عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ثبت اثر تاريخي تپه کبودوال در فهرست آثار ملي کشور


ثبت اثر تاريخي تپه کبودوال در فهرست آثار ملي کشور

ثبت اثر تاريخي تپه کبودوال در فهرست آثار ملي کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: اثر مهم تاریخی فرهنگی تپه کبودوال در فهرست آثار ملی غیرمنقول ثبت شد.

 به گزارش روابط عمومی وامور فرهنگی این اداره کل، قربان عباسی با اعلام این خبر گفت: در جلسه کمیتۀ ثبت و حریم آثارملّی غیرمنقول ، اثر تپه کبودوال در استان گلستان با شماره 31135 در فهرست آثار ملّی کشور به ثبت رسید.

 وی ادامه داد: تپه کبودوال با قدمت دوره عصر آهن، دوره اشکانی، ساسانی و اسلامی، در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز و در حد فاصل رودخانه زرین گل و کبودوال واقع شده است،

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان ادامه داد: تپه کبودوال به طول 150 متر و عرض 100 متر به شکل بیضي و در جهت شمالي جنوبي کشیده شده است.

ارتفاع تپه در بلندترين نقطه داراي 25 متر از سطح زمینهای اطراف است. البته ارتفاع تپه در قسمتهایی که ماشین آلات راهسازی اقدام به تخریب آن کرده اند حدود 8 متر است.

عملیات راه سازی صورت گرفته در عرصۀ این تپه باعث به وجود آمدن جادهای به عرض 8 متر در مرکز تپه شده که در جهت شرقی غربی کشیده شده و اثر را به دو قسمت شمالی جنوبی تقسیم کرده است.

 وی خاطر نشان کرد: این اثر دردامنه جنوبی ارتفاعات البرز و در حد فاصل رودخانه زرین گل و کبودوال قرار گرفته است و وجود همین منابع آبی و جنگلها و منابع طبیعی غنی میتواند دلیل استقرار انسانها در دوران گذشته در این مکان باشد.

 عباسی اذعان داشت: تا کنون 649 اثر تاریخی فرهنگی در استان گلستان به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : چلنگر
  • بازدید : 1108
  • کد خبر : 3063