر اداره ای می تواند برای بازنشستگان خود نیز برنامه ریزی کرده و از توان و تجارب آنها بخصوص به عنوان مشاور بهره گیرد.

هیوه چی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خواست در راستای تقویت روحیه و نشاط سالمندان ،برنامه های متنوع فرهنگی از جمله شاهنامه خوانی ، حافظ خوانی و حتی با توجه به فرهنگ منطقه مختوم قلی خوانی را برای سالمندان برگزار نماید .

وی برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی و استفاده از توان سالمندان در حوزه های صنایع دستی را از جمله برنامه های قابل اجرا دانست و تاکید کرد افراد سالمند کوله باری از تجربه هستند و می توان با برنامه ریزی درست از این تجارب در زمینه های مختلف استفاده کرد .

فرماندار شهرستان آق قلا در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم تشکیل و تکمیل بانک اطلاعاتی سالمندان تاکید کرد و گفت : برنامه های حوزه سالمندان بر اساس این بانک اطلاعاتی تدوین ، تعریف و اجرایی و عملیاتی گردد و در پایان نیز نقاط ضعف و قوت بررسی و ارزیابی شود .

بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

 

بانک جامع اطلاعاتی سالمندان شهرستان تدوین شود

 


ارسال کننده خبر : فرمانداری آق قلا
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : آق قلا
  • بازدید : 2057
  • کد خبر : 15043