عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » کشور ترکمنستان بازار هدف صادراتی پر اهمیت استان گلستان است

استاندار گلستان در جلسه کمیته توسعه صادرات غیر نفتی؛

کشور ترکمنستان بازار هدف صادراتی پر اهمیت استان گلستان است

برای مشاهده تصاویر بصورت اسلایدر، روی یکی از تصاویر کلیک کرده و دکمه Space یا فاصله را از روی کیبرد بفشارید.

کشور ترکمنستان بازار هدف صادراتی پر اهمیت استان گلستان است

 استاندار گلستان با بیان اهمیت تسهیل در امر صادرات، اظهار کرد: کشور ترکمنستان به دلیل نزدیکی و اشتراکات فرهنگی و سرمایه گذاری گسترده ای که در زمینه ریلی بین دو کشور صورت گرفته، بازار هدف صادراتی پر اهمیت استان گلستان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان دکتر حسن صادقلو در جلسه کمیته توسعه صادرات غیر نفتی و کمیته برون گرایی و جذب سرمایه گذاری خارجی، تصریح کرد: حضور قدرتمند تجار و بازرگانان استان در ترکمنستان می تواند موجب افزایش روابط تجاری در آسیای میانه گردد و در این مسیر تجار باید کیفیت بالا محصولات و تعاملات گسترده را در مدنظر قرار دهند.

وی ضمن تقدیر از حضور سفر سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان به استان گلستان، گفت: در روابط تجاری و بازرگانی دو کشور مشکلاتی همچون اعطای ویزا و انتقال ارز وجود دارد که امیدواریم با تعامات سیاسی حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه رایزنی ها جهت برقراری خط هوایی از گلستان به کشور قزاقستان در حال انجام است، خاطر نشان کرد: همانگونه که بین استان گلستان و کشور ترکمنستان خطوط زمینی و ریلی در جریان است، با توجه به ظرفیت های استان، ما آمادگی لازم جهت برقراری خط هوایی از گلستان به ترکمنستان را داریم.

استاندار گلستان خط ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان را بیش از همه برای ترکمنستان پراهمیت دانست و افزود: با توجه به اینکه بیش از 900 کیلومتر از این خط آهن در کشور ترکمنستان واقع است آنها بیش از همه به فکر ارزش افزوده این راه ارتباطی هستند و مصوبه منطقه آزاد اینچه برون گلستان ظرفیتی برای استفاده از این مسیر ریلی است.

دکتر صادقلو با تاکید بر اینکه جنس منطقه آزاد اینچه برون گلستان با دیگر مناطق آزاد تفاوت دارد، یادآور شد: منطقه آزاد اینچه برون گلستان با توجه به معافیت و جاذبه های خاص خود زمینه های صادرات، محرومیت زدایی و جذب سرمایه را فراهم می نماید.

وی افزود: این منطقه آزاد با دارا بودن پایانه غلات، شهرک پتروپالایش، شهرک متالورژی، موضوعات گردشکری و زمینه های تسهیل در امر بازرگانی در 120هزار هکتار در دل نقشه راه توسعه استان طراحی و مصوب گردیده است.

وی با بیان ویژگی های طبیعی استان گلستان، گفت: تنوع اقلیمی، تنوع گیاهی، طرفیت های کردیدورهای ریلی، شوسه و هوایی، ظرفیت گردشگری سلامت و بسیاری زمینه های دیگر می تواند موجب توسعه روابط دو کشور شود.

کشور ترکمنستان بازار هدف صادراتی پر اهمیت استان گلستان است

 همچنین در این جلسه سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان گفت: ایجاد این منطقه در مرز اینچه برون فرصت توسعه، تولید ثروت و اشتغال را به این استان می دهد که قطعاً نمایندگان مجلس شورای اسلامی موجبات تامین این فرصت را برای گلستان فراهم خواهند آورد.

دکتر سید محمد احمدی، توجه به اقتصاد مقاومتی را امری لازم و ضروری در جهت تامین امنیت ملی دانست و گفت: شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، از سوی مقام معظم رهبری بحق انتخاب شده و در کشورهای دیگر هم شبیه آن به اجرا درآمده که موفق بوده است.

وی با اشاره به توانمندی های گلستان، خاطرنشان کرد: این استان در بخش های صنعت، کشاورزی و تولید مواد غذایی ظرفیت های خوبی دارد به ویژه واحد منحصربه فرد استحصال ید در کشور ، نشان می دهد که بخش خصوصی فعال و پرتلاشی در این استان وجود دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با اشاره به محدودیت های صدور ویزا از سوی کشور مقصد را یکی از دغدغه های جدی تجار و بازرگانان دانست و افزود: کارهای زیادی انجام داده ایم و در تلاشیم با اعتمادی که ایجاد می شود مشکل صدور ویزا از سوی ترکمنستان را حل کنیم. البته باید سعی کنیم مراودات و تعاملات ما دوسویه باشد و کشور ترکمنستان هم منتفع شود.

احمدی با پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم های صادراتی گفت: باید صادرات را به بخش دیگری واگذار کرد و تولید کننده فقط به تولید و مشکلات خود فکر کند و اگر برنامه ریزی علمی داشته باشیم تجارت با این کشور آینده درخشانی خواهد داشت.

وی با اشاره به ملاقات هایی که با 302 زندانی ایرانی دربند در ترکمنستان انجام داده است، بیان کرد: در ماه رمضان امسال با 302 زندانی در این کشور ملاقات کردم برای اینکه ترکمنستان بداند دولت جمهوری اسلامی به فکر اتباع خود است.

وی افزود: دولت هم لایحه ای تنظیم کرده که مورد تصویب و موافقت قرار گرفته و ابلاغ شده است و بناست انتقال محکومین بین دو کشور انجام شود.

لازم به ذکر است در جلسه کمیته توسعه صادرات غیر نفتی و کمیته برون گرایی و جذب سرمایه گذاری خارجی ، قائم مقام سازمان توسعه تجارت خارجی ایران گفت: از دو دهه گذشته تاکنون صادرات غیرنفتی کشورمان رشدی دو هزار درصدی پیدا کرده است.

محمدرضا مودودی تصریح کرد: ایران کشوری جوان در عرصه صادرات است و در سال 80 صادرات غیرنفتی کشورمان فقط 4.2 میلیارد دلار بود که این عدد سال گذشته به 42 میلیارد دلار رسیده و در مقایسه با سال 75 و در یک بازه زمانی 20 ساله، میزان صادرات غیرنفتی کشورمان رشدی دو هزار درصدی پیدا کرده است.

وی افزود: در این فرآیند بخش های نرم افزاری و سخت افزاری متناسب با این جهش صادراتی رشد نکرده است و دولت به عنوان پشتیبان کننده باید وظایف خود را بازمهندسی کند و بخش خصوصی هم به بلوغی برسد که بتواند این وظیفه را بر عهده گیرد.

گفتنی است در این جلسه تعدادی از تجار و بازرگانان مشکلات و دغدغه های خود را با استاندار گلستان و سفیر ایران در ترکمنستان مطرح کردند.

 

کشور ترکمنستان بازار هدف صادراتی پر اهمیت استان گلستان است

 


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .