عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » 40درصد تامین آب شرب شهرهای ترکمن و گمیشان از سایت آب شیرین کن (نیازآباد)/افزایش ظرفیت منابع تامین در دستور کار شرکت آبفا

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان :

40درصد تامین آب شرب شهرهای ترکمن و گمیشان از سایت آب شیرین کن (نیازآباد)/افزایش ظرفیت منابع تامین در دستور کار شرکت آبفا

40درصد تامین آب شرب شهرهای ترکمن و گمیشان از سایت آب شیرین کن (نیازآباد)/افزایش ظرفیت منابع تامین در دستور کار شرکت آبفا

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در حاشیه بازدید فرماندار و اعضای شورای تامین شهرستان بندرترکمن از تاسیسات آب شیرین کن این شهرستان گفت : 40درصد تامین آب شرب شهرهای ترکمن و گمیشان از سایت آب شیرین کن نیازآباد و 60درصد دیگر از منابع آب زیرزمینی می باشد.
به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان گلستان، دکتر ایرج حیدریان در جلسه بررسی و رفع مشکلات آب شیرین کن شهرستان بندرترکمن که با حضور فرماندار و اعضای شورای تامین این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: بیش از ۹۴‌درصد منابع آب استان از طریق آب‌های زیرزمینی بوده، و حفر چاه‌‌‌های غیرمجاز و عدم‌رعایت الگوی کشت، استفاده بی‌‌‌رویه از منابع آبی و عدم‌استفاده از آب‌‌‌های سطحی بخشی از عوامل کاهش منابع تامین است که این موضوع زنگ خطر بحران آب را در استان را به صدا آورده است                 .
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در ادامه اظهار داشت : متأسفانه حفر چاه های غیر مجاز و برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی و عدم رعایت الگوی مصرف آب در صنایع ، کشاورزی ، شرب استان را وارد تنش آبی شدیدی نموده است.
 حیدریان افزود : استان گلستان با مساحتی بالغ بر ۲۰۴۳۸کیلومتر مربع دارای ۱۴ شهرستان و همچنین ۳۴ شهر و ۱۰۵۰روستا بعنوان قطب کشاورزی با ۶۵۰هزار هکتار اراضی زیر کشت آبی و دیم و همچنین ۲۰۰هزار هکتار اراضی قابل کشت می باشد.
این مقام مسئول در ادامه افزود : با توجه به خشکسالی های متوالی و کاهش قابل توجه میزان نزولات جوی و کاهش ۳۰ درصدی روان آبهای سطحی و کاهش ۹۰میلیون متر مکعبی در آبخوان های عمیق و ۳۰۰ میلیون متر مکعبی در آبخوان های نیمه عمیق به ترتیب امکان کشت بخشی از اراضی استان امکان پذیر نخواهد بود .       
وی با بیان اینکه استان گلستان فاقد سد جهت توزیع آب شرب برای استفاده است تصریح کرد : پروژه تکمیلی سد نرماب با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصد با بهره‌برداری از آن، یک چهارم آب موردنیاز در بخش شرب جمعیت استان تامین خواهد شد
حیدریان با بیان اینکه ۳۲۰۰حلقه چاه مجاز در حریم اضراری چاه های آب شرب وجود دارد گفت : در گام اول برای سالجاری امیدواریم ۲۰۰۰حلقه این چاه ها با همکاری شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی هوشمند سازی کنتورآن ها صورت ‌گیرد.
این مقام مسئول در ادامه بیان داشت : به قدری کاهش منابع آبی در استان وجود دارد که تنها راه گذر از آن ، شیرین سازی آب دریا می باشد و کمبود شدید منابع آبی در استان کاملا مشهود است که امیدواریم با تامین منابع مالی طرح شیرین سازی آب دریا هر چه سریعتر اجرایی گردد . وی در بخش دیگری بیان داشت : پروژه آب شیرین کن بندرترکمن و گمیشان با ظرفیت تولید 7 هزار و 600 مترمکعب در شبانه روز از طریق سرمایه گذار بخش خصوصی با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در سال 1396 احداث و به بهره برداری رسید.                     
این مقام مسئول افزود : در طرح توسعه تاسیسات آب شیرین کن علاوه بر دو شهر بندرترکمن و گمیشان روستاهای مسیر هم از این آب شرب بهره مند گردیدند.                                 
گفتنی است در پایان این جلسه فرماندار و اعضای شورای تامین شهرستان ترکمن ضمن تقدیر از زحمات مدیر عامل و همکاران شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در خصوص رفع مشکلات و موانع پیش رو ، جهت افزایش تولید و توزیع آب شرب شهرهای ترکمن و گمیشان و روستاهای تحت پوشش در راستای رفع تنش آبی به گفتگو پرداختند.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب و فاضلاب
تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .