عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » لزوم همکاری کشورهای عضو منطقه نسبت به تهدیدهای ناشی از قاچاق مواد مخدر


لزوم همکاری کشورهای عضو منطقه نسبت به تهدیدهای ناشی از قاچاق مواد مخدر

 وزیر کشور از کشورهای منطقه و نهادهای مالی خواست تا نسبت به ارائه تجهیزات و بازخورد اطلاعات به منظور جلوگیری از تهدیدهایی که از ناحیه قاچاق مواد مخدر که به نوعی متوجه آنان نیز خواهد شد همکاری های لازم را داشته باشند .

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور به نقل از واحد مرکزی خبر؛ دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران حتی یک نفر معتاد هم زیاد است، گفت: رتبه مواد مخدر در شکل گیری و گسترش ناهنجاریهای اجتماعی و انسانی و همچنین خانوادگی اول یا دوم است و ریشه بسیاری از مشکلات به این معضل بر می گردد.

وزیر کشور گفت : موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران باعث شده است در معرض قاچاق گسترده و ترانزیت مواد مخدر قرار گیرد و حدود 85 تا 90 درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می شود و سطح زیر کشت مواد مخدر در این کشور از 154 هزار هکتار در سال 2012 به 210 هزار هکتار و میزان تولید تریاک از 3700 تن به 5500 تن افزایش یافته است که حدود 50 درصد افزایش نشان می دهد.

وی افزود: در جهان به طور میانگین پنج و دو دهم درصد جمعیت 15 تا 64 سال یعنی 240 میلیون نفر مواد مخدر استعمال می کنند و اعتیاد دارند که در کشور ما دو و شش دهم درصد جمعیت یعنی یک میلیون و350 هزار نفر معتاد هستند.

وی گفت : اگرچه این عدد نسبت به نرم جهانی 50 درصد کمتر است اما در جمهوری اسلامی ایران که مردمانی دیندار و مومن داریم قابل پذیرش نیست و حتی یک نفر هم رقم زیادی است.

وی افزود: این افراد معتاد را اگر با بعد خانوار در نظر بگیریم 6 میلیون نفر به صورت مستقیم با معضل مواد مخدر درگیر هستند.

وزیر کشور در ابتدای این گفتگو با تبریک و تشکر از بازیکنان تیم ملی فوتبال در بازی با آرژانتین گفت : فرزندان این ملت شایسته بهترین ها و برترین ها هستند و اگر همه تلاشها همگرا شود و از همه ظرفیت های اجتماعی استفاده کنیم می توانیم تهدید مواد مخدر را هم کنترل کنیم و باید بحث مبارزه با مواد مخدر را اجتماعی کنیم و از ظرفیت همه نهادهای مردمی مانند جامعه مداحان ، ورزشکاران ، سینماگران و نویسندگان ظرفیت مساجد ومحیط های فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد بهره برداری کنیم .

وی افزایش دو برابری خانم های معتاد را زنگ خطر جدی دانست وگفت : این موضوع اساس خانواده را تهدید می کند برای اینکه استواری و بنیاد خانواده ها و استقامت خانواده ها بیش از مردان متکی به مادران و همسران است.

تشکر جهانی از خدمات ایران به پناهندگان

 وزیر کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هزینه های زیادی در مسیر مبارزه با مواد مخدر پرداخت می کند گفت : باوجود این هزینه ها به کمک های مادی خیلی نیاز نداریم .

وزیر کشور گفت : ما در مبارزه با مواد مخدر به هماهنگی و همگرایی خوبی در داخل رسیده ایم و همه نهادها و دستگاههایی که در کمیته های ستاد مبارزه با مواد مخدر حضور دارند در اجرای وظایف خود به طور هماهنگ عمل می کنند و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم .

وی گفت : در همه کشورهای دنیا موضوع مبارزه با مواد مخدر در سطح بالای حاکمیت تعریف شده است و حتی سازمان ملل معاونتی را در این باره تشکیل داده است .

رحمانی فضلی با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری به بحث مبارزه با مواد مخدر و ابلاغ سیاست های کلی آن در 11 بند در سال 85 افزود: به هر حال مواد مخدر بلایی خانمانسوز است و متاسفانه گردش مالی آن بیش از 2500 تا 3000 میلیارد دلار ودر کشور ما 10 هزار میلیارد تومان است .

وی تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر تا کنون 3750 شهید و 12 هزار جانباز تقدیم کرده و متاسفانه برغم همه تلاشها همچنان مواد مخدر یک تهدید است و روزانه به طور میانگین 8 نفر به دلیل استفاده از مواد مخدر مسموم وغیر استاندارد فوت می کنند و دومین عامل مرگ و میر بعد از تصادفات است.

وی در ادامه گفت : مبارزه با مواد مخدر را در چهار مرحله تعریف کرده ایم که مرحله اول آن پیشگیری است و تلاش می کنیم پیشگیری از اعتیاد به رفتار اجتماعی در جامعه تبدیل شود و همه مردم همکاری کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت : اگر همه مردم وارد عرصه نشوند و همکاری نکنند موفق نخواهیم شد و برای اجتماعی کردن این موضوع نشست های متعددی با گروههای تاثیر گذار از جمله هنرمندان ، ورزشکاران ، علما ، مداحان و دیگر اقشار برگزار کردیم تا اعتیاد را تا حد زیادی ریشه کن کنیم و انتظار داریم همه رسانه ها و در راس آنها سازمان صدا و سیما آگاهی عمومی را در حوزه مبارزه بامواد مخدر افزایش دهند و اگر خانواده ها متوجه خطر آن شوند حتما جلوگیری خواهند کرد.

رحمانی فضلی مرحله دوم را درمان اعلام کرد وگفت : پارسال 764 هزار معتاد در 6341 مرکز درمانی پذیرش شده اند و به نیازهای اقتصادی خانواده های معتادان نیز توجه کردیم و 20 هزار و 500 نفر از معتادان از سطح خیابانها جمع آوری و در 18 مرکز درمانی ساماندهی شدند .

رحمانی فضلی گفت : در بحث مقابله با مواد مخدر نیز پارسال 1734 عملیات انجام و 573 تن مواد مخدر کشف شد ، البته باید بگویم که به همین میزان هم متاسفانه در داخل کشور مصرف می شود.

وی افزود : بیش از 90 درصد مرزها در کنترل است و عمده مواد مخدر از مسیر آبهای آزاد قاچاق می شود.

وزیر کشور گفت : مبارزه با مواد مخدر را در مناطق مرزی متمرکز کرده ایم و پارسال 395 کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی منهدم شده است.

وی گفت : در حوزه مقابله دستگاه های مختلف از جمله سپاه ، نیروی انتظامی ، بسیج ، اطلاعات ودیگر سازمانها همکاری خوبی دارند اما سازمانهای بین المللی به ما کمک نمی کنند و کمک های آنها تاثیر گذار نیست.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مرحله چهارم را صیانت از خانواده معتادان اعلام کرد و گفت : باید خانواده معتادان در شرایط خوبی زندگی کنند تا خانواده محل تولید ناهنجاری و بزهکاری نباشد و معتادان هم بعد از ترک اعتیاد به جامعه و کار برگردند که در این زمینه موافقت نامه هایی با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ، سازمان آموزش فنی وحرفه ای ، کمیته امداد و بسیج سازندگی منعقد کرده ایم تا شرایط اقتصادی برای خانواده های معتادان ساماندهی شود.

وی گفت : نود و هفت دهم درصد معتادان مردان هستند و حدود نه و سه دهم درصد را خانم ها تشکیل می دهند که آمار خانم ها در 4 سال اخیر دو برابر شده است.

وزیر کشور گفت : حدود 53 درصد معتادان یعنی 700 هزار نفر شاغل بوده اند که باید تلاش کنیم بعد از ترک اعتیاد به محل کار برگردند.

وی افزود : همچنین 63 درصد معتادان متاهل هستند و فرزندان خانواده های معتاد در محیط هایی پرورش می یابند که اگر به آنها توجه نکنیم ممکن است مسیر والدین را طی کنند.

 وزیر کشور گفت : 55 درصد طلاق به علت اعتیاد است ، 65 درصد زندانیان به صورت مستقیم و غیر مستقیم مربوط به معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر است.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در 28 سال اخیر میزبان بیش از دو و نیم میلیون نفر از مردم افغانستان بوده است گفت: در اجلاس اخیر کمیساریای عالی پناهندگان در ژنو همه شرکت کنندگان با ذکر نام ایران و حتی نماینده آمریکا با بیان دو کشور مهم پناهنده پذیر از خدمات و تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در این عرصه تشکر کردند.

عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: در این اجلاس تاکید کردیم که ما بر اساس اعتقاد به مقام وکرامت انسانیت به حقوق بشر واقعی احترام می گذاریم و این در حالیست که گزارشگر سازمان ملل این زحمات ما را نادیده می گیرد و ارزیابی منفی می کند.

وی افزود : در این اجلاس تاکید کردیم که کمک های کمیساریای عالی پناهندگان خیلی اندک است و حتی مسئولان اجلاس گفتند که این کمک ها قطره ای در برابر دریای خدمات جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود : سالی حدود 320 هزار دانش آموز افغانی خدمات تحصیلی دریافت می کنند و 15 هزار افغانی از دانشگاههای ایران فارغ التحصیل شده اند که برخی از آنها در افغانستان مسئولیت دارند و 11 هزار و 200 نفر هم در دانشگاههای ما تحصیل می کنند.

وزیر کشور گفت : حدود 20 مهمان شهر و 22 اردوگاه برای افغانیها داریم که در حدود 15 استان کشور پراکنده هستند.

وی خواستار کمک های نظام بین المللی و انجام وظیفه این نهادها شد و گفت : پس از استقرار دولت جدید افغانستان نشست های دو جانبه و چند جانبه برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانی خواهیم داشت و به هر حال اینها مهمانان ما هستند و دوست دارند به وطن خود بازگردند و باید بسترهای آن فراهم شود .

وزیر کشور در ادامه با اشاره به نامگذاری سال فرهنگ و اقتصاد گفت : دولت ستاد ویژه ای به ریاست معاون اول برای این منظور تشکیل داده است و شخص رئیس جمهور با جدیت این امور را پیگیری می کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی افزود :‌ وزارت کشور هم با همکاری همه استانداران در سراسر کشور هماهنگیهای لازم را در این زمینه انجام می دهد.

 وی افزود : دولت در سفرهای استانی خود طرح هایی را در اولویت قرار می دهد که موتور محرکه پیشرفت اقتصادی در همان منطقه محسوب می شود که در سفرهای اخیر به استانهای خوزستان ، هرمزگان و لرستان مشهود بوده است.

رحمانی فضلی گفت: همه دستگاه ها و نهادها در این زمینه وظایفی دارند و مسئولیت ها مشخص شده است و تعهد دارند که آنها را انجام دهند.

وی ایجاد تعادل و توازن منطقه ای را از راهکارهای مهم برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی دانست و گفت : وزارت کشور هم با همه ظرفیت در این عرصه تلاش می کند.

وی افزود: البته وزارت کشور در زمینه های امنیتی ، انتظامی و اجتماعی و سیاسی هم فعالیت های گسترده ای دارد که بیان آنها فرصت دیگری می طلبد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 1595
  • کد خبر : 957