عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » آیین رونمایی از آثار صنایع دستی دارای نشان ملی و مرغوبیت کالا دراستان گلستان


آیین رونمایی از آثار صنایع دستی دارای نشان ملی و مرغوبیت کالا دراستان گلستان

آیین رونمایی از آثار صنایع دستی دارای نشان ملی و مرغوبیت کالا دراستان گلستان

 به مناسبت گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی ،آیین رونمایی از آثار صنایع دستی دارای نشان ملی و مرغوبیت کالا، در بازارچه صنایع دستی گرگان واقع دربافت قدیم برگزار و ازهنرمندان این آثار تجلیل شد.

 به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی این اداره کل، این مراسم با حضور مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری گلستان، مدیر صندوق کارآفرینی امید استان و مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان و جمعی از هنرمندان وصنعتگران صنایع دستی به اجرادرآمد.

 ابراهیم کریمی، مدیر کل میراث فرهنگی گلستان در این مراسم با گرامیداشت یاد وخاطره امام راحل و سالروز 15 خرداد، روز جهانی صنایع دستی را گرامی داشت واذعان داشت: به دلیل پیش رو بودن ماه مبارک رمضان، مراسم گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی به این روز موکول شد.

 وی درادامه افزود: با توجه به رویکرد ونگاه ما به صنایع دستی و با همراهی صندوق کارفرینی امید، چراغ راه برای هنرمندان صنایع دستی روشن شده تا به اهداف مورد نظر دست پیداکنیم.

 کریمی همچنین همراهی مدیر کل دفتر امور زنان وخانواده استانداری را دلیلی بر انگیزه مضاعف هنرمندان عنوان کرد وادامه داد: رو نمایی از 17 اثر ملی نشان از استعداد خارق العاده هنرمندان استان است که می طلبد حمایت های لازم را از آنها داشته باشیم.

 وی با اشاره به وجود کارگاه صنایع دستی فعال در دورترین نقاط روستایی استان، خاطر نشان کرد: صنایع دستی یکی از ظرفیت هایی است که با حداقل شرایط و حمایت ها می تواند بهترین نتیجه را داشته باشد.

 کریمی تصریح کرد: اگر پیوند و ارتباطات بین هنرمندان، نمایشگاه ها و بازارچه ها و صنایع دستی استان ایجاد شود ، می توان شاهد رونق صنایع دستی درکشور بود.

 وی اظهار امیدواری کرد: باحمایت صندوق کارآفرینی امید، دغدغه های هنرمندان صنایع دستی استان برآورده شده و فرصت های خوبی را برای رونق صنایع دستی استان بیش از پیش فراهم آوریم.

آیین رونمایی از آثار صنایع دستی دارای نشان ملی و مرغوبیت کالا دراستان گلستان

  در ادامه این مراسم، مدیر صندوق کارآفرینی امید با تبریک روز جهانی صنایع دستی ، به حمایت های تسهیلاتی این صندوق در راستای سیاست های دولت تدبیر وامید اشاره داشت وگفت: این صندوق درراستای اشتغال برای زنان سرپرست خانوار در محیط های روستایی و خانگی حمایت های تسهیلاتی دارد و هنرمندان واجد شرایط می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

 حسن پهلوری در ادامه این مسیر را به سمت تسهیل عنوان کرد و افزود: بسته بندی محصولات صنایع دستی از مشکلات دراین هنر صنعت است و می توان با بسته بندی هایی ساده و شکیل جهت عرضه محصولات صنایع دستی و رونق ارزش افزوده محصولات گام برداشت .

 وی مشکل دیگرصنایع دستی را دکوربودن محصولات ذکر نمود وادامه داد: با حمایت های لازم از محصولات صنایع دستی ، امیدواریم بتوانیم این محصولات را به عنوان محصول در سبد مصرفی خانواده ها معرفی کنیم.

 پهلوری حمایت از این محصولات را دررونق بازار فروش و درآمدزایی برای هنرمندان و تشویق وترغیب جهت حفظ محصولات صنایع دستی مهم دانست و خاطر نشان کرد: از سیاست های این صندوق این است که اگر چه صنایع دستی توجیه سرمایه ای ندارد ولی باید به عنوان فرهنگ و تاریخچه حفظ شده و برای انتقال به نسل اینده حفظ شود و ازهنرمندان آن حمایت گردد.

آیین رونمایی از آثار صنایع دستی دارای نشان ملی و مرغوبیت کالا دراستان گلستان

 در ادامه این مراسم، مدیر کل دفتر امور زنان وخانواده استانداری گلستان ضمن اشاره به زحماتی که درعرصه رونق صنایع دستی انجام می شود، از تلاشهای مسئولین این عرصه تقدیر کرد و گفت: صنایع دستی شناسنامه فرهنگی ماست و اگر با بی توجهی به این صنعت و صنعتگران ان باعث رکود جزیی از این فرهنگ شویم، گوشه ای از شناسنامه فرهنگی ماخدشه دار می شود و با گم کردن این شناسنامه هویت خود را ازدست خواهیم داد.

 دکتر کلثوم غفاری در ادامه افزود: اگر چه زنان برای رونق صنایع دستی اکثر تلاش خودرا می کنند ولیکن تاکید می شود که برای توسعه ایران تلاش ها باید مضاعف شود و دراین راه نیاز به حمایت مسئولین و دولتمردان است تا انچه ظرفیت است به منصه ظهوربرسد.

 وی ضمن اشاره به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل، پرداختن به عرصه صنایع دستی را از راهکارهای اشتغالزایی و ارزآوری، ارتباط با دنیای بیرون و جلوگیری از آسیب های اجتماعی عنوان کرد و اذعان داشت: شایسته است دراین عرصه ضمن حمایت از هنرمندان، توانمندان این عرصه تکثیر شده و فرصتی فراهم شود که نمونه هایی به مانند خود درشهرستان های دیگر نیز تکثیر نمایند.

 دکترغفاری صنایع دستی را حاصل فکر و عمل و خلاقیت سازنده صنعتگران آن دانست و افزود: صنایع دستی یکی ازستون هایی است که می تواند توسعه را به ارمغان اورد.

 مدیر کل بانوان استانداری گلستان ایران را از نظر تکثر وتنوع رشته های صنایع دستی، جزو اولین کشورها عنوان کرد و ادامه داد: واگذاری کشوربه بیگانه فقط درمرزهای جغرافیایی نیست بلکه با حمایت از محصولات صنایع دستی نیز می توانیم جلوی این واگذاری را بگیریم.

 وی درپایان اظهار امیدواری کرد: باخرید آثار صنایع دستی و تشویق آثار ممتاز و قرار دادن آثار در موزه های صنایع دستی با شناسنامه مشخص بیش از گذشته موجبات توسعه صنایع دستی استان فراهم آید.

 درپایان این مراسم از بسته بندی محصولات صنایع دستی استان در رشته های جاجیم بافی، ابریشم بافی و چاپ باتیک رونمایی شد واز هنرمندان دارای نشان ملی ومرغوبیت کالا دررشته های جاجیم زیارت، نمدمالی، تکه دوزی، زیورآلات ترکمن، مانتو سنتی ورودوزی، ابریشم بافی، نمد ترکمن وکیف جاجیم تجلیل به عمل امد.

 گفتنی است، سید حسن مرتضوی(ریاست انجمن هنرمندان وصنایع دستی استان)، زبیده ملکی(جاجیم زیارت)، زینب صغیری(جاجیم زیارت)، چوپان رضوانی(3 اثر برگزیده درنمدمالی)، شرف النساء فرجاد جو(3 اثر برگزیده تکه دوزی وچهل تکه دوزی)، میترا بی باکیان(جاجیم زیارت)، احمد درودی(زیورآلات ترکمن) ، فاطمه جلال بخت(2 اثر در زیورآلات سنتی)، عصمت مجیدی(مانتو سنتی و دستباف ورودوزی سنتی)، زهرا کوهساریان(ابریشم بافی)، سپیده تیرغم(نمد ترکمن) وزهرا علی نجفی(کیف جاجیم) از تجلیل شدگان دارای نشان ملی کالا دراین مراسم بودند.

 همچنین از 3 هنرمند که درمسابقه طراحی محصولات صنایع دستی بین دواستان گلستان و مازندران دارای 3 اثر برگزیده بودند و 3 کارشناس برترصنایع دستی استان تجلیل شد.

 

آیین رونمایی از آثار صنایع دستی دارای نشان ملی و مرغوبیت کالا دراستان گلستان

 

آیین رونمایی از آثار صنایع دستی دارای نشان ملی و مرغوبیت کالا دراستان گلستان

 

آیین رونمایی از آثار صنایع دستی دارای نشان ملی و مرغوبیت کالا دراستان گلستان

 

آیین رونمایی از آثار صنایع دستی دارای نشان ملی و مرغوبیت کالا دراستان گلستان

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .