عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » "گلستانِ الکترونیکی" پایلوت ساماندهی تحصیل کردگان جویای کار کشور


"گلستانِ الکترونیکی" پایلوت ساماندهی تحصیل کردگان جویای کار کشور

"گلستانِ الکترونیکی" پایلوت ساماندهی تحصیل کردگان جویای کار کشور

 طرح استان مجازی با هدف ایجاد اشتغال دانش بنیان در کشور کلید خورده است و گلستان به عنوان پایلوت اجرای این طرح سعی دارد با ساماندهی تحصیل کردگان جویای کار خود زمینه را برای توسعه این طرح نو در کشور ایجاد کند.به گزارش خبرنگار مهر، زمانی که طرح استان مجازی در گلستان توسط دکتر صادقلو و دکتر جلالی مطرح شد کسی باور نداشت این پروژه به صورت جدی وارد فاز اجرایی شود و بتواند برای کمک به مشکل اشتغال تاثیر گذار باشد. اما همایشی که اسفند ماه سال 92 در سالن خلیج فارس پردیس منابع طبیعی برگزار شد این نوید را داد که می توان با ساماندهی تحصیل کردگان و شناسایی استعدادها ضمن ارائه طرح و دریافت پروژه های پیشنهادی آنان با حمایت از آن ها برای ایجاد اشتغال بر پایه دانش قدم برداشت.

 25 شهر گلستان سامانه الکترونیکی دارند

 استاندار گلستان فاز اول اجرای طرح استان مجازی را الکترونیک کردن شهرهای استان به مهر گفت: در حال حاضر هر 25 شهر استان ما حداقل یک سایت شهر الکترونیکی دارند، فاز اول را فاز پیدایش و فرهنگ سازی نام نهاده ایم تا مردم ابتدا با شهر الکترونیک آشنا شوند.

 یکپارچه سازی خدمات و سرویس های الکترونیکی کلیه دستگاه های دولتی از طریق یک درگاه، موضوعی بود که حسن صادقلو در گفتگو با مهر از اجرای آن در استان خبرداد.

 وی با ابراز نارضایتی از روند الکترونیکی شدن دستگاه های دولتی در کشور و استان افزود: ما در استانداری قراردادی با یک شرکت نرم افزاری داریم که وظیفه دارد این سیستم یکپارچه را ایجاد کند خوشبختانه تاکنون کار ارائه خدمات الکترونیک 5 دستگاه دولتی استان به مرحله نهایی و اجرایی رسیده است، با اتمام این پروژه زمینه استفاده از خدمات الکترونیک در استان به صورت یک جا و از طریق شهرهای الکترونیکی ارائه خواهد شد تا شهروندان فقط با رفتن به شهر الکترونیک شهر خود به همه این خدمات دسترسی داشته باشند.

 وی برنامه بعدی استان که مهمترین پروژه الکترونیکی است را تشکیل کمیته راهبری مشاغل ITC کشور نام برد و گفت: این کمیته به دستور ریاست محترم جمهور تشکیل شده است و هدف آن نیز طرح کارورزی دانش آموختگان جویای کار در مشاغل دانش بنیان و حرفه ای محوراست.

 صادقلو هدف اصلی استان در این پروژه را ارتقاء فضای کسب و کار و ایجاد بازارهای جدید مبتنی بر دانش در حوزه اقتصاد دانش بنیان استان عنوان کرد و افزود: این پروژه در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب ابلاغ فرموده اند نیز می باشد.

 وی در ادامه توضیح داد: برای ایجاد یک شغل خانگی امروزه به 25 میلیون تومان تسهیلات نیاز است این رقم برای مشاغل صنعتی 250 میلیون تومان می شود، یعنی اگر ما بخواهیم در کشور برای یک میلیون نفر شغل صنعتی درست کنیم باید دولت 250 هزار میلیارد تومان بودجه صرف کند این درحالی است که کل بودجه کشور حدود 20 درصد کمتر از این رقم است.

 وی اظهار کرد: توجه شود که این بودجه مورد نیاز توسعه یک میلیون شغل صنعتی 5 برابر بودجه عمرانی کشور در سال 1393 است؛ بنابراین باید بپذیریم که دولت به تنهایی توان حل مشکل بیکاری را ندارد.بدون کمک گرفتن از آحاد جامعه و یک حرکت نو اورانه که ما ان را اقتصاد مقاومتی می دانیم نمی توان مشکل اشتغال را حل کرد.

 یک دهم پرداختی یک ماه یارانه کشور برای ایجاد یک میلیون شغل نیاز است

 صادقلو با طرح این ادعا که فقط با 4 هزار میلیارد تومان که به اندازه یک دهم از یک ماه یارانه نقدی کشور است، برای یک میلیون نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور شغل ایجاد می کنیم، ادامه داد: این بودجه، 4 میلیون تومان به ازاء هر نفر کارورز می شود که با هر رشته دانشگاهی از کاردانی به بالا که باشند فرصت های شغلی دانش بنیان حرفه ای محور در حوزه ITC و در بازارهای جدیدی که توسط همین افراد ایجاد خواهد شد، بوجود آوریم.

 وی اظهار کرد: 42 درصد از این مبلغ صرف حق بیمه کارورزان خواهد شد، 8 درصد بودجه ستادی درنظر گرفته شده و 50 درصد هم از این مبلغ صرف آموزش حرفه آموزی و مهارت دانش آموختگان جویای کار خواهد شد.

 استاندار گلستان ضمن تاکید بر این که با طرح مجازی استان گلستان توجه همکارانمان و مردم را به این موضوع جلب کرده ایم اعلام کرد: دلیل ،استانداری استان گلستان با اعتماد به نفس کامل آمادگی دارد ضمن پایلوت ملی شدن برای این کار، راهبری اجرای این پروژه ملی توسعه مشاغل دانش بنیان حوزه ITC را در سطح ملی به عهده بگیرد تا کمکی به دولت شود.

 در شهر مجازي ايجاد دولت الكترونيك، پول الكترونيك و آموزش الكترونيك بسيار مهم است. در کشور ما نیز سال های اخیر بحث استفاده از خدمات الکترونیک و حتی شهرهای الکترونیک نیز بسیار شنیده شده است.

 در حال حاضر ، بیکاری و تورم دو مشکل اصلی کشور است که دولت تلاش دارد با توسعه بازارهای جدید کاری، با همکاری و مشارکت اصناف، نهادها، سازمان ها و بنگاه‏ های کوچک، متوسط و بزرگ بخش خصوصی و دولتی تا حد ممکن آن را حل کند.

 توسعه دانشگاه ‏های کشور از یک سو باعث ارتقاء دانایی جامعه شده است، اما از سویی دیگر هر روز بر تعداد فارغ‏ التحصیلان جویای کار افزوده می‏ شود، باید راهکار مناسبی برای حل این مشکل، با توجه به محدودیت‏ های اقتصادی امروز، پیدا شود.

 همانطور که استاندار گلستان نیز تاکید کرد، یک راهکار برای کارجویان دانش ‏آموخته دانشگاهی، توسعه مشاغل دانش‏ بنیان حرفه‏ ای محور حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ICT، تحت عنوان دوره کارورزی است که کمیته راهبری آن با دستور ریاست محترم جمهور آغاز به کارکرده است.

 دکتر علی اکبر جلالی پدر علم ای تی ایران در کارگروه تخصصی این طرح که در استانداری گلستان برگزار شد، در خصوص طرح استان مجازی که به پیشنهاد استاندار گلستان در این استان در حال شکل گیری است گفت: از مهم ترین اهداف استان مجازی در گلستان، ارائه راهکارهای توسعه اشتغال فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه خدمات شبکه ملی اطلاعات در تحقق استان مجازی و نقش بخش خصوصی و شهروندان در توسعه دولت الکترونیک است.

 حق بیمه 5 هزار نفر در طرح استان مجازی پرداخت می شود

 وی با بیان این که اين طرح با هماهنگي مسئولين ملي در حال پيگيري است، گفت: در اين طرح حق بيمه ۵ هزار نفر پرداخت مي‎شود و هدف ما بر روي فارغ‎التحصيلان دانشگاهي متمركز شده است و هدف گذاری این فعالیت با عنوان کارورزی قبل از استخدام صورت گرفته است.

 مشاور استاندار گلستان در فناوري و اطلاعات گفت: دولت در شرايطي نيست كه بتواند به طور مستقيم شغل ايجاد كند بلكه با بهره‎گيري از نيروي انساني متخصص مي‎توان مشكل اشتغال را برطرف كرد.

 جلالي با بيان اينكه ۱۰۰ درصد شهرهاي گلستان الكترونيك هستند، يادآور شد: طرح مذكور با هدف افزايش دانايي مردم در سطح استان برنامه‎ريزي شده است.

 استاد دانشگاه علم و صنعت با بيان اين كه ميزان هزينه‎هاي جلسات در طول يكسال چهار برابر ويدئو كنفرانس است، خاطرنشان كرد: با راه‎اندازي طرح استانداري مجازي هزينه‎هاي رفت و آمد كم مي‎شود و خدمات الكترونيكي واقعي در قالب يك بسته ارائه خواهد شد.

 جلالی با اشاره به اقدامات صورت گرفته، از راه اندازی سیستم ویدئو کنفرانس بین استاندار، معاونین، مدیران کل و تمامی مردم خبر داد و اظهارداشت: با راه اندازی این سیستم مردم می توانند از طریق رایانه و گوشی همراه در منزل با مسئولان صحبت کنند و با این اقدامات میلیون ها تومان صرفه جویی در استان صورت خواهد گرفت.

 اقدام عملی استان گلستان برای شناسایی استعداد تحصیل کردگان جویای کار در استان و ایجاد زمینه برای بهروری از این استعدادها در قالب طرحی مجازی ، امید در دل جوانان این استان زنده کرده است. ثبت نام بیش از 4000 نفر در این سامانه خود گویای این موضوع است. اما باید در نظر گرفت در درجه اول اجرای این طرح نیازمند آشنایی مدیران کل استان با جزئیات طرح و ایجاد بستر مناسب است. از سوی دیگر توجه به این نکته هم ضروری است که تغییر روند تحصیل در دانشگاه ها که بیشتر مدرک گرایی شده است کمک بزرگی به طرح استان مجازی و کاهش میزان بیکاران تحصیل کرده کشور خواهد کرد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 3955
  • کد خبر : 791