عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » استاندارد قزاق دوزی تصویب شد


استاندارد قزاق دوزی تصویب شد

استاندارد قزاق دوزی تصویب شد

 مدیرکل استاندارد گلستان از تصویب استاندارد قزاق دوزی خبر داد.

محمود فرمانی اظهار داشت: اولين مصوبه كميته ملي با عنوان «صنايع دستي – قزاق دوزي- ويژگيها و آيين كار» با منبع تحقيقات و تجربيات توسط محمد امان بايي در دی ماه به تصويب رسيد.
وی با بیان این مطلب که: قزاق دوزی يکي از رودوزی های سنتي ايران و سوزن دوزی مخصوص قوم قزاق است که در حال حاضر در شهرهای گرگان، گنبدکاووس، بندرترکمن و آق قلا زندگي مي کنند؛ گفت: پارچه کتان سفید رنگ، پارچه مخمل، جیر سیاه و زرشکي، يشمي، سورمه ای، پارچه های طلايي و نقره ای و نخ های ابريشمي از جمله مواد اولیه اين هنر دستي است و این نوع سوزن دوزی توسط زنان در سرآستین ها، مچ شلوارها، دوريقه، پی سینه، گوشه ها و مرکز روسری های بزرگ با نخ ابريشمي تابیده شده به رنگ قرمز، سبز، آبي و يا زرد بر روی پارچه سفید و ضخیم بافته مي شود.
دبیر شورای استاندارد گلستان افزود: این پنجمین استاندارد تدوین شده در گلستان با موضوع صنایع دستی است که دو فقره از این استانداردها توسط فاطمه تهرانی شاد و مابقی توسط محمد امانبائی از همکاران اداره کل و با همکاری کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصویب و تدوین شده است.
فرمانی بیان داشت: برنامه اداره كل در حوزه تدوين و تجديد نظر استاندارد ملي در سال 1396 برابر با 25 عنوان استاندارد مي باشد. از اين تعداد 5 پيشنهاد بر اساس تحقيقات و تجربيات مي باشد كه 3 عنوان استاندارد مربوط به صنايع دستي استان است.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل استاندارد گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .