عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تکثیر انبوه ماهی کپور پرورشی در استان و کشور

برای اولین بار انجام شد؛

تکثیر انبوه ماهی کپور پرورشی در استان و کشور

 با هماهنگی سازمان شیلات ایران و شرکت هولدینگ بنیاد تفاهم نامه همکاری تکثیر کپور نسل اول در استان گلستان با اداره کل شیلات به صورت تکثیر مشترک با شرکت کشاورزی و دامپروری ران گلستان وابسته به بنیاد مستضعفان در مرکز کلمه سیجوال بندرترکمن انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل شیلات گلستان، مهندس سید جواد قدس علوی با اعلام این خبر گفت: پیرو این تفاهم نامه تعداد 69 قطعه مولد کپور پرورشی نسل اول جدا سازی و عملیات تکثیر آن آغاز شد که در نهایت تعداد 000 /650 /13 عدد تخم چشم زده تولید و نزدیک به 000 /900 /8 قطعه لارو در مساحتی حدود 4/5 هکتار ذخیره سازی شد.

مدیر کل شیلات گلستان در خصوص ورود پیش مولدین کپور ماهیان نسل اول به کشور تصریح کرد: شرکت کشاورزی و دامپروری ران با همکاری مرکز تحقیقات آبهای داخلی شیلات گلستان در دو نوبت چهارگونه از بچه ماهی کپور ماهیان چینی نسل اول از مرکز FFRC شانگ های چین وارد کشور نمودند که تعداد 6560 قطعه از انواع گونه کپور ماهیان با وزن 2 گرم به استان گلستان، شهرستان آزادشهر در استخرهای شرکت ران با درصد بقا 70 درصد ذخیره سازی گردید که با مدیریت صحیح در تغذیه و آب تواسته اند رشد قابل قبولی را داشته باشد.

وی با اعلام رضایت از نتایج بررسی های به عمل آمده از این ذخیره سازی اظهار کرد: با بررسی به عمل آمده توسط کارشناسان اداره کل شیلات از رشد ماهیان و رسیدگی های جنسی صورت گرفته، در نهایت ماهی کپور جهت تکثیر انتخاب گردید.

مهندس قدس علوی با اشاره به میزان نیاز استان به لارو ماهیان گرمابی گفت: نیاز استان به لارو ماهیان گرمابی 50 میلیون قطعه است که در حال حاضر این مقدار توسط 4 مرکز بخش غیردولتی و 1 مرکز دولتی در استان تامین می شود.

مدیر کل شیلات گلستان با تاکید بر رشد مناسب بچه ماهیان نسل اول بیان داشت: با بررسی کارشناسان اداره کل و ادارات و نمایندگی ها، رشد بچه ماهیان نسل اول نسبت به بچه ماهی بومی، بیشتر از 2 برابر بوده و به طور نسبی از رشد مناسبی برخوردار است و بر آنیم در سال آتی مصمم تر از همیشه بقیه گونه ها را تکثیر نموده و در سبد تولید پرورش دهندگان قرار داده تا بتوانیم اصلاح نژاد را در بخش گرمابی استان انجام دهیم.

وی در پایان با اشاره به آغاز به کار تجدید نسل در ماهیان گرمابی استان و کشور یادآور شد: در همین راستا به 85 نفر از پرورش دهندگان و 3 مرکز تکثیر ماهیان گرمابی، بیش از 5/2 میلیون قطعه بچه ماهی کپور نسل اول، جهت پرورش و مولد سازی تحویل داده شد.

گفتنی است میزان سطح تولید ماهیان گرمابی در استان 5 هزار هکتار است.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل شیلات استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 2758
  • کد خبر : 14339