عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » جلسه کمیسیون جرائم اینترنتی شهرستان ترکمن برگزار شد


جلسه کمیسیون جرائم اینترنتی شهرستان ترکمن برگزار شد

جلسه کمیسیون جرائم اینترنتی شهرستان ترکمن برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی فرمانداری ترکمن جلسه کمیسیون جرائم اینترنتی شهرستان با حضور شیرنگی معاون فرماندار و اعضای کمیسیون در محل فرمانداری برگزار شد.

شیرنگی معاون فرماندار در این جلسه گفت: از اواسط دهه 90 با گسترش شبکه های بین المللی و ارتباطات ماهواره ای نسل سوم، جرائم کامپیوتری تحت عنوان جرائم اینترنتی (مجازی) یا جرائم در محیط سایبری شکل گرفت. به این ترتیب جرائم اینترنتی را می توان مکمل جرائم کامپیوتری دانست، متاسفانه به دلیل ناآگاهی، از نگاه بسیاری از کاربران، این نوع جرائم تنها یک اتفاق است در صورتی که این گونه جرائم غالبا هدفمند و سازمان یافته هستند که می تواند به فاجعه ای بزرگ منجر شود.

وی افزود: طبیعت این جرائم و سوء استفاده ها در دنیای مجازی جدید هیچ گاه در دنیای حقیق دیده نشده است. امنیت ناکافی تکنولوژی همراه با طبیعت مجازی آن فرصت مناسبی در اختیار افراد شرور قرار می دهد. نگران کننده ترین جنبه فضای سایبر انتشار سریع اطلاعات در آن است. بعنوان مثال در لحظه کوتاهی قسمتی از اطلاعاتی که می تواند بطور بالقوه مورد سوء استفاده قرار گیرد کشف می شود در فضای مجازی جست و جو و پیدا کردن این جرائم پیچیده تر می شود. ولی در دنیای واقعی سرقت از بانک کاملا مشخص است چرا که بعد از سرقت خزانه بانک خالی از پول می شود ولی در تکنولوژی کامپیوتری یک خزانه می تواند بدون هیچ علامتی خالی شود.

شیرنگی در ادامه گفت: مجموعه ای از رویدادها مانند ارتباطات مکرر با قربانی هستند که بستر را برای مجرم فراهم می سازد.مثلا قربانی در هنگام چت با کسی برخورد می کند که در طول زمان سعی در برقراری ارتباط می کند و سرانجام موفق به ارتباط و ارتکاب جرم می شود یا مثلا اعضای یک گروه تروریستی یا سازمان جنایی ممکن است از پیامهای مخفی برای برقراری ارتباط در یک بازه زمانی استفاده کنند تا برای فعالیتهای خود برنامه ریزی کنند.

 وی افزود: اذیت و آزار اینترنتی، شکار کودکان، اخاذی، تهدید، جاسوسی های پیچیده سازمان ها و طرح ریزی و اجرای فعالیتهای تروریستی، دسته اول شامل جرائم اخلاقی مانند اشاعه فحشاء و منکرات، تحریک، تشویق، تهدید یا دعوت به فساد و فحشاء، ارتکاب جرائم منافی عفت یا انحرافات جنسی، انتشار، توزیع و معامله محتوای خلاف عفت عمومی مبتذل و مستهجن، تهدیدیا تطمیع افراد به دستیابی به محتویات مبتذل، استفاده از ابزاری از افراد (مرد یا زن) تقیر و توهین به جنس زن و .. در بخش اول این لیست به چشم می خورد. دسته دوم تخلفات با دسته اول تفاوت دارد، تخلفات علیه مقدسات اسلامی از دیگر جرائم این دسته است مثل اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات اسلامی، اهانت به انبیاء یا ائمه معصوم (ع)، تبلیغ به نفع حزب یا گروه یا فرقه منحرف و مخالف اسلام، اهانت به شخصیتهای مهم کشور و..

وی اظهار داشت: در کنار این این دو دسته دسته ای دیگر از جرائم تهدید علیه امنیت و آسایش عمومی مثل تشکیل جمعیت، دسته، گروه در فضای مجازی با هدف بر هم زدن امنیت کشور، تهدید به بمب گذاری، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف بین اقشار مختلف جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل قومی، نژادی و طایفه ای، تحریک و تشویق افراد و گروهها به ارتکاب اعمالی علیه امنیت و حیثیت نظام چه در داخل و چه در خارج، تبلیغ به نفع گروهها و سازمانهای مخالف نظام از جمله موارد دیگر هستند.

معاون فرماندار تصریح کرد: بیشترین جرائم اینترنتی در کشور مربوط به مسائل مالی و پس از آن مسائل اخلاقی، انتقام جوئی، سرگرمی و .. قرار دارند. لازم است که ترتیبی از سوی متولیان امر اتخاذ شود تا افراد نسبت به عواقب استفاده از فضای مجازی کامپیوتر، گوشیهای همراه آگاهی پیدا کرده و بخاطر کاهش جرائم و مورد سوء استفاده قرار گرفتن سطح دانش مردم را بالا ببریم. بیشترین قربانیان جرائم سایبری کاربران ناآشنا و علاقمند به این فضا هستند.

در پایان شیرنگی گفت: تامین امنیت فضای سایبری بدون مشارکت کاربران و مردم امکان پذیر نیست و ضرورت ایجاد فرهنگ خود ایمنی در تامین امنیت فضای سایبری از درون منازل کاربران با نصب فایروال و آنتی ویروس مناسب و بروز کردن آن شروع می شود. در حال حاضر 23 میلیون جوان کاربر اینترنت داریم و ایمن ترین سازمان در هر کشور برای پاسخ گویی به حملات سایبری پلیس سایبری آن کشور است.

 


ارسال کننده خبر : فرمانداری بندرترکمن
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .