عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » صیانت در کنار کاشت درختان اهمیت ویژه ای دارد

استاندار گلستان :

صیانت در کنار کاشت درختان اهمیت ویژه ای دارد

صیانت در کنار کاشت درختان اهمیت ویژه ای دارد

 استاندار گلستان در جلسه کارگروه درختکاری و فضای سبز استان اظهار کرد: اگرچه کاشت درختان از اهمیت بالایی برخوردارتر است اما باید توجه داشت که صیانت و نگهداری از درختان در کنار کاشت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، دکتر حسن صادقلو خطاب به مدیران حاضر در جلسه گفت: اگر مردم در ماجرای کاشت درختان و جنگل ها احساس تملک با دقت بیشتری از آنها نگهداری می کنند.

وی افزود: یقیناَ در کاشت درخت باید دقت لازم صورت گیرد بطوریکه بر اساس کار کارشناسی بدانیم چه درختی را در کدام ناحیه استان بکاریم تا منافع لازم را برای مردم داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولتی بودن درختکاری از آفات این حوزه است، تصریح کرد: در ختکاری و نگهداری از درختان امریست مردمی و اگر مردم احساس کنند در درختکاری سهیم هستند و از آن منفعت می برند، مسلماَ مشارکت بیشتری در این عرصه خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه درختکاری موضوع مهمی در شرع اسلام است و جزء برترین باقیات و صالحات محسوب می شود، خاطر نشان کرد : بر اساس کلام پیامبر اکرم(ص) نتیجه هر قدم خیر انسان ، کاشت یک درخت در بهشت برای اوست.

استاندار گلستان کاشت درخت را یک امر مستمر دانست و افزود: درختکاری تنها به یک روز خاص اختصاص ندارد و ما باید ستاد نهضت سبز را در گلستان زیر نظر معاونت عمرانی ایجاد کنیم و درختکاری و نگهداری از درختان را به موضوع مستمر استان بدل کنیم.

وی افزود : این ستاد باید ضمن آسیب شناسی طرح های درختکاری که در گذشته انجام شده،نسبت به ارائه راهکارها و استعدادهای درختکاری در حوزه های مختلف استان ظرف مدت زمانی کوتاه اقدام نماید.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت های دانشگاهی، دستگاه های اجرایی، آموزش و پرورش و رسانه ها در ترویج فرهنگ عملی درختکاری گفت: مناطقی چون حاشیه محورهای ارتباطی استان از جمله گرگان - آق قلا، خط نو (راه ارتباطی گنبدکاووس به علی آباد و آق قلا)، جاده موسوم به آلمان در حوزه گنبدکاووس، سایت پرورش میگو در گمیشان و حوزه شهر باستانی جرجان در گنبدکاووس مورد توجه قرار گیرد.

صادقلو همچنین از درختکاری به عنوان تجلی عمران و آبادانی و نیز تحقق تمدن و توسعه اسلامی نام برد و اضافه کرد: در بحث عمرانی مباحثی چون فضای سبز، معماری سبز، ساختمان سبز و ... باید مورد توجه قرار گیرد.

وی کاشت درختان مثمر و تلطیف کننده هوا، باران گیر بودن گونه ها، زودبازده بودن، صرفه اقتصادی داشتن، همیشه سبز بودن، کمتر آفت داشتن و ... را از دیگر ویژگی های مورد نیاز در کاشت درخت برشمرد و گفت: وضعیت سنجی در کاشت درخت و نیز توجه به مناطق شمالی استان که از فضای سبز کمتری برخوردار است، ضروری است.

 صادقلو افزود: در بسیاری از مناطق شمالی استان به ویژه درمحوطه واحدهای مسکونی قوم ترکمن درختکاری کمتر مورد توجه قرار گرفته که می توان در این خصوص، فرهنگ سازی کرد.

لازم به ذکر است در این جلسه مدیران و صاحب نظران حاضر در جلسه به بیان دیدگاه های خود پیرامون موضوع درختکاری در استان گلستان پرداختند.

همچنین در این کارگروه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از درختکاری در سطح دو هزار و 200 هکتار از عرصه های منابع طبیعی و ملی استان در ایام بزرگداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری خبر داد و افزود:از این سطح، 210 هتکار آن به درختان مثمر ˈگردو و زیتونˈ اختصاص دارد و کاشت درختان مثمر در عرصه فوق با مشارکت مردم انجام خواهد شد و پس از کاشت مدیریت نگهداری و بهره برداری از آن بر اساس ماده 3 قانون منابع طبیعی، به مردم واگذار خواهد شد.

گفتنی است،استان گلستان دارای 430 هزار هکتار جنگل دست کاشت و طبیعی و بیش از یک میلیون هکتار مرتع است.

 

صیانت در کنار کاشت درختان اهمیت ویژه ای دارد

 

صیانت در کنار کاشت درختان اهمیت ویژه ای دارد

 

صیانت در کنار کاشت درختان اهمیت ویژه ای دارد

 


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .