عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دومین نشست هم اندیشی توسعه باغات در اراضی شیبدار استان گلستان برگزار شد


دومین نشست هم اندیشی توسعه باغات در اراضی شیبدار استان گلستان برگزار شد

 دومین نشست هم اندیشی توسعه باغات در اراضی شیبدار استان گلستان، با حضور مهندس محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی و دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان، در کلاله برگزار شد.

در این همایش یک روزه مدیرعامل آب منطقه ای گلستان فرمانداران، بخشداران، کشاورزان و محققین نیزحضور داشتند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در این همایش گفت: 110 هزار هکتار از اراضی استان گلستان برای کشت انواع باغ مثمر مناسب شناخته شده که قرار بود در مدت 8 سال این 110 هزار هکتار از اراضی استان تبدیل به باغات مثمر شوند.

مهندس محمدعلی طهماسبی گفت: برای احداث باغ باید نهال از تولیدکنندگان مطمئن خریداری شود تا اگر غیر بارده بودند فروشنده پاسخگو باشد. باغداران باید تشکل ایجاد کرده و با ایجاد یک برند بازار را به‌دست بگیرند و نمایندگان مجلس نیز در این راه حمایت و پشتیبانی کنند و برای حمایت از باغداران، میزان تسهیلات در مناطق غیر برخوردار 10 درصد است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: تبدیل اراضی شیب‌دار به باغات مهم‌ترین رویکردی است که وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌کند و از سرمایه‌گذاران در این حوزه حمایت می‌کند. کاشت ارقام متناسب با شرایط آب و هوایی هر منطقه را یکی دیگر از راه‌های اقتصادی کردن باغات اعلام کرد.

دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم چنین در این همایش گفت: سیاست جدی ما در توسعه استان، افزایش باغات مثمر در اراضی شیبدار است. چرا که برای افزایش سطح درآمدی خانوار یک گزینه اصلی است. با وجود 110 هزار هکتار اراضی شیبدار در استان گلستان که بیشترین سطح آن در شرق استان واقع شده، این منطقه را بدل به یک موقعیت مهم کشاورزی با صرفه اقتصادی بالا کرده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی در ادامه گفت: طرح توسعه باغات مثمر در اراضی شیبدار که در دولت هشتم تصویب و به اجرا در آمد، امروز هم به لحاظ علمی و هم از نظر اجرایی در مرحله پختگی خود قرار دارد. ما به تفکیک مناطق استان گلستان رقم مخصوص همان منطقه را داریم و این ارقام زود بازده هستند که در اختیار باغداران قرار داده ایم.

دکتر مختار مهاجر در پایان گفت: نقش بسیج و ترویج در متقاعد کردن کشاورزانم و رفع نگرانی های آنان از اقتصادی نبودن این طرح شایان توجه است که باید از توان این دو نهاد استفاده کرد. ما برای سال 94 پنج هزار هکتار باغات مثمر در اراضی شیبدار را هدف گذاری کرده بودیم که به حمدالله تحقق پیدا کرد.

در ادامه مهندس مرتضی صادقی و دکتر محمداسماعیل اسدی با ارائه مقاله ایی به تبیین ضرورت اجرای طرح توسعه باغات موثمر پرداختند. و در پایان نیز از جمعی باغداران نمونه و کارشناسان تقدیر به عمل آمد.

 

 

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .