عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بحران خشکسالی در سرزمین باران


بحران خشکسالی در سرزمین باران

بحران خشکسالی در سرزمین باران

 شاید خشکسالی در استان باران خیز گلستان در رده های برتر قرار دارد و در فصول مختلف سال، مشکلات تامین آب آشامیدنی این حقیقت تلخ را عیان کرده است و این باور عامه مردم که گویی هیچگاه آب جاری در شیرها قطع نمی شود،زمینه را برای بروز بحران کمبود آب در مناطق گلستان فراهم کرده است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان گفت: هم اکنون بحران خشکسالی در استان بویژه بخش شرب با کمبود 875 لیتر در ثانیه ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب استان گلستان مهندس محمد هادی رحمتی افزود: نگاهی گذرا به آمارها نشان می دهد میزان بارندگی و ریزش برف در سال آبی اول مهرماه سال 92 تا 31 شهریور ماه سال 93 در مقایسه با سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته و گلستان بویژه در شهرهای گرگان و گنبد کاوس در سال آینده با کمبود آب آشامیدنی مواجه خواهد بود.

به گفته وی؛ کمبود بارش ها و کاهش روان آب ها، رشد ناموزون جمعیت و افزایش حاشیه نشینی در شهرها،عدم انطباق طرح های توسعه ای با مدیریت آب و عدم اتکا به طرح های آمایش سرزمین، چالش های مدیریت آب را جدی ساخته است.

وی خاطر نشان کرد از سوی دیگر ظرفیت آب های سطحی و زیر زمینی گلستان با میانگین بارندگی سالانه 455 میلیمتر ، در مجموع 48/2 میلیارد متر مکعب است که 49 درصد آن آب های سطحی و 51 درصد آب زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان یادآور شد هم اکنون آب آشامیدنی و دیگر مصارف در استان مرزی گلستان با یک میلیون و800 هزار نفر جمعیت ، به صورت گران قیمت و تصفیه شده در لوله کشی آب منازل تامین شده است.

وی اظهار داشت برای عبور از بحران خشکسالی در استان باید ابتدا صرفه جویی را ملاک اصلی در مدیریت منابع آبی قرار داد و سپس برای جلوگیری از تبدیل زمین های حاصلخیز به دشت های کویری فکر اساسی کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به چالش های اساسی موجود در استان خاطر نشان کرد: محدویت ذاتی منابع آب استان، خشکسالی پیاپی، بهره وری پایین آب بویژه در بخش کشاورزی، افت کمی و کیفی منابع آب بویژه در بخش آب زیرزمینی و عدم بهره مندی از آب سد برای مصارف شرب برخی از چالش های پیش روی صنعت آب استان است.

مهندس رحمتی در خاتمه تاکید کرد برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن وجبران عقب ماندگی استان در ارائه خدمات آب وفاضلاب نیازمند توجه جدی به تکمیل طرحهای ملی آبرسانی ،بهره مندی از آب سطحی و سدهای استان ،تقویت اعتبارات بخش فاضلاب جهت حفظ محیط زیست و منابع آب در دسترس ،استفاده از منابع آب غیر متعارف شامل آب شیرین کن ها ، باروری ابرها و در نهایت قیمت گذاری اقتصادی آب و افزایش بهره وری آب در بخش های کشاورزی ،شرب و صنعت می باشد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب وفاضلاب شهری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : ایوبی
  • بازدید : 1103
  • کد خبر : 4351