عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » برگزاری همایش تخصصی نگاهی نو به تولید پوشاک بومی و محلی دراستان گلستان


برگزاری همایش تخصصی نگاهی نو به تولید پوشاک بومی و محلی دراستان گلستان

برگزاری همایش تخصصی نگاهی نو به تولید پوشاک بومی و محلی دراستان گلستان

همایش پژوهشی و تخصصی نگاهی نو به تولید پوشاک بومی و محلی دراستان گلستان، با حضور معاون صنایع دستی کشور وجمعی از مدیران استانی و هنرمندان، کارشناسان وپژوهشگران صنایع دستی در دانشگاه منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی وامور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان،مدیر کل این دستگاه اجرایی دراین همایش ضمن خیرمقدم به مدعوین به خصوص معاون صنایع دستی کشور، از راه اندازی مرکز تخصصی ابریشم در رامیان با حضور ایشان خبرداد و گفت: در نظر است در سه ماهه ابتدای سال ۹۵نیز، خانه زیورآلات شهر گنبدکاوس و خانه نساجی شهر گرگان افتتاح و راه اندازی شود.

 ابراهیم کریمی در ادامه اذعان داشت: با توجه به تلاشهای صورت گرفته در استان گلستان جهت توسعه ورونق صنایع دستی ،امید می رود بتوانیم پایلوت خوبی برای کل کشور باشیم.

 وی خاطر نشان کرد: این نشست پژوهشی نیز در راستای توسعه صنایع دستی و ارائه ایده های نو وخلاقانه به پوشاک بومی ومحلی استان برگزارشد، تا دریچه ای تازه به هویت های ازدست رفته گشوده شود.

 گفتنی است این نشست پژوهشی با اهدافی همچون بررسی سیر تطور پوشاک سنتی و بومی در طول تاریخ(دوره‌ها، ادیان الهی، اقوام، و زیست‌بوم‌ها)، بررسی نقش اعتقاد و بروز عوامل اجتماعی، فرهنگی و... در تولید پوشاک ایرانی و ارائه‌ی راهکارهای مناسب در طراحی و تولید لباس امروز جامعه بر اساس الگوهای بومی و سنتی ایرانیان و استفاده و کاربرد حداکثری صنایع دستی و هنرهای سنتی مرتبط در طراحی و تولید پوشاک و همچنین بررسی نحوه‌ها و راهکارهای معرفی پوشاک بومی و سنتی ایران در بازار رقابت و ترویج و آموزش کاربردی کردن پوشاک محلی و بومی برگزارشد.

 بر این اساس، جهت آموزش و ترویجِ کاربردی‌کردن تولید پوشاک اقوام استان گلستان، همایش نگاهی نو به پوشاک بومی و محلی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شد؛ تا بدین‌وسیله بتوان ضمن کسب درآمد با تولید پوشاک بومی و سنتی برای هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی استان و با معرفی این پوشاک، موجبات جذب هرچه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی فراهم شود.

 لازم به ذکر است، رونمایی از نمونه پوشاک زنان استرآباد برای نخستین بار و نمایش ترویجی نمونه‌های پوشاک کاربردی استان گلستان و اجرای اولین پرفورمنس صنایع دستی کشور از برنامه های جانبی این همایش بود.

 گفتنی است پِرفورمَنس هنری تركیبی است از امكانات متعددي بهره مي‌جويد و عناصر بی‌شماری را از مكاتب و سبك‌های گوناگون و گاه متناقض گردآورده است؛ از ترکیب هنرهای متفاوت و عناصری که در آن هنرهای متفاوت موجود است، بهره می‌برد مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی، نمایش، ویدئو‌فیلم و یا ترکیب این هنرها. پرفورمنس، سه عنصر اصلی دارد: سکون، تکرار و عدم تداوم و غافلگیری. دیگر عناصرش مانند زبان، محل اجرا، چگونگی بازیگری و میزان حضورش و... مسایل جانبی و ثانویه هستند.پرفورمنسرها، علاقه‌مندند در هر لحظه، تماشاگران به چند نقطه و چند موضوع متفاوت توجه داشته باشند و تماشاگر را در انتخاب، آزاد می‌گذارند.

 اجرای اثر پوشاک من به عنوان اثر پرفورمنس صنایع دستی در ایران قصد دارد انسان امروز را در بستر پست‌مدرنیسم و با رویکردهای نشانه‌شناختی به پوشیدن و اصلاً به پذیرش مفهومی به نام پوشاک ترغیب و مجاب نماید.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .