عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » گلستان برای دومین بار نشست ملی کتاب خوان را برگزار کرد

درراستای ایجاد فضای کتاب خوانی صورت پذیرفت :

گلستان برای دومین بار نشست ملی کتاب خوان را برگزار کرد

 به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان گلستان، بیستمین نشست ملی"کتاب خوان" دراستان گلستان و با معرفی و به اشتراک گذاری 13 اثر با حضور کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه، و فعالین حوزه کتاب در سالن اجتماعات مرکز بهداشت شهرستان بندرگز برگزار شد.

این نشست با حضور مدیران استانی، نخبگان فرهنگی وعلاقه مندان به عرصه فرهنگ وکتاب خوانی رنگ و بوی خاصی گرفته بود.

در این نشست 13 عنوان کتاب در موضوعات مختلف توسط کتابداران کتابخانه‌های عمومی گلستان، کارشناسان ستادی اداره کل، نویسندگان و اهل رسانه معرفی و ارائه شد که به طورخلاصه به معرفی کتابهای ارایه شده پرداخته خواهد شد:

1-توسعه ومبانی تمدن غرب،نوشته شهید سیدمرتضی آوینی، نشرواحه، ارایه کننده حسین پایین محلی(کارشناس ستادی)

2-بانوی سربدار، حمزه سردادور، نشرنوین،ارایه کننده خدیجه نوری(کتابدار)

3-جبرواختیار،علامه جعفری،علامه جعفری، ارایه کننده معصومه واحدی(کتابدار)

4-زنان ونوسی مردان مریخی،جان گری،نشرعقیل، ارایه کننده علی سلیمی خورشیدی (کتابدار)

5- انسان و سمبول هایش، کارل گوستاویونگ ، نشرجامی، ارایه کننده زهرا منوچهری (کتابدار)

6-قصه‌های خوب برای بچه های خوب، مهدی آذریزدی، نشرکتاب شکوفه، ارایه کننده کلثوم خواجه(کتاب خوان)

‌7-سفرسرخ، نصرت الله محمودزاده، نشر بسیج دانشجو، ارایه کننده لیلا عسگری (کتاب خوان)

8-من زنده‌ام، معصومه آباد، نشر بروج، ارایه دهنده زهرا ابراهیمی(کتابدار)

9-داستان بهنام ،داوود امیریان، نشرشاهد، ارایه دهنده معصومه عسگری(کتابدار)

10-حیاط طیبه،ام البنین گیلان، نشرسلسله، ارایه دهنده نویسنده

11-آدم از بهشت تابهشت، محمدرضاخوشدل، نشرحریر، ارایه دهنده منیره جندقی(فعال رسانه)

12-ماجراهای بهلول، مازیارتهرانی،نشر کانون پرورش فکری کودکان ،ارایه دهنده فاطمه ریاحی

پایین محلی در معرفی کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب گفت: به چهار دلیل این کتاب را انتخاب کردم: اول این که این کتاب ازکتابهای مهم درنقد مدرنیته و توسعه به شمار می رود.دوم این که این کتاب از آثار مهم شهید آوینی محسوب می شود. نثرروان وساده کتاب نیز منجر به فهم برای اهل مطالعه می شود و دیگراینکه مبنای این نقد ها براساس اسلام است و نویسنده با تکیه برمبانی دینی به نقد توسعه ومدلهای غربی پرداخته است. کتاب توسعه ومبانی تمدن غرب مشتمل برمقالاتی است که دقیقا تفاوت دیدگاه درهستی شناسی و معرفت شناسی ما وغرب را تبیین می کند.

معصومه واحدی از دیگر ارایه کنندگان این نشست بود که کتاب جبر و اختیار علامه جعفری را معرفی کرد. وی گفت: نقل از مکاتب و فلسفه های گوناگون نشان از تسلط علامه جعفری ا ست و ادامه داد :علامه از بزرگترین متفکران قرن محسوب می شود که آثار بسیاری را به رشته تحریر در آورده است.ایشان درباب جبرو اختیار به روایتی اشاره کرد و انسان را بین منزلین دانست.

زهرا منوچهری اثر کارل گوستاو یونگ با عنوان انسان وسمبولهایش را معرفی کرد. منوچهری گفت: یونگ درحوزه شرق شناسی کارکرده بود و مفهوم آرکی تایپ را به کار برد. منوچهری درادامه گفت: یونگ معتقد است که آگاهی های جمعی برفرد و خواب فرد تاثیر می گذارد و این تاثیر بر نهاد ناخودآگاه و درعالم خواب خودرا نشان می دهد.

زهرا ابراهیمی کتابدارشهرستان علی آباد به معرفی کتاب "من زنده ام پرداخت ودراین زمینه گفت: این اثر شامل خاطرات دوران اسارت خانم معصومه آباد است از دوران کودکی تا آزادی ایشان بعد از چند سال اسارت: هنگام تولد این بانو شرایط کمی خاص و سخت می شود،مادربزرگش نذر می کند که اگر نوزاد سالم به دنیا بیاید به حرمت حضرت معصومه (س)،این کودک رو به این نام متبرک کند و خداوند منان نذر ایشان رو قبول می کند و این خانم با نام (معصومه) زندگی خودش رو شروع می کند.

توصیف خونه های مردم خونگرم آبادن و روابط صمیمی بین خانواده ها و همبازی بودن دخترها و پسرها و شیطنت های دوران کودکی،به صورت جالب و جذاب حدود پنجاه صفحه از کتاب رو به خودش اختصاص داده. پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برگ سبزیست در دفتر خاطرات معصومه،که در دوران پر تلاطم نوجوانی رقم میخورد. مطالب طنزآمیزی که از کلاس آرایشگری و خیاطی نقل میکند،ذهن مخاطب رو قلقلک میدهد.

و اما جنگ تحمیلی که در بهار زندگی معصومه رخ میده.در همین دوران ، عنوان کتاب "من زنده ام "رمز گشایی میشه.معصومه تصمیم میگیره درجنگ حضور داشته باشه و مخالفت خانواده سدی بر جریان این تصمیم میشه.با اصرار پیاپی،با شرط برادر مواجه میشه .اینکه معصومه با وجود دل مشغولی جنگ ، حتما خبر سلامتی شو به اطلاع خانواده برسونه اونم فقط در قالب دو کلمه (من زنده ام).با و جود حجم سنگین کار و فضای مشوش جنگ ،در اثنای کار معصومه به قولی که به خانواده داده بود،عمل می کرد.

آخرین یادداشت در جیب معصومه بود که ماجرای اسارت اتفاق میفته و کم و بیش همون یادداشت مساله ساز میشه.عراقی ها به گمان اینکه رمز یک عملیات مهم رو کشف کردن،بارها و بارها از معصومه بازجویی می کنن.خاطرات اسارت و اعتصاب غذا و دلتنگی معصومه و نگرانی خانواده و شرایط اسفناک بهداشتی و حتی تغذیه ای که در عراق داشته.....یک زنجیره ای از احساسات رو بهمراه داره که مخاطب رو تحت تاثیر قرار میده.مادر معصومه که بسیار دلتنگ شده بود با اعتقادت مذهبی که داشت ،از خدا میخاد که در قبال آزادی معصومه، یکی از پسرهاش ازش بگیره.چند وقت بعد از آزادی معصومه،یکی از برادرانش به درجه رفیع شهادت نائل میشه.وصیتنامه این شهید بزرگوار بهمراه دیگر تصاویر به عنوان یکی از نقاط قوت این اثر ارزنده در بخش پایانی کتاب موجود است.

درادامه کتاب مردان مریخی وزنان ونوسی توسط علی سلیمی خورشیدی معرفی شد. سلیمی خورشیدی درباره این کتاب گفت: «مردان مریخی ، زنان ونوسی» نوشته جان گری با ترجمه مهدی قراچه داغی برای پنجاهمین بار روانه بازار نشر شد تا این کتاب مشهور حوزه روانشناسی همچنان جزء پرفروش ترین آثار ترجمه در کشور ما نیز محسوب شود. این کتاب سالهاست در سراسر دنیا مخاطبان زیادی دارد و به 50 زبان زنده دنیا نیز ترجمه شده است؛ کتابی که ضمن بازگویی تفاوت های زن و مرد به ارائه راه حل هایی ساده برای لذت بردن بیشتر از زندگی زناشویی و بهبود روابط زن و شوهر می پردازد.

نویسنده این کتاب معتقد است در زمانهای بسیار دور مردان از سیاره مریخ و زنان ازسیاره ونوس به زمین آمده اند. آنان سالها در کنار هم زندگی کردند و به مرور زمان از یاد بردند که از دو سیاره مختلف آمده اند و با هم تفاوت های زیادی دارند و این تفاوتهای آنهاست که آنها را به هم جذب می کند. مترجم کتاب نیز می گوید: «بی سیاستی همسران و ضعف مهارت‌های ارتباطی که اینها ناشی از بی‌توجهی به تفاوت‌های زن و مرد، عدم تسلط به مهارت‌های گفتگو و محاوره و نیز ناهم‌خوانی‌های فرهنگی و ... از دلایل اختلاف بین آن است و اینکه زن و مردی که نخست زندگی را با عشق شروع می‌کنند، بعد برای نگه داشتن شرایط مطلوب و گرمای خانواده، مهارت کافی را ندارند.»

کتاب آدم از بهشت تا بهشت اثر محمدرضا خوشدل توسط منیره جندقی از فعالین رسانه ای ارایه شد.جندقی درباره این کتاب گفت: کتاب به موضوعات بهشت- جهنم- اخلاق اسلامی- و زندگی پس از مرگ با نگاه و رویکردی نو و تازه می‌پردازد.

نویسنده در ابتدای کتاب با اشاره به افسانه‌های بابلیان، سومریان، زرتشتیان و یونانیان، خلقت آدم و حوا را توضیح می‌دهد. سپس در باره آفرینش ابلیس، شیطان، جن و پری مطالبی ذکر می‌کند، و در بخشی از کتاب با استناد به علوم طبیعی و علم فیزیک وجود شیطان را بیان و تفسیر و اثبات می‌کند.

بخش عمده‌ای از کتاب به مرگ و خواب و رویا و کفر و نفاق و برزخ اختصاص دارد و نویسنده با شیوه‌ای نو و به بیان خودش از نگاهی دیگر به توضیح و تفسیر این موضوعات می‌پردازد.

نویسنده در بخش انتهایی کتاب نیز به اراده توصیه‌های ارواح برای تصاحب عالم بقاء پرداخته است.

درادامه سرپرست استان با تشکر از برگزارکنندگان این نشست واهمیت برگزاری این جلسات گفت:ما به کتاب دیجیتال وفضای مجازی نیز به عنوان فرصت نگاه می کنیم. درپایان باحضور سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان به رسم تقدیر لوح تقدیر به رسم یاد بود به ارایه دهنگان اهداگردید

كتاب خوان عنوان نشست هايي است كه به منظور اشتراك گذاري كتاب هاي خوانده شده و با هدف ترويج و تبليغ مطالعه در قالب معرفي كتاب برگزار مي¬نماید. اين جلسه در فضايي صميمي تلاش دارد تجربيات مطالعاتي افراد كتابخوان را براي ساير علاقمندان كتاب و كتابخواني به اشتراك بگذارد.

علاقه مندان جهت شرکت دراین نشست باید با مراجعه به پرتال استانی در فرم ثبت نام که در پایین سمت چپ پرتال می باشد مشخصات خودرا تکمیل نمایند.

 

گلستان برای دومین بار نشست ملی کتاب خوان را برگزار کرد

 

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل کتابخانه های عمومی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .