عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دیدار دو نماینده مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی با وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی


دیدار دو نماینده مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی با وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی

دیدار دو نماینده مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی با وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی

 

امروز سید نجیب حسینی نماینده مردم شهرستان‌های مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه‌تپه و همچنین عبدالحکیم آق‌آرکاکلی نماینده مردم شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در دیدارهایی مجزا با همراهی محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با سید رضا صالحی امیری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در تهران دیدار و گفت‌وگو کردند.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، امروز دوشنبه دوم مهرماه 1403 سید نجیب حسینی نماینده مردم شهرستان‌های مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه‌تپه و همچنین عبدالحکیم آق‌آرکاکلی نماینده مردم شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در دیدارهایی مجزا با همراهی محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با سید رضا صالحی امیری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در تهران و در خصوص مسائل و موضوعات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه‌های انتخابیه شرق و شهرستان گنبدکاووس دیدار و گفت‌وگو کردند.
 
بهره‌برداری از ظرفیت منطقه نمونه گردشگری مختومقلی فراغی برای ایجاد قطب گردشگری فرهنگی در کشور
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این دیدارها که به‌صورت مجزا برگزار شد، گفت: گلستان استانی زیبا و جاذب گردشگر در شمال کشور است که باید با ایجاد زیرساخت‌های جدید و نوین، گردشگری را در این استان رونق بخشید.
سید رضا صالحی امیری بیان کرد: شرق گلستان منطقه‌ای با آب‌وهوای معتدل و مناسب است که در قسمت پایین‌دست آن مناطق صحرایی و در قسمت بالادست جنگل و مناطق بکر و زیبای کوهپایه‌ای قرار دارد؛ اما زیرساخت‌های منطقه با توجه به این پتانسیل‌ها ضعیف است و باید تقویت شود.
او تصریح کرد: نگاه من این است که منطقه گردشگری مختومقلی فراغی باید به قطب گردشگری فرهنگی در کشور تبدیل شود.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: اگر تمام ظرفیت‌های فرهنگی منطقه نمونه گردشگری مختومقلی فراغی را موردتوجه ویژه قرار داده و بهره‌برداری کنیم پتانسیل بسیار خوبی برای گفت‌وگوی فرهنگی اقوام مهیا خواهد شد که می‌تواند میزبان همایش‌های ملی و بین‌المللی در این حوزه باشد.
او افزود: اما نیاز است تا زیرساخت‌های مناسب با این حوزه همچون هتل، بازارچه‌های مرزی، سالن‌های همایش و... در این مکان گردشگری ایجاد شود.
صالحی امیری با تأکید بر این‌که باید از ظرفیت منطقه نمونه گردشگری مختومقلی فراغی در راستای ایجاد قطبی فرهنگی در کشور استفاده کرد، گفت: ایجاد این منطقه فرهنگی در کنار سایر ظرفیت‌های موجود در استان در این خصوص، می‌تواند زمینه‌ساز تقویت روابط فرهنگی بین دو کشور ایران و ترکمنستان شود.
او همچنین خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که توسعه منطقه نمونه گردشگری مختومقلی فراغی باید با نگاه تقویت گردشگری و رونق اقتصاد جامعه محلی صورت گیرد.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخشی از این دیدارها، گفت: برای تسریع در مرمت و احیا میراث جهانی گنبدقابوس و پیگیری موضوعات تپه تاریخی بازگیر شهرستان مینودشت و جابه‌جایی مسکن‌ها از عرصه این اثر تاریخی ارزشمند و ساماندهی زندگی و رفع مشکلات مردم منطقه تیمی متشکل از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نمایندگان منطقه در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران دو شهرستان، معاون عمرانی استانداری گلستان، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط ازجمله بنیاد مسکن، امور اراضی، منابع طبیعی، اداره‌کل ثبت‌اسناد و املاک و مسئولان شهرستانی ازجمله شهرداری و شورای اسلامی شهر با محوریت استاندار گلستان با حضور میدانی در استان و اجرای اقدامی کارشناسی برای تعیین تکلیف مشکلات بر زمین‌مانده استان در این دو اثر تاریخی ارزشمند اقدام کنند.
 
پتانسیل‌های شرق گلستان فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری
نماینده مردم شهرستان‌های مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی در دیدار با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: موقعیت جغرافیایی، در کنار طبیعت زیبا و بکر شرق استان با انبوهی از منابع طبیعی خدادادی مانند جنگل‌های هیرکانی، آبشارها، چشم‌اندازهای زیبا، مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی، صحرا و صنایع‌دستی اقوام آن، فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری فراهم کرده است.
سید نجیب حسینی بیان کرد: در حوزه گردشگری ورزشی پنج سایت پروازی پاراگلایدر در شهرستان مینودشت داریم ازجمله سایت ترسه که شرایط بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد و می‌توانیم میزبان مسابقات ملی و بین‌المللی باشیم.
او با اشاره به وضعیت فرودگاه کلاله، گفت: با توجه به این‌که فرودگاه کلاله در حال حاضر قابلیت جابه‌جایی مسافر را ندارد باید بتوانیم با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و بهره‌برداری از پتانسیل‌های موجود گردشگری منطقه شرق استان این فرودگاه را به مرکزی فعال در استان تبدیل کنیم.
نماینده حوزه انتخابیه شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: شرق استان ظرفیت بسیار خاصی برای توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی دارد و با توجه به برخورداری از اقلیم‌های گوناگون، هم‌اکنون از طرفی موردتوجه فعالان گردشگری و از سویی مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرارگرفته است.
 
ایجاد زیرساخت اقامتی پیش‌نیاز توسعه گردشگری گنبدکاووس
نماینده مردم شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز در دیداری مجزا با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: میراث جهانی گنبد قابوس، شهر باستانی جرجان، امامزاده یحیی بن زید(ع) و همچنین اسب و سوارکاری از مزیت‌های نسبی گنبدکاووس به شمار می‌رود که می‌تواند از آن برای توسعه شهرستان بهره‌برداری کرد.
عبدالحکیم آق‌آرکاکلی خاطرنشان کرد: میراث جهانی گنبدقابوس به‌عنوان یکی از آثار ارزشمند ثبت جهانی در کشور نیازمند اعتبارات ویژه ملی برای رفع مشکل مرمت و ساماندهی است و طولانی شدن روند مرمت آن به موضوعی مورد مطالبه مردم منطقه و دوستداران میراث‌فرهنگی تبدیل‌شده است.
او همچنین بیان کرد: شهر باستانی جرجان که یکی از شهر‌های وسیع دوران عظمت و شکوفایى فرهنگ و تمدن و هنر اسلامى از سده‌های اولیه‌ اسلامى تا پایان قرن هشتم هجرى قمرى بوده، در جنوب غربی شهر گنبدکاووس و در ضلع شمال امام‌زاده یحیی بن زید (ع) قرار گرفته است.
نماینده مردم شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی افزود: ساماندهی، احیا و مرمت این دو اثر تاریخی ارزشمند می‌تواند زمینه‌ساز رونق گردشگری و درنهایت رونق اقتصادی استان شود.
او گفت: اسب و مسابقات سوارکاری در گنبدکاووس به‌عنوان قطب این حوزه در کشور مطرح است و با ایجاد زیرساخت و تبلیغات و بازاریابی آن می‌توان جمع کثیری از دوستداران این رشته مهیج را از داخل و خارج از کشور به این منطقه کشاند.
آق‌آرکاکلی تصریح کرد: یکی از پیش‌نیازهای توسعه گردشگری ایجاد زیرساخت‌های اقامتی و هتلینگ است که متأسفانه این حوزه در گنبدکاووس بسیار ضعیف است و نیاز است تا با دستور وزیر محترم برای تقویت زیرساخت‌های اقامتی در این شهرستان اقدام ویژه‌ای صورت گیرد.
 
مرمت میراث جهانی گنبدقابوس نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار است
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در این دیدارها ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت و نیازمندی‌های حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه شرق استان و شهرستان گنبدکاووس، تصریح کرد: میراث جهانی گنبد قابوس یک بنای ارزشمند فاخر جهانی و افتخار ما ایرانیان است.
محمدجواد ساوری با اشاره به این‌که طرح مطالعات میراث جهانی گنبد قابوس اجرایی شده است، بیان کرد: مبلغ 8 میلیارد و 600 میلیون تومان برای مرمت میراث جهانی گنبدقابوس اختصاص یافت اما این رقم برای مرمت و ساماندهی این اثر جهانی کافی نیست و نیاز است تا نگاه ویژه‌ای به تزریق اعتباری به این میراث ارزشمند داشت.
او خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته حدود 20 میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و ساماندهی میراث جهانی گنبد قابوس و رفع داربست‌های آن نیاز است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان بیان کرد: احیای دیوار بزرگ گرگان یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان و تاریخ‌دوستان کل کشور است که انتظار داریم با دستور وزیر میراث‌فرهنگی هر چه زودتر ثبت جهانی و احیا آن به‌عنوان اولویت در دستور کار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گیرد.
او تصریح کرد: تعیین حریم دیوار بزرگ گرگان مسئله مهمی در راستای احیا و حفاظت از این اثر ارزشمند است و انتظار می‌رود معاونت میراث‌فرهنگی کشور با دستور وزیر میراث‌فرهنگی موارد اصلاحی و موردنیاز در این حوزه را اجرایی کند.
ساوری افزود: شهرستان گنبدکاووس عقب‌ماندگی‌های تاریخی بسیاری در حوزه زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه زیرساخت‌های اقامتی دارد که باید جبران شود. با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌های این شهرستان باید بخش هتلینگ و اقامتی گنبدکاووس تقویت شود.
او با تأکید بر این‌که در دو سال دولت قبل تلاش کردیم توسعه زیرساخت‌ها را در استان رقم بزنیم، گفت: 110 میلیارد تومان مصوبات سفر شهید جمهور به استان گلستان در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود که تاکنون نیم بیشتر آن محقق و به پروژه‌ها تزریق شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: یکی از اقدامات عملی در مدت دوساله گذشته در استان گلستان، تخصیص اعتبار ویژه برای تکمیل بازارچه دائمی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شهرستان آق‌قلا بود و خوشبختانه با تسریع این پروژه که از سال 1396 کلنگ زنی شد، توانستیم سال گذشته با حجم سرمایه‌گذاری بالغ‌بر 40 میلیارد تومان آن را به بهره‌برداری برسانیم.
 

دیدار دو نماینده مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی با وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی

 

دیدار دو نماینده مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی با وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی

 

دیدار دو نماینده مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی با وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .