عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » استفاده از حمل و نقل عمومي رويكرد ما در كاهش تلفات جاده اي است

مديركل راه و شهرسازي گلستان:

استفاده از حمل و نقل عمومي رويكرد ما در كاهش تلفات جاده اي است

استفاده از حمل و نقل عمومي رويكرد ما در كاهش تلفات جاده اي است

مديركل راه و شهرسازي استان گلستان گفت: استفاده از حمل و نقل عمومي يك رويكرد اساسي در وزارت راه و شهرسازي براي كاهش تلفات جاده اي است كه براي نهادينه كردن آن به كمك و ياري رسانه ها و صدا و سيما نيازمنديم.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، مهندس "علي بخش رستمي" در جلسه هماهنگي شوراي حمل و نقل با حضور مديران كل اين بخش در استان و اصحاب رسانه به مناسبت هفته حمل و نقل و رانندگان و راهداري، افزود: در اين راستا لازم است كه رسانه ها، نقش حمل و نقل عمومي را در ايجاد نظم، ايمن سازي جاده ها و در نهايت كاهش تلفات جاده اي، مورد توجه قرار دهند.

به گفته وي، برابر گزارشات دريافتي از پليس راه، هم اكنون سهم حمل و نقل عمومي كشور در تلفات جاده اي كمتر از 9 درصد و در استان گلستان حداكثر 5/4 تا 5 درصد است كه جاي بسيار خوشحالي دارد.

رستمي ادامه داد: خوشبختانه در چهارسال اخير به طور ميانگين 7/3 درصد در سال كاهش تلفات جاده اي در كشور داشته ايم كه ممكن است مدينه فاضله ما نباشد اما به صفر رساندن آن به دليل اينكه 80 درصد آنها ناشي از عوامل انساني است، بعيد به نظر مي رسد.

به گفته وي، با توجه به آمارها و هزينه هاي ناشي از حوادث جاده اي، نيازمند فرهنگ سازي و اطلاع رساني براي استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي هستيم تا سهم عامل انساني در كاهش تلفات جاده اي كاهش يابد.

 

** كاهش 5/7 درصدي تلفات جاده اي گلستان در هفت ماهه امسال

 

رئيس شوراي حمل و نقل گلستان اظهارداشت: برابر آمار پليس راه و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور، در هفت ماهه سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 5/7 درصد تلفات جاني ناشي از سوانح رانندگي كشور، كاهش داشته كه از ميانگين ارتقاء و جهش داشته ايم.

رستمي، مشكل كلي موجود در جاده هاي كشور را، عدم تناسب ظرفيت جاده ها با ميزان افزايش خودروها عنوان كرد و گفت: در هفت سال گذشته، كمتر از هشت ميليون خودرو در جاده هاي كشور تردد داشتند كه در حال حاضر قريب به 17 ميليون خودرو رسيده است.

وي ادامه داد: آمار تلفات جاده اي نيز از حدود 35 هزار نفر طي سال هاي گذشته به 18 هزار نفر در سال 92 رسيده كه اين آمار علي رغم رشد عبور خودروها، كاهش داشته كه بيانگر عملكرد خوب دستگاههاي مرتبط مي باشد.

** جاده هاي روستايي گلستان رتبه اول در كاهش تلفات جاده اي را كسب كردند

مديركل راه و شهرسازي گلستان گفت: براساس رتبه بندي آماري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، در هفت ماهه سال جاري، جاده هاي روستايي استان گلستان رتبه اول را در كاهش تلفات جاده اي كسب كرده اند.

رستمي افزود: اين در حالي است كه از پنج هزار كيلومتر راه موجود در استان گلستان بالغ بر سه هزار و 500 كيلومتر آن روستايي است كه بيشترين تردد را به خود اختصاص داده است.

به گفته وي، همچنين متوسط جمعيت ساكن در روستاهاي كشور 28 درصد است در حالي كه اين مساله در استان گلستان نصف به نصف است يعني نيمي از جمعيت استان در روستاها ساكن هستند و به همين دليل، جاده هاي روستايي ما به اندازه جاده هاي شهري پرتردد هستند.

رستمي اضافه كرد: از طرفي ديگر، برخي از راههاي روستايي استان مانند محور توسكستان، راميان- اولنگ و شاهرود داراي مشخصات فني روستايي هستند اما به لحاظ ترافيكي، راه بين استاني و اصلي محسوب مي شوند و پر ترافيك هستند.

 

** موتورسواران و عابرين پياده بيشترين سهم را در تلفات جاده اي دارند

 

رئيس شوراي حمل و نقل گلستان ادامه داد: براساس آمار هفت ماهه پليس راه و سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي كشور، متوفيات سوانح رانندگي در اين مدت 21 درصد، حوادث جرحي 16 درصد و حوادث خسارتي 27 درصد، كاهش داشته است.

رستمي با اشاره به اينكه موتورسواران و عابرين پياده بيشترين سهم را در تلفات جاده اي پنج ماهه سال جاري داشته اند، گفت: اين در حالي است كه در اين مدت از سال جاري، رقم آماري متوفيات اين بخش 27 درصد كاهش را نشان مي دهد.

وي با بيان اين نكته كه نزديك به 50 درصد تلفات جاده اي در صحنه تصادف بوقوع مي پيوندد و بقيه در حين انتقال و در بيمارستان اتفاق مي افتد، گفت: با تقويت فعاليت هاي مرتبط با اين بخش ها، بخش قابل توجهي از آمارهاي متوفيات كاهش مي يابد.

 

** نگهداري راههاي گلستان به 200 ميليارد تومان اعتبار در سال نياز دارد

 

مهندس رستمي با بيان اينكه برابر آمار وزارتخانه و پليس راه كشور، حدود 90 درصد حمل و نقل كالا و مسافر در كشور بر دوش جاده است كه تلفات بالاي حوادث و تلفات جاده اي را در بردارد، گفت: ميزان سرمايه راههاي كشور حدود 200 هزار ميليارد تومان است كه نگهداري، توجه و پرداختن به آنها بعنوان سرمايه ملي حائز اهميت است.

به گفته وي، براي نگهداري سالانه اين سرمايه هاي كشور، دست كم به هشت هزار ميليارد تومان منابع مالي نياز است كه اختصاص اين مبلغ در حال حاضر مقدور نيست.

رستمي اضافه كرد: در استان گلستان حدود پنج هزار كيلومتر راه وجود دارد كه سهم نگهداري سالانه آنها نزديك به 200 ميليارد تومان است كه هم اينك منابعي براي اين مساله وجود ندارد و مجبوريم با بضاعت اندك و براي حفظ اين سرمايه هاي ملي به منظور تردد ايمن، سلامت، كاهش قيمت تمام شده و سرعت انتقال كالاها، نقش خود را به خوبي ايفا كنيم.

 

**رويكرد ما بخشنده و كريم كردن راههاي استان است

 

مديركل راه و شهرسازي گلستان به نقش اين دستگاه مهم اجرايي در ايمن سازي راهها پرداخت و خاطرنشان كرد: يكي از اقدامات ايمن سازي راهها، آشكارسازي و اطلاع رساني نقاط پرحادثه در پايان سال 92 و اوايل سال 93 بوده است.

رستمي گفت: علي رغم كمبود منابع مالي و مشكلات اقتصادي، نقش خود را در ايمن سازي و آشكار سازي محورهاي ارتباطي به اين اقدام بسنده نمي كنيم بلكه رويكرد ما، بخشنده سازي و كريم كردن جاده هاست تا شاهد تلفات جاده اي نباشيم.

وي افزود: همه تلاش خود را علي رغم كمبود منابع مالي در اين راستا بسيج كرده ايم.

در ادامه اين نشست، هريك از اعضاي شوراي حمل و نقل استان به ارائه گزارشي از عملكرد يكساله بخش هاي مرتبط خود پرداختند.

26 آذر ماه هر سال، يادآور صدور فرمان امام راحل « ره » در سال 1362 در زمينه اعزام كاميونها به بنادر جنوبي براي تخليه كالاهاي وارداتي از مبادي دريايي كشور است كه اين روز براي آگاه سازي هر چه بيشتر جامعه با نقش و جايگاه صنعت حمل و نقل از سوي شوراي فرهنگ عمومي كشور به عنوان روز حمل ونقل شناخته شده است .

علاوه بر اين، طي چند سال گذشته از سوي مجموعه شوراي هماهنگي روابط عمومي‌هاي وزارت راه و شهرسازي و همزمان با آغاز زمستان و عمليات راهداري زمستاني از سوي راهداران زحمتكش، 26 آذرماه تا يكم دي ماه به عنوان هفته حمل ونقل و رانندگان و راهداري نامگذاري شده است.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .