عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » استان گلستان با 875 لیتر در ثانیه کمبود آب مواجه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان:

استان گلستان با 875 لیتر در ثانیه کمبود آب مواجه است

 

 مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان در مصاحبه اختصاصی با واحد خبر صداوسیمای مرکز گلستان گفت: استان گلستان با 875 لیتر در ثانیه کمبود آب مواجه است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان، مهندس محمد هادی رحمتی افزود: آب ماده ای است که بیش از 70 درصد از سطح کره زمین را پوشانده است با این وجود، تنها حدود 3درصد از آب های کره زمین شیرین و قابل شرب است .

وی افزود : نگاهی گذرا به آمارها نشان می دهد که میزان بارندگی و بارش برف در سال آبی جاری (اول لغایت 31 شهریور ) در مقایسه با سال های گذشته از کاهش چشمگیری برخوردار بوده و لذا استان گلستان وبالاخص شهرهای گرگان و گنبد در سال آینده با تهدید کمبود آب شرب مواجه می باشند.

رحمتی افزود: استان گلستان با میانگین سرانه آبی حدود 1400 مترمکعب در سالجاری از میانگین کشوری به میزان 1700 مترمکعب نیز کمتر بوده است که این خود نشان دهنده تنش آبی و کمبود آب در استان می باشد.

به گفته وی؛ با توجه به اینکه کل ظرفیت تامین آب شرب شهری گلستان 3470 لیتر در ثانیه می باشد و از سوی دیگر پیش بینی میزان مصرف در تابستان سال آینده 4250 لیتر در ثانیه محاسبه شده است کمبود 5/18 درصدی آب را در زمان حداکثر مصرف(تابستان) خواهیم داشت .

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان اظهار داشت: بیشترین مقدار کمبود آب در استان گلستان شامل شهرهای گرگان و گنبد می باشد هرچند که کمبود آب در سایر شهرهای استان وجود دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با کمبود آب خاطر نشان کرد : بهره برداری از 2 حلقه چاه و بازسازی 2 حلقه چاه دیگر حدود 60 لیتر در ثانیه به منابع ما اضافه می کند. همچنین بهره برداری از 3 حلقه چاه تا آغاز فصل تابستان سال آینده از سوی همکاران آب منطقه ای استان از جمله اقدامات انجام شده برای مقابله با کمبود آب در شهر گرگان می باشد.

مهندس رحمتی اضافه کرد: افزایش قابلیت بهره برداری از طریق بازسازی و مهندسی مجدد چاهها و منصوبات آنها ، حفر 2 حلقه چاه جدید و نیز تامین بخشی از کمبود آب از طریق سایر منابع از جمله اقداماتی است که برای رفع کمبود آب در شهر گنبد در دست اجراست هرچند که مسئله تامین آب شرب مورد نیاز برای شهرهای بالای 100 هزار نفر (گرگان- گنبد) بر عهده شرکت آب منطقه ای می باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به میزان بارندگی برف و باران در سال آبی جاری برای تمامی شهرهای استان برنامه مدونی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل آبفا گلستان با اشاره به محدودیت های آب شرب استان ادامه داد: وضعیت تنش آبی در استان، عدم توازن میان تولید و مصرف شهری در شرایط حال و آینده، عدم برخورداری بخش شرب از منابع آب سطحی و متکی بودن به منابع آب زیر زمینی و برداشت های بی رویه چاه های کشاورزی و راندمان پایین مصرف آن بخشی از محدودیت ها ی آب شرب استان می باشد.

وی تصریح کرد: محدودیت های مالی، قدمت و فرسودگی چاه ها ، سایر تاسیسات مرتبط ، عدم تامین اعتبارات تخصیصی برای بازسازی آنها و وقوع خشکسالی های پی در پی از دیگر محدودیت های آب شرب استان است.

وی خاطر نشان کرد: مطالعه و آغاز احداث سدهای مورد نیاز بخش شرب، توجه جدی به تخصیص اعتبارات مورد نیاز جهت بازسازی شبکه های فرسوده آب و اجرای پروژه های فاضلاب شهری از دیگر توصیه های ما در بخش آب استان می باشد.

به گفته وی؛ با توجه به اینکه کمبود آب در استان بحرانی است چنانچه مشترکین 10 درصد از مصرف آب خود را کاهش دهند می توان امیدوار بود که در سال آینده با قطعی آب مواجه نشویم.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب وفاضلاب شهری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : ایوبی
  • بازدید : 1017
  • کد خبر : 3434