عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ششمین سالروز ثبت میراث جهانی گنبد قابوس و روز گنبد کاووس برگزار می شود


ششمین سالروز ثبت میراث جهانی گنبد قابوس و روز گنبد کاووس برگزار می شود

ششمین سالروز ثبت میراث جهانی گنبد قابوس و روز گنبد کاووس برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل این دستگاه اجرایی با در این خصوص گفت: 10 تیر 91، گنبد قابوس در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو درشهر سن پترزبورگ روسيه با شما 1398 به ثبت به ثبت جهانی رسید.

وی ادامه داد:  اين اثرتاريخي ارزشمند به عنوان پانزدهمين اثر تاريخي ايران در فهرست جهاني به ثبت رسيد و افتخار ملی را رقم زد.

به گفته وي، گنبد قابوس يادگاري از تمدن قرن دهم ميلادي است که به عنوان يک شاهد منحصر به فرد از يک سنت با اهميت است و اين اثر را بايد شاهکار معماري و يادمان‌سازي بشر با هندسه منحصر به فرد و تکنولوژي مخصوص دانست.

کریمی در ادامه از برپایی جشن نکوداشت ششمین سالروز ثبت گنبد قابوس با حضور مسئولین و هم استانی های عزیز در جوار این اثر تاریخی ارزشمند در روز 10 تیرماه خبرداد و افزود: همان گونه که ثبت اين اثر نمادي از تلاش و کوشش سازمان و اداره کل ميراث فرهنگي استان است، تلاش خواهيم کرد در ارتباط با ثبت دیگر آثار بي بديل تاريخي استان همچون دیوار بلند تاریخی گرگان وشهر باستانی گرگان گام هاي بلندي برای سرافرازی ایران عزیز برداريم.

وی به برگزاری مسابقات مردمی در دو محور اشاره کرد و گفت: این مسابقات در دو محور عکاسی که موضوع نخست با عنوان شما وگنبد قابوس  و موضوع دوم با عنوان گنبد قابوس در گذر زمان در حاشیه یادمان سالروز جهانی شدن این اثر در قالب نمایشگاه عکس برای عموم علاقمندان به نمایش گذاشته می شود.

کریمی در توضیح آثار محور نخست بیان کرد: در نظر داریم عکس های شما عزیزان را که در جوار گنبد قابوس عکس انداخته اند با درج مشخصاتی چون نام و نام خانوادگی، تاریخ عکس، شهرستان محل سکونت و شماره تماس به دو روش از طریق آدرس های @golestanchto-bot و یا  info@golestanchto.ir دریافت کنیم و لازم به ذکر است این عکس ها دست کم 20 سال قدمت داشته باشد.

وی در ادامه محور دوم را اینگونه تشریح کرد: در محور دوم عکس هایی از گنبد قابوس مربوط به نسل پیش از شما با قدمت 40 سال که در گنجینه های شخصی شما عزیزان موجود است را به همراه مشخصات می پذیریم.

شایان ذکر است مهلت ارسال تصاویر تا پنجم تیر ماه بوده و این زمان با توجه به فرار رسیدن زمان یادمان میراث جهانی قابل تمیدی نخواهد بود .همچنین هدایایی به چند عکس منتخب اهدا خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دیگر برنامه های اجرایی این مراسم اشاره کرد و افزود: مسابقه نقاشی کودکان شامل نقاشی کودکان بر روی کاغذ و یا پارچه ای پنج متری ، نقاشی بر روی چهره کودکان، درست کردن کلاه به شکل گنبد قابوس برای کودکان که از صبح روز 10 تیر در به اجرا گذاشته می شود و به نفرات برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین فراخوان پخت کیک به قنادان گنبد قابوس اعلام خواهد شد و کیک هایی  به شکل گنبد قابوس( از لحاظ طرح، فرم، رعایت تناسب، مزه و ... ) توسط این قنادان پخت می شود و در با ارزیابی داور مسابقه به قناد برتر جایزه ای اهدا خواهد شد.

کریمی ادامه داد: برپایی نمایشگاه در آلاچیق های پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس، نمایشگاه از یافته های تپه باستانی گنبد قابوس و شهر باستانی گرگان/جرجان، نمایشگاه عکس از سیر تحولی گنبد قابوس و نمایشگاهی از معرفی گنبد قابوس به عنوان عصر طلایی جهان اسلام برنامه هایی است که در حاشیه این مراسم برگزار می شود.

"گنبد قابوس يادگاري از تمدن قرن دهم ميلادي است که به عنوان يک شاهد منحصر به فرد از يک سنت با اهميت است و اين اثر را بايد شاهکار معماري و يادمان‌سازي بشر با هندسه منحصر به فرد و تکنولوژي مخصوص دانست.

برج قابوس ، بلندترین برج آجری جهان و یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی است که درشمال شهر گنبد قابوس و در سه کیلومتری بازمانده شهر قدیم جرجان مرکز حکومت آل زیار قرار دارد.

این برج بر روی تپه‌ای به بلندی 15متر قرار گرفته وبه سال397 هـ.ق به‌عنوان یادمان شمس‌المعالی قابوس بن و شمگیر ساخته شده است ارتفاع این برج 55 متر و با احتساب بلندی تپه در مجموع 70 متر از سطح زمین است.

میل گنبد بیش از هزار سال، سرفرازانه سر به آسمان کشیده و تمدن کهن مردم این دیار را رخ جهانیان می کشد، این بنا از چهار بخش تشکیل شده است که شامل پی و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطی می شود و ارتفاع بنا 70 متر ، بدنه بنا 37 متر و دارای 10 ترک است.

این بنای باشکوه به دستور قابوس بن وشمگیر، مشهورترین پادشاه آل زیار که به گفته "یاقوت حموی" هم جنگجویی بی همتا و هم ادیبی فاضل بود، ساخته شد و لازم است در حال حاضر پس از گذشت قرنها، این بنا با همکاری مردم و همت مسئولان به آیندگان منتقل شود."


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .