عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ساخت سریال زندگی مختومقلی فراغی در گلستان

استاندار گلستان در دیدار با هیات ترکمنستانی؛

ساخت سریال زندگی مختومقلی فراغی در گلستان

برای مشاهده تصاویر بصورت اسلایدر، روی یکی از تصاویر کلیک کرده و دکمه Space یا فاصله را از روی کیبرد بفشارید.

ساخت سریال زندگی مختومقلی فراغی در گلستان

استاندار گلستان در دیدار معاون وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان ضمن ابراز خشنودی از حضور هیات ترکمنستانی در استان گلستان به مناسبت مراسم گرامیداشت شاعر فرهیخته ترکمن «مختومقلی فراغی» اظهار کرد : ساخت سریال این شاعر شهیر ایرانی ترکمن در دستور کار قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گلستان متن سخنرانی دکتر زنگانه استاندار گلستان در حضور هیات ترکمنستانی به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم 

خدا را شاکرم که استان گلستان سرزمین برادری و وحدت در کنار کشور دوست، همسایه و خویشاوند خود  جمهوری ترکمنستان برای دویست و نود و یکمین سال، بزرگداشت یکی از مفاخر بزرگ ترکمن و اهل سنت را با شعار (( همبستگی اجتماعی و هویت ایرانی-اسلامی)) برگزار میکند.
-  اندیشه مختومقلی فراغی ترویج محبت، وحدت و اتحاد و همدلی است، همان مواردی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است.  اشعاری که مختومقلی فراغی در توسل به ائمه اطهار (ع) سروده نیز مصداق و مبین اهتمام این شاعر به وحدت عملی بین اقوام و مذاهب است.
-  امسال درحالی این روز را گرامی میداریم که مشارکت مردم و اقتصاد 2 راهبرد اصلی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است و استان گلستان که نماد وحدت شیعه و سنی است مانند خاری در چشمان کوردلان و دشمنان اسلام است، افرادی که در این ایام مبارک حج ابراهیمی، زنان و کودکان مسلمان را به خاک و خون کشیده اند با پیروی از شیطان بزرگ به دنبال برهم زدن این وحدت هستند.
-  جمهوری ‏اسلامی ‏ایران به دنبال "تعامل حداکثری” با همه کشورهای جهان، بخصوص کشورهای همسایه و هم‏‌پیمان خود است. هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏‌ها و شکل‌‏دهی فزاینده به یک "جامعه‌‏ی جهانی متمدن” است. این مسیر، از طریق همکاری کشورهای مستقل و صاحب فرهنگ‌‏های متعالی و توجه به اصول "عدالت، اخلاق و معنویت”، قابل تحقق است.
-  یکی از محور های رسیدن به "تعامل حداکثری" در دولت سیزدهم افزایش تبادلات و اشتراکات با همسایگان خود است.  یکی از مهمترین کشورهای دوست، بدون تردید جمهوری ترکمنستان است که به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) خویشاوند ماست.
-  ما طی دیدار های متعدد خود در جشن سالگرد سی و دومین پیروزی این کشور با نگاه توسعه منطقه ای خواستار افزایش اقدامات اقتصادی همچون بازگشایی پایانه مرزی اینچه برون، ایجاد کمربند سبز نوار مرزی، افزایش تردد کامیونی و رونق صادرات چمدانی در قالب یادداشت تفاهم امضا شده در 25 خرداد سال 1401 با حضور رئیس جمهور 2 کشور بوده و هستیم.
-  همچنین براساس این یادداشت تفاهم شاهد افزایش تردد هیات های مختلفی همچون علمی و اقتصادی بوده که نشان از افق های روشنی برای جامعه است. اکنون استان گلستان بطور میانگین روزانه بیش از 160 تردد کامیونی را در پایانه مرزی اینچه برون به ثبت رسانده و 20 درصد از سبد صادراتی کشور ایران به ترکمنستان از این استان می باشد. در خصوص واردات از کشور دوست و همسایه خود نیز در سال 1402 به میزان بیش از 17 هزار تن و با ارزش فراتر از 24 میلیون دلار را شاهد بودیم که به نسبت مدت مشابه سال قبل 9 میلیون دلار بیشتر شده است.
-  یقینا ايجاد تحرك و پويايي در نهادهاي صنعتي، معدني و تجاري از طريق ارتقاء دانش فني، تعامل و ارتباط فعال با تجار و بازرگانان و نیز به اشتراک گذاشتن خدمات مهندسی با هدف افزايش توان ارزآوري، مورد تاكيد می باشد.
-  گفتنی است در دیدار با قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان در حاشیه جشن استقلال این کشور مکاتبات رسمی برای روابط متقابل، برگزاری نمایشگاه های تخصصی، ایجاد پاویون تجاری برای تجار گلستانی، رفع مشکلات رانندگان مورد تبادل نظر قرار گرفته که نیازمند پیگیری و مطالبه سطوح ملی است.
-  با وجود ۳5۰ کیلومتر مرز مشترک آبی و خاکی و ارتباط موثر مرزنشینان گلستان با مردم ترکمنستان می توان با ایجاد فضا های محلی و بازارچه های مرزی معیشت و رونق اقتصادی دو منطقه را شاهد باشیم، بازگشت به دوران طلایی ارتباطات و تبادلات مرزی یکی از مطالبات مردم منطقه می باشد.
-  موقعیت ممتاز جغرافیایی سرزمین ایران، بخصوص کریدور شمال – جنوب، می‌تواند تجارت از هند تا روسیه و اروپا را کم هزینه‌‏تر و پر رونق‏‌تر کند. پایدارسازی و سودمند کردن روابط بین دو کشور نیازمند توسعه همکاریهای منطقه ای و فرا منطقه ای است. ما آماده توسعه حداکثری روابط پایدار و بلند مدت هستیم. بدین منظور معتقدیم منطقه آزاد اینچه برون و کریدور ریلی شمال-جنوب که از اینچه برون به شاهرود و سپس به طبس و از آنجا به بندرعباس خواهد رفت، امکان های فوق‌العاده‌ای برای سرمایه گذاری های چند جانبه فراهم آورده است و استفاده بهینه از این فرصت بالاترین خدمت به مردم دو کشور است.
-  در آخر باید اشاره کرد که با توجه طی دیدار و تفاهم با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مقدمات اولیه ساخت سریال ادیب و شاعر فرهیخته ترکمن به نام مختومقلی فراغی انجام شده و با مسئولان کشور جمهوری ترکمنستان ارتباطات لازم را برقرار شده است.
-  توجه و پیگیری تفاهمات منعقد شده و تلاش در جهت توسعه روابط همه جانبه اقتصادی، اجتماعی با استان همجوار جمهوری ترکمنستان "استان بالکان " از جمله خواست های ما می باشد و آمادگی کامل برای توسعه این روابط در سطوح مختلف وجود دارد.
-  در خاتمه امیدواریم ضمن برگزاری مستمر مناسبت های اقتصادی، فرهنگی، شاهد گسترش هرچه بيشتر روابط بين دو كشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان باشیم.

ساخت سریال زندگی مختومقلی فراغی در گلستان

 

ساخت سریال زندگی مختومقلی فراغی در گلستان

 

ساخت سریال زندگی مختومقلی فراغی در گلستان

 



بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .