عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات با عنوان نقش اینترنت و فضای مجازی در آسیب های اجتماعی و جرائم

به مناسبت هفته نیروی انتظامی برگزار شد :

همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات با عنوان نقش اینترنت و فضای مجازی در آسیب های اجتماعی و جرائم

همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات با عنوان نقش اینترنت و فضای مجازی در آسیب های اجتماعی و جرائم
به مناسبت فرا رسیدن هفته نیروی انتظامی همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات با عنوان نقش اینترنت و فضای مجازی در آسیب های اجتماعی و جرائم توسط اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان گلستان با همکاری پلیس فتای استان برگزار شد به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان گلستان درهفته نیروی انتظامی ، این همایش آموزشی با رویکرد آموزشی وفرهنگی و باهدف ( آشنایی باتهدیدات حوزه فناوری،آسیب های احتمالی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی)باحضور مفیدی معاون مدیر کل ،منتظری کارشناس پلیس فتا وسخنران همایش ، امید جافر نوده رییس مرکز آموزش فنی وحرفه ای برادران گرگان و جمع کثیری از همکاران و کارآموزان در سالن همایش های مرکز آموزش فنی وحرفه ای برادران گرگان برگزارشد.
در ابتدا امید جافر نوده ، ضمن اشاره به ضرورت فراگیری دانش فناوری روز،هدف ازبرگزاری این کارگاه آموزشی را ،آگاهی بخشی در حوزه فناوری ،آشنایی کارکنان ،با تهدیدات وپیامدها ،آسیب های احتمالی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دانست.واشاره کرد؛ هر پدیده ی جدید به محض ورود به دنیای واقعی همواره فرصت ها و چالش هایی را به همراه خواهد داشت.
درادامه همایش ،ستوان یکم منتظری ،نماینده پلیس محترم فتا، به معرفی پلیس فتا یا پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پرداخت و با ذکر اینکه مباحث فضای مجازی بسیار گسترده می باشد، بیان داشت :کلیه صوت ها ،تصویرها ،کل روابط و ارتباطات وهرچیزی که از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال یابد در حیطه فضای مجازی قرار می گیرد.
وی بیان کرد:رشد سریع تکنولوژی و بویژه پیشرفت روزافزون در حوزه های ارتباطی، ماهواره ها و اینترنت باعث تحولات پرشتاب در جوامع بشری گردیده و آثار مثبت و منفی فراوانی در پی داشته است.در این میان، آثار اینترنت و فضای مجازی در روابط اجتماعی بیش از سایر حوزه ها بوده و تغییرات و دگرگونی های زیادی را بوجود آورده است که توجه به رشد روزافزون جرایم اینترنتی و با در نظر گرفتن این نکته که جوانان بیش از هر گروه دیگری در مقابل بعضی از این جرایم آسیب پذیر هستند، مسئولان و دست اندرکاران کشور باید استراتژی های همه جانبه ای را در راستای آگاهی دادن به این قشر، مقابله با جرایم اینترنتی و همچنین استفاده صحیح از تکنولوژی رایانه ای اتخاذ کنند.
وی تصریح کرد : یکی از کارکردهای مهم و خطرناک این فضا، گفتگوهای اینترنتی است که به واسطه گسترش استفاده از تلفن های همراه، روز به روز در حال افزایش است. فارغ از اینکه این موضوع بیشتر اوقات فراغت دختران و پسران جوان را به خود اختصاص می دهد و آنها را از پرداختن به امور مفید دیگر باز می دارد؛ به دلیل گمنامی افراد در این فضا، هویت های کاذب و دوگانه ای شکل می گیرد که در آشنایی ها و دوستی های رمانتیک مجازی، اکثر اوقات موجب به بازی گرفتن احساسات و سرنوشت افراد در این فضا می شود. البته آسیب های اینگونه در میان دختران جوان بیشتر مشاهده می شود که متاسفانه گاهی تاثیرات عمیقی بر آینده و زندگی آنان دارد.فضای مجازی به عنوان جادوی جام جهان نمای هزاره سوم یکی از ابزارهایی است که در آینده بشریت نقش مهمی را ایفا می کند و با توجه به تغییراتی که بصورت مداوم در آن ایجاد می شود باید مسیر درست استفاده از آن را نیز شناسایی کرد. لذا برای جلوگیری یا کاهش آسیب های اینترنتی باید به اقدامات پیشگیرانه ای مانند آگاهی بخشی به مردم از طریق رسانه های جمعی، آموزش دانش آموزان و دانشجویان و تصویب قوانین مختلف مبارزه با جرایم اینترنتی نیز توجه کرد.
وی با اشاره به این‌که شبکه‌های اجتماعی به عنوان نسل جدید ارتباطات مجازی، طی سال‌های اخیر به شدت فراگیر شده است، تصریح‌کرد: این فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی در پی خود، سرد شدن روابط خانوادگی و عاطفی و مشکلات جسمی و روحی در پی داشته است .وی افزود: در واقع نقض حریم خصوصی افراد به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است که تمامی اعضای این شبکه‌ها را در معرض تهدید قرار می‌دهد.
منتظری ،با بیان این‌که متأسفانه برای‌ از کاربران بی‌محابا از این شبکه‌های استفاده می‌کنند، گفت: انتشار هرگونه متن و عکس فیلمی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در آینده برای خود آن‌ها دردسر ساز گردد. لذا ضرورت دارد که کاربران این شبکه‌ها از انتشار هرگونه متن یا عکس و فیلمی خودداری کنند.
نماینده پلیس فتا ادامه داد: آگاه نبودن از نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و جدی نگرفتن هشدارهای پلیسی، مسبب زمینه‌سازی برای سوءاستفاده کلاه‌برداران از کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است.
وی در ادامه در مورد راهکارهای جلوگیری از سوء‌استفاده سودجویان از اطلاعات موجود در تلفن‌های همراه و رایانه‌ها گفت: ذخیره نکردن عکس و فیلم در گوشی‌های تلفن همراه و سیستم‌های رایانه‌ای یک ضرورت فراموش شده است که کاربران رعایت نمی‌کنند.
وی تأکید کرد: حتماً عکس و فیلم‌های خصوصی خود را بر روی حافظه‌های جانبی ذخیره کنیم و این حافظه‌ها را نیز در جای امنی دور از دسترس دیگران نگهداریم.
مباحثی همچون ویژگی های فضای سایبری ، عوامی موثر در وقوع جرم سایبری و تمهیدات لازم برای افزایش امنیت فردی در خصوص فیشینگ از جمله عناوین مطرح شده توسط نماینده پلیس فتای استان گلستان بود .
شایان ذکر است در جلسه به سوالات حضاران در جلسه توسط ستوان یکم منتظری پاسخ داده می شد .

همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات با عنوان نقش اینترنت و فضای مجازی در آسیب های اجتماعی و جرائم

 

همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات با عنوان نقش اینترنت و فضای مجازی در آسیب های اجتماعی و جرائم

 

همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات با عنوان نقش اینترنت و فضای مجازی در آسیب های اجتماعی و جرائم

 

 

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .