عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » اجرای پروژه توانبخشی مبتنی بر جامعه ویژه پناهندگان معلول در استان


اجرای پروژه توانبخشی مبتنی بر جامعه ویژه پناهندگان معلول در استان

اجرای پروژه توانبخشی مبتنی بر جامعه ویژه پناهندگان معلول در استان

 هدف از برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه ارايه خدمات توانبخشي به افراد معلول، كاهش فقر، برابرسازی فرصت ها و فراگیرسازی اجتماعي اين گروه از افراد است. خانواده های افراد معلول پناهنده به دلیل نداشتن پوشش بیمه ای، کمتر به مراکز درمانی و توانبخشی مراجعه می کنند. بنابراین شدت معلولیت در آنها افزایش می یابد. به همین منظور از طریق اجرای طرحهای خدمت رسانی می توان بخشی از مشکلات ناشی از معلولیت آنها را کاهش داد.

کمال سلمانی افزود: پناهندگان معلول  مقيم كشور جمهوري اسلامي ايران رنجي مضاعف را در زندگي هم به دليل مهاجر بودن و دوري از موطن خود و هم به دليل معلول بودن تحمل مي نمايند. خانواده هاي پناهندگان  عموما به دليل عدم برخورداري از تخصص و محدوديتهاي اجتماعي به مشاغل كارگري روي مي آورند و سطح درآمد آنها معمولا از ساير افراد هم طبقه خود در ايران نيز پايين تر مي باشد. حال وجود يك فرد معلول در خانواده اي كه به دليل حاشيه نشين بودن در شهرهاي بزرگ دسترسي چنداني نيز به سيستم بهداشتي، توانبخشي و بیمه ای و حمایتی موجود در جامعه ندارد فشاري غير قابل تحمل بر دوش خانواده خواهد گذاشت. از آنجايي كه سياست كشور جمهوري اسلامي ايران بازگشت اين ميهمانان عزيز به كشور  خویش می باشد، لذا توانمند سازي پناهندگان معلول  به خودكفايي و استقلال آنها بسيار كمك نموده و باعث عزيمت سريعتر اين گروه به موطن خود خواهد گشت و بدیهی است، افراد توانمند مي توانند در توسعه کشور خویش  ایفای نقش کنند.

وی خاطرنشان ساخت: طرح حاضر، طرحي است كه با همكاري دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور ، واحد برنامه ريزي كميسارياي عالي امور پناهندگان(UNHCR) و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در استان گلستان اجرا خواهد شد.

گفتنی است: این طرح با آموزش تسهیلگران افغانستانی به مدت 96 ساعت شروع گردیده است. پس از شناسایی معلولین افغانستانی نیازمند، خدمات رسانی به آنها ازطریق این تسهیلگران آغاز می شود و تا پایان سال میلادی 2015 ادامه خواهد یافت.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل بهزیستی گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : ابطحی
  • بازدید : 1243
  • کد خبر : 11100