عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تعیین حریم قانونی "ترنگ تپه" شهرستان گرگان

عباسی خبرداد:

تعیین حریم قانونی "ترنگ تپه" شهرستان گرگان

تعیین حریم قانونی "ترنگ تپه"  شهرستان گرگان

به گزارش روابط عمومی وامورفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، مدیرکل این اداره کل با اعلام این مطلب گفت: ترنگ تپه ( ترنگ به معنی قرقاول ) یکی از شناخته ترین مکان باستانی دشت گرگان در ادبیات باستان شناسی است که در 18 کیلومتری شمال شرقی استارآباد قدیم ( گرگان امروزی ) ودر روستای ترنگ تپه بخش بهاران شهرستان گرگان قرار دارد.

قربان عباسی در ادامه افزود: ترنگ تپه با بیش از 40 هکتار از چند برجستگی کوچک و بزرگ تشکیل شده که بزرگترین آن بیش از 35 مترارتفاع دارد.

وی همچنین تصریح نمود: تا کنون مبلغ 800 میلیون ریال اعتبار جهت گمانه زنی وساماندهی محوطه ترنگ تپه از ردیف اعتبارات 1392 اختصاص داده شده است.

دراین راستا، معاون میراث فرهنگی این اداره کل گفت: این مکان در بهار و پاییز 1310 ش / 1931م، توسط فردریک وولسین از طرف مؤسسة امریکایی هنر و باستان شناسی ایران و موزة دانشگاه پنسیلوانیا، کاوش شد ودر همان سال در فهرست آثار ملی به ثبت رسید سپس بین سالهای 1340 و 1358 ش / 1960 و 1979 م توسط ژان دِهه از دانشگاه لیون فرانسه ، در سیزده فصل بصورت مداوم کاوش شد که حاصل آن تعیین گاه نگاری روشنی از محوطه با نُه دورة فرهنگی بود که یکی از مهمترین مراکز استقرار در شمال شرق ایران محسوب می شود و دارای آثاری از اواخر هزارة ششم پیش از میلاد تا دورة ایلخانی در سدة هفتم هجری است.

حمید عمرانی رکاوندی درادامه اذعان داشت: مجوز " گمانه زنی به منظور تعیین عرصه وپیشنهاد حریم ترنگ تپه " به سرپرستی آقای دکتر جبرئیل نوکنده، عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مستقر در استان گلستان، توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده و امیدواریم مطالعات باستان شناسی آن مجدداٌ از سرگرفته شود.

وی در پایان یادآورشد: در این برنامه گروه باستان شناسی قصد دارد محدوده عرصه تاریخی، حریم اثر را با گمانه زنی علمی باستان شناختی مشخص و سپس مقررات مربوط به عرصه و حریم تاریخی را تعریف نماید و تهدیدات احتمالی که سلامت اثر نشانه گرفته شناسایی و پلان مدیریتی برای حفاظت اضطراری و پایدار اثر ، ساماندهی محیطی و برنامه ریزی برای پژوهش بنیادین آتی را مورد بررسی قرار دهد.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : چلنگر
  • بازدید : 1471
  • کد خبر : 1142