عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نخستین جلسه کارگروه ساماندهی و مدیریت بنادر و سواحل استان گلستان برگزار شد

با حضور مدیرکل سواحل و بنادر کشور:

نخستین جلسه کارگروه ساماندهی و مدیریت بنادر و سواحل استان گلستان برگزار شد

نخستین جلسه کارگروه ساماندهی و مدیریت بنادر و سواحل استان گلستان برگزار شد

نخستین جلسه کارگروه ساماندهی و مدیریت بنادر و سواحل استان گلستان به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و با حضور مدیرکل سواحل و بنادر کشور و فرمانداران شهرستانهای بندرگز، بندرترکمن، گمیشان و دیگر مدیران در محل سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد.

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار بابیان اینکه در حوزه سواحل دغدغه خاطرهای بسیار زیادی وجود دارد گفت: محدوده مرز رسمی سواحل استان گلستان با احتساب جزیره آشوراده بسیار بیشتر از آمار رسمی موجود است.

 رضا مروتی با ابراز تاسف از اینکه دو شهربندرگز و بندرترکمن با توجه به اینکه ماهیت ایجاد و تشکیل آنها فعالیتهای بندری و تجاری ساحلی بوده است گفت: هم اکنون این شهرها متاسفانه این کاربریها را ندارد و تقریبا از حیث انتفاع خارج شده اند.

 وی افزود: گرچه شاید طول نوار ساحلی ما چندان گسترده نباشد ولیکن انتظارات فراوانی جهت حداکثر استفاده و کارایی از همین مقدار اندک وجود دارد.

 مروتی گفت: طرح ICZM کار بسیار جامع و کاملی جهت مدیریت یکپارچه سواحل و پرهیز از موازی کاری است که طرح آمایش و ارزیابی استان نیز منطبق با کاربریهای تعریف شده در طرح ICZM بویژه شیلات و گردشگری است.

 وی با تاکید بر اینکه با هرگونه دریاخواری و ساخت و سازغیرمجاز به شدت برخورد خواهیم کرد گفت: مشخص نبودن دقیق حریم و سواحل، عقب نشینی آب دریا در سطح سواحل باعث شده بسترهای جدیدی سر از دریا بیرون آورد و برخی به فکر سودجویی و استحصال زمین از دریا بیافتند.

 وی همچنین جزیره آشوراده را از جمله قطب های مهم گردشگری استان دانست و گفت: رسیدگی و توجه به رفع مشکلات مربوط به این جزیره از جمله مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان بوده است.

 مروتی تاکید کرد: هر گونه استفاده و بهره برداری از سواحل قطعا با رویکرد توسعه پایدار و استفاده بهینه از ظرفیت و پتانسیل های آن است و سعی میکنییم که پنجره واحدی را برای توسعه سرمایه گذاری در استان به وجود آوریم.

 معاون عمرانی استاندار و رئیس کارگروه استانی مدیرت سواحل استان همچنین گفت: ما به دلیل نوپا بودن نیازمند استفاده از تجربیات بقیه استانها در زمینه مدیریت و استفاده بهینه و نگهداشت سواحل هستیم و این کارگروه چراغ راهی است تا هدایت لازم را هم برای مردم و هم مسئولان داشته باشیم.

 در ادامه این جلسه فرمانداران شهرهای ساحلی استان و دیگر مدیران به بیان دغدغه خاطرها و انتظارات خود درخصوص سواحل، بنادر و کشتیرانی پرداختند و تصمیمات لازم جهت پیگیری و رفع معضلات موجود گرفته شد.

 پسروی آب دریا و نیاز به لایروبی، پراکندگی تصمیم گیریها و مدیریتی، احیای بندرسبزتجاری گمیش تپه،ضرورت آموزش بیشتر مسئولان و کارشناسان مرتبط، شکل گیری بیشتر و ملموس تر فعالیتهای تجاری، مشکلات بازرگانان استان در بندرامیرآباد از جمله مهمترین این موارد بود.

 همچنین مدیرکل سواحل و بنادر کشور نیز در ادامه این جلسه به ارایه نتايج مطالعات ICZM در استان گلستان پرداخت و گفت: ICZM به معنای طرح جامع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور است که با مشارکت 17 ارگان حدود 8 سال و در سه مرحله کار مطالعاتی بر روی آن انجام شده است.

 مهندس الله یار گفت: ICZM و یا بعبارتی مديريت يكپارچه مناطق ساحلي يك فرآيند مستمر و پوياست كه براساس آن تصميمات لازم جهت بهره‌برداري صحيح، توسعه موزون و حفاظت از نواحي ساحلي و دريايي و منابع آن اتخاذ مي‌گردد.

 وی افزود: طول سواحل کشور با دقت 1:25.000 حدود 5800 کیلومتر است که از این میزان 890 کیلومتر در شمال کشور و 4900 کیلومتر در جنوب کشور واقع است و از مجموع کل سواحل کشور حدود 840 کیلومتر آن پیرامون جزایر توزیع شده است و استانهای گیلان-مازندران-گلستان-خوزستان-بوشهر-هرمزگان-سیستان و بلوچستان در زمره 7 استان ساحلی کشورمان محسوب میشوند.

 وی همچنین نوسانات سطح آب دريای خزر - فرسايش و رسوب گذاری سواحل - تجاوز به حريم دريا با احداث سازه های ساحلی – دريايي - نبود دسترسي همگاني به دريا - آلودگی آب های دریا(آلاينده های خانگی، صنعتی و کشاورزی) - تهديد زيستگاه های گونه های کمیاب و نادر - نابسامانی های ناشی از تداخل وظایف و ماموریت های دستگاه های مرتبط - نبود رژيم حقوقی مشخص را از جمله چالش های سواحل دریای خزر دانست.

 وی گفت: از نظر ژئوپلتيك و ژئواستراتژيك جزو کرانه های حساس سواحل کشور محسوب میشود و خوشبختانه ما در گلستان در مقایسه با دیگر استانهای ساحلی مشکلات کمتری را تاکنون داشته ایم.

 وی در بخش دیگری ازسخنان خود گفت: به دلیل مسایل زیست محیطی و تبادل آب خلیج گرگان و دریای خزر امکان فعالیتهای تجاری در داخل خلیج گرگان میسر نیست.

 مهندس الله یار همچنین دریاخواری و ساخت و سازغیرمجاز را یکی از دیگر معضلات و دغدغه خاطرها دانست و گفتک درمقایسه با دیگر استانهای ساحلی گلستان کمتر با این معضل مواجه است.

نخستین جلسه کارگروه ساماندهی و مدیریت بنادر و سواحل استان گلستان برگزار شد

 

نخستین جلسه کارگروه ساماندهی و مدیریت بنادر و سواحل استان گلستان برگزار شد

 


ارسال کننده خبر : معاونت هماهنگی امور عمرانی
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : omrani
  • بازدید : 1413
  • کد خبر : 8037