عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » اجرای طرح ملی نوروزگاه در ۱۲ استان کشور


اجرای طرح ملی نوروزگاه در ۱۲ استان کشور

اجرای طرح ملی نوروزگاه در ۱۲ استان کشور

مسئول طرح ملی نوروزگاه و عضو شورای سیاستگزاری آئین ملی نوروز گفت: طرح ملی نوروزگاه به صورت پایلوت در ۱۲ استان کشور از 24 لغایت 28 اسفند ماه به اجرا درمی آید.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، شبان میرشکرایی، مسئول کمیته طرح ملی نوروزگاه و عضو شورای سیاستگذاری آئین ملی نوروز، در نشست خبری طرح ملی نوروزگاه دراستان گلستان از طرح ملی نوروزگاه از 24 تا 28 اسفند به صورت پایلوت در 12 استان خبر داد و افزود: از اهداف اصلی طرح نوروزگاه ، شناساندن بعد ملی اقوام و اعیاد ملی است تا مردم قبل از فرا رسیدن سال نو و حضور گردشگران در استان خود، بتوانند از آئین های استان خود دیدن کنند.

 وی، وحدت ملی و نشان دادن میراث ناملموس نوروز هر استان به مردم همان استان و همچنین رسیدن به هویت فرهنگی را از دیگر اهداف اجرای این طرح در استان ها بیان کرد و افزود: در این طرح سعی می شود آنچه را که داریم و از آن غافل بوده ایم به مردم معرفی کنیم.

 میرشکرایی تصریح کرد: این طرح در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان، کرمان، گلستان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و تهران برگزار می شود.

 وی، با اشاره به برنامه های طرح ملی نوروزگاه، اظهارداشت: برپایی نمایشگاه، معرفی غذاها و خوراک های آئینی، بازی ها، موسیقی، رسم و رسوم نوروز و سفره نوروزی از برنامه های این طرح است.

 عضو شورای سیاستگزاری آئین ملی نوروز خاطرنشان کرد: نوروز پرونده چند ملیتی ثبت شده میراث نا ملموس است که امروز در یونسکو ثبت شده و 12 کشور عضو این پرونده هستند.

 وی با بیان اینکه تمامی کشورهای عضو این پرونده تک قوم هستند، افزود: ایران تنها کشور از بین تمامی این کشورها است که این پرونده قومی را در خودش دارد و از اقوام مختلف برخوردار است.

 میرشکرایی تصریح کرد: وجود وحدت ایران وابسته به وحدت تمامی این اقوام است و ایران همچون سیمرغی است که هر کدام از اقوام به رنگ و زبانی هستند و با وحدت تمام کنار هم زندگی می کنند.

 وی با اشاره به اینکه نوروز تنها میراث نا ملموسی است که در بین همه اقوام مشترک ایران وحدت ایجاد می کند، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی موظف است در این راستا گام بردارد.

 مسئول کمیته طرح ملی نوروزگاه، نوروزگاه را یک رویداد فرهنگی دانست وافزود: این برنامه جزئی از مجموعه آئین های جشن نوروز است.

 وی در خصوص طرح ملی نوروزگاه، گفت: جامعه هدف نوروز مردم بومی هستند و سازمان میراث فرهنگی فضا و مکانی را برای ایجاد همدلی و همزبانی فراهم می کند.

 میرشکرایی افزود: استان گلستان به عنوان یکی از مهمترین استان ها از منظر نوروز و دارا بودن قومیت های ارزشمند، به عنوان هدف سازمان در نظر گرفته شده است.

 وی، قوم ترکمن را یکی از کهن ترین اقوام دانست و گفت: برای سازمان ارزشمند است تا در این رویداد فرهنگی همه اقوام حضور یابند.

 مسئول کمیته طرح ملی نوروزگاه اضافه کرد: نوروزگاه محدود به امسال نیست بلکه همه را متعهد می کند که مستمر باشد و ادامه یابد.

 وی بیان کرد: تنوع و تعدد اقوام کشور موجب گستردگی سنت ها و مراسم های نوروزی شده است که هر کدام از این آئین ها نیازمند معرفی بیشتر برای ماندگاری و پاسداشت از آن می باشد.

 میرشکرایی افزود: برخی از سنت ها ، آئین ها و مراسم پیشواز نوروز به شکل فرهنگ شفاهی در کشور رایج است که تلاش می کنیم با توجه بیشتر و برنامه ریزی برای مستند کردن، از نابودی و فراموشی آنها جلوگیری کنیم.

 وی ادامه داد: در این جشن تلاش می شود با برگزاری مراسم مختلف و نمادین مسائلی از جمله اهداف، داستان شکل گیری،آثار هر سنت و آئین و جنبه های مردم شناسانه و جامعه شناسانه آن نیز بیان و بازگویی شود تا در ماندگاری هر چه بیشتر آنها تاثیرگذار باشد.

 مسئول طرح ملی نوروزگاه بابیان اینکه در ایران باستان ۱۲ جشن ماهیانه داشتیم گفت: برخی از جشن‌های ایرانی مانند مهرگان، تیرگان و چله ثبت ملی شده و در حال ثبت دیگر جشن‌ها نیز هستیم.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .