عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » اقتصاد ایران در 45 سال گذشته تنها شش درصد رشد داشته است

رئیس کمسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام:

اقتصاد ایران در 45 سال گذشته تنها شش درصد رشد داشته است

اقتصاد ایران در 45 سال گذشته تنها  شش درصد رشد داشته است

  رئیس کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تورم در کشور ایران سابقه ای 60 ساله دارد ، گفت : رشد اقتصادی در کشور در 45 سال گذشته تنها شش درصد بوده و اینها عارضه های قدیمی هستند که در اقتصاد ایران وجود داشته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان، دکتر محمد ابراهیم مداحی در نشست با فعالان صنعتی استان گلستان افزود: جنگ در اقتصاد کشور وجود دارد و دراین رابطه کسانی مقصر هستند که در گذشته با تصمیم گیری های غلط هزینه های هنگفتی را بر کشور تحمیل کرده اند.

 

یارانه اوضاع اقتصادی کشور را خراب کرده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت پول زیادی ندارد، تصریح کرد: شاید دولت نتواند در بخش های مختلف انتظارات بخش صنعت و معدن را برآورده کند چرا که مسئله یارانه که در دولت های نهم و دهم سنگ بنای آن نهاده شد اوضاع اقتصادی کشور را خراب کرده است که باید امیر کبیر هایی کشته شود تا بتوانیم از این اوضاع بیرون بیاییم.

مداحی افزود: دولت در حال حاضر حتی نمی تواند ماموریت های اصلی خودش را به علت کمبود پول انجام دهد چرا که هم اکنون بودجه جاری کشور حدود 85 درصد است و با وجود 80 درصد تعهداتی که بر دوش دولت وجود دارد درصد کمی از این اعتبارات بدست تولید کنندگان می رسد و در این اوضاع تولید هم مجبور است به سمت بانک ها کشیده شود.

وی ادامه داد: در این صورت بانک ها هم حرف خودشان را می زنند و البته آنان نیز مشکلات خاص خودشان را دارند به طوری که بیشترشان به سمت ورشکستگی حرکت می کنند .

 

جنگ بین اشتغال زایی و بهره وری در کشور حل نشده است

رئیس کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جنگ بین اشتغال زایی و بهره وری در کشور حل نشده است، بیان کرد: در برنامه هایمان بین مبانی اقتصادی دچار تضاد هستیم و مشخص نیست که به دنبال توسعه هستیم و یا اینکه برنامه های مان را دنبال می کنیم.

وی افزود: اقتصادی که درگیر این چنین مسائلی است مطمئنا رشد نخواهد کرد و باید از جنبه های مختلف مورد آسیب شناسی قرار گیرد و البته در این میان قوانین مزاحم و متعارضی که در سه شیفت کاری مجلس تدوین می شود اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده است.

مداحی اضافه کرد: کشور ایران با تورم دو رقمی که دارد نمی تواند به راحتی با کشورهایی که تورم آنها زیر شش درصد است معامله کند و مجبور است با کشورهایی معامله کند که تورم آنها 30 یا 40 درصدی باشد و این نشان دهنده این است که ما در مبانی اقتصادی دچار مشکلات زیادی هستیم.

 

صنعت دانش بنیان باید جایگزین انقلاب صنعتی در کشور شود

محمد ابراهیم مداحی گفت: باید بدانیم که دوره انقلاب صنعتی در کشور تمام شده است و امروز همه کشورها به دنبال صنعت دانش بنیان هستند که برایشان حدود 80 درصد سود آوری دارد و ما نیز پارادایم های جدید را شناخته و وارد بحث تولید کنیم.

وی با بیان اینکه دولت به بخش های دولتی اعتمادی ندارد تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد مردمی نه اینکه دولت از در برود و از پنجره دوباره وارد شود به طوری که دولت به بخش های غیردولتی اعتماد نداردو باید در اقتصاد مقاومتی باید به دنبال مولفه های غیر دولتی باشیم.

رئیس کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در حوزه اقتصاد باید فرهنگ سازی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: نباید تولید ثروت را در جامعه نوعی ضد فرهنگ بدانیم و اینکه کسی ویلا دارد و ماشین 300 میلیونی زیر پایش است این ضد ارزش نباید تلقی شود چرا که دزدی بد است.

وی افزود: در کشور متاسفانه روزی را به نام کارفرما و تولید ثروت نداریم ولی در مقابل آن روز کارگر داریم و باید تلاش کنیم فرهنگ توزیع فقر را تبدیل به فرهنگ تولید ثروت کنیم نه اینکه فقر را به عنوان ارزش بشناسیم و کسی که تولید ثروت می کند به عنوان دزد شناخته شود.

مداحی با عنوان اینکه به دنبال توسعه منابع در استان گلستان هستیم، یادآور شد: باید بدانیم چگونه می توانیم تامین منابع کنیم و با کارگروهی که در استان تشکیل می شود تلاش خواهیم کرد تا توسعه استان را به دنبال داشته باشد و در ابتدا برای این کار بر اساس آمایش سرزمینی چارچوب هایی باید تعیین شود.

وی افزود: مردم و مسئولان می توانند در استان سازمان مردم نهادی را تشکیل دهند تا مردم به آن مراجعه کنند و به وسیله این تشکل از دولت و مجلس بخواهند تا در بحث های اقتصادی استان به آنها کمک کند و البته خانه صنعت، معدن و تجارت نیز می تواند به آنها کمک کند.

نشست رئیس کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با فعالان صنعتی استان گلستان با حضور مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان ، رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ، مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان و رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت استان در محل سالن جلسات سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان برگزار شد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : خلیلی
  • بازدید : 1058
  • کد خبر : 1599