عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » اطلاعیه جهاد کشاورزی استان در مورد مبارزه با آفات پنبه و سویا در مزارع


اطلاعیه جهاد کشاورزی استان در مورد مبارزه با آفات پنبه و سویا در مزارع

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان اعلام کرد: با توجه به بالا رفتن جمعیت آفت عسلک پنبه در مزارع پنبه و سویا طی روزهای اخیر (10 پوره عسلک در پشت برگها قابل مشاهده است) مبارزه شیمیایی با آن الزامی است .
مهندس اسماعیل متکی افزود: این آفت از خانواده جوربالان میباشد. از میزبان های این آفت می توان به پنبه ،جالیز ، سویا اشاره کرد.حشره بالغ با بالهای سفید در پشت برگ مستقر شده و از راه تغذیه و مکیدن شیره گیاهی سبب ضعیف شدن بوته ها می شود این آفت نه تنها از راه تغذیه و مکیدن شیره نباتی سبب ضعف بوته ها می شود بلکه با ترشحات خود چسپندگی الیاف را باعث می گردد.
وی در ادامه اظهار داشت: چسپندگی الیاف از مهمترین و خطرناکترین خسارت آفت محسوب می شود، زیرا کیفیت محصول و در نتیجه ارزش صادراتی آنرا به میزان قابل توجهی نقصان می دهد. حشرات کامل و نوزادهای آن خرطوم خود را در بافتهای پشت برگ فروبرده و شیره گیاه را می مکند، در نتیجه مقدار آب بافتهای گیاه و مواد ازته آن کم می شود. در صورتی که حمله آفت شدید باشد جوانه ها و اعضاء میوه دهنده نبات ضعیف و بتدریج زرد شده و می خشکند و در سطح برگهای آفت زده لکه های ارغوانی ظاهر می شود.
مهندس متکی تاکید کرد: جهت مبارزه شیمیایی با این آفت در ابتدا از سموم آدمیرال(پیری پروکسی فن) بمیزان 750 سی سی در هکتار یا آپلاود( بوپروفزین) بمیزان 25/1 لیتر در هکتار استفاده شود در صورت نیاز در نوبت های بعدی از ترکیبات سیستمیک موجود در بازار نظیر دیمتوات یا متاسیستوکس بمیزان یک لیتر در هکتار استفاده شود.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : جهاد کشاورزی
تأیید کننده خبر : mahboobeh
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : use4
  • بازدید : 822
  • کد خبر : 24007