عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » كتابداري يعني؛ عشق ديدن نه شوق انگاشتن

استاندار گلستان:

كتابداري يعني؛ عشق ديدن نه شوق انگاشتن

كتابداري يعني؛ عشق ديدن نه شوق انگاشتن

 استاندار گلستان، کتابخانه ها را بوستانی نامید که به تعبیر امام صادق (ع)، کتابداران در این بوستان باید عشق دیدن داشته باشند نه شوق انگاشتن.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني استانداري گلستان، نشست صمیمی کتابداران کتابخانه های عمومی و دانشگاه های علوم پزشکی و علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و کانون های مساجد استان گلستان با استاندار، عصر چهارشنبه در سراسری استانداری گلستان برگزار شد.

دکتر "حسن صادقلو" استاندار گلستان در این نشست، گفت: تا زمانی که کتابداران به مفهوم عشق دیدن و درک بوستان کتابخانه ها دست پیدا نکنند، مسایل شغلی، آنان را آزرده خاطر می کند.

به گفته وی، برای رسیدن به این مرتبه، لازم است که کتابداران عشق به دانستن و دیدن را در خود تقویت کنند و به علوم معرفتی مجهز شوند زیرا، فردی که کتابخوانی نداشته باشد نمی تواند کتابدانی ایجاد کند.

استاندار گلستان اظهار کرد: جوهره اصلی کتابچی و کتابدار این است که روح بوستان کتابخانه را به صحنه بیاورد و کتابدانی را دست کم درعنوان و نویسنده کتاب ها به حدی با خود داشته باشند تا نقشه راه دیگران در زمینه مطالعه باشند.

صادقلو ادامه داد: در حال حاضر برخی مسایل شغلی کتابداری، کتابداران را مشغول کرده است.

وی با بیان اینکه نقش کتاب را در ایجاد یک امام، مکتشف و مخترع و ... نمی دانیم، افزود: با وجود تمام ابزارهای اطلاع رسانی اما کتاب همچنان حرف اول را می زند.

این مقام عالی اجرایی گلستان خاطرنشان کرد: نقش اول کتاب در دنیای فناوری امروز به طور کامل و گسترده مشهود است و به همین جهت باید حتما کتابدانی را مورد نظر داشته باشیم.

به گفته صادقلو، تا زمانی که کتابداران مهربان نباشند نمی توانند کتاب را به دیگران القاء کنند.

وی ادامه داد: به روز رسانی و به روز کردن خود و محیط کتابخوانی یکی دیگر از لوازم مورد نیاز کتابداران است و نباید به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات از اصل محتوا غافل شویم.

استاندار گلستان به کتابداران تاکید کرد که برای رونق توسعه کتابخوانی در استان، پشتیبانی از مولفین داخل استان را در هنگام خرید کتب، در دستور کار قرار دهند و حتی در برجسته کردن کتاب ها نیز از این مولفان، استفاده کنند.

صادقلو گفت: گسترش سیر مطالعاتی کتابداران برای راهنمایی مراجعان در کتابخانه ها و خانوادگی کردن مطالعه از نکات دیگری است که در صورت عدم تحقق و توفیق در آنها نمی توانیم استان را در سرانه مطالعه به جلو ببریم.

به گفته وی، در اسناد قدیمی و نسخ خطی استان هنوز نگاه میراثی وجود دارد در حالی که باید این اسناد براساس نگاه کتابخوانی و کتابداری و نگاهی که از نوع ادبیات کتابداران باشد، طبقه بندی شوند.

صادقلو افزود: نبود متخصص در زمینه ارزیابی و مرمت نسخه های خطی و کتب قدیمی از مشکلاتی در استان است که باید بدنبال آن بود.

وی گفت: لازم است افراد غیر متخصص و شاغل در این بخش، با آموزش بازسازی شوند و ارتقا یابند و انجمن کتابداران استان نیز با همت عالی کتابداران و دوستداران کتاب تشکیل شود.

صادقلو تاکید کرد که ازاین انجمن حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به این موضوع که از خیرین کتاب، کتابدار و کتابخانه در استان هیچ گزارشی ندارم، ادامه داد: به دلیل کمبود امکانات، رسیدگی برخی از امور از مجرای دولتی میسر نیست و لازم است که با ایجاد و حمایت از این ظرفیت ها، جایگاهی در آینده برای آنان پیدا کرد.

استاندار گلستان اظهار کرد: این نشست نه برای تشریفات بلکه برای هویت بخشی به کتابداران برگزار شد تا خروجی های ملموسی از آن حاصل شود.

صادقلو به کتابداران توصیه کرد که متوجه اینکه چه شخصیتی هستند، باشند و در میدان عرضه و مطالبات خود با نقش بالا سازماندهی یابند چون کتابداران افرادی هستند که به جامعه شخصیت می دهند.

وی ادامه داد: در آموزه های دینی نیز جایگاه کتابداران مشخص است و همین که خداوند فرمود اقراء یا بخوان، در حقیقت تکلیف کتابداران را مشخص کرده و ارتقای آنان را مد نظر داشته است.

صادقلو گفت: راهبردی ترین جملات را که اسلام 150 سال قبل پیرامون خواندن مطرح کرده به دلیل واجب بودن طلب علم برای زن و مرد، محدودیت زمانی و مکانی نداشتن جستن دانش بوده است.

وی در پایان به کتابداران گفت که دو چیز را با قدرت می توان فقیری کرد؛ یکی کتاب و دیگری دعا؛ و افزود: اشکالی ندارد به جایی برسید که برای کتاب فقیری کنید زیرا که بزرگان نیز، اقدامات بسیاری برای کتاب می کردند.

صادقلو به کتابدارن توصیه کرد که خاطرات کتاب و کتابداران و افراد و بزرگانی نظیر ابن ندیم و ابوریحان بیرونی را که حافظ نسخ خطی بودند، استخراج و در این دوران بی هویت، طبقه بندی و تبدیل به تاریخچه کنند.

استاندار گلستان درباره درخواست های صنفی کتابداران نیز، گفت که در حد بضاعت و توان خود اقدام می کنم.

صادقلو در ابتدای سخنانش به بیان خاطراتی از زمان تصدی مدیریت کتابخانه های مختلف کشور پرداخت و ایام فرخنده شعبان را به کتابداران به عنوان رسالت دار تمام محتواهای اساسی عالم بشریت، تبریک گفت.

پیش از سخنان استاندار نیز، سه نفر از کتابداران به نمایندگی از جامعه کتابداران استان، به بیان فراز و نشیب های اداری کتابخانه های عمومی استان، جایگاه و منزلت ومشکلات شغلی، معیشتی و مالی کتابداران و کتابداری پرداختند.

در پایان، به رسم یادبود از سوی مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی و جامعه کتابداران استان مجموعه کتاب های الغدیر به همراه لوح سپاس به استاندار گستان اهدا شد.

كتابداري يعني؛ عشق ديدن نه شوق انگاشتن

 

كتابداري يعني؛ عشق ديدن نه شوق انگاشتن

 

كتابداري يعني؛ عشق ديدن نه شوق انگاشتن

 

كتابداري يعني؛ عشق ديدن نه شوق انگاشتن

 

كتابداري يعني؛ عشق ديدن نه شوق انگاشتن

 

كتابداري يعني؛ عشق ديدن نه شوق انگاشتن

 


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .