عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دو اثر تاریخی شهرستان کلاله به ثبت ملی رسید


دو اثر تاریخی شهرستان کلاله به ثبت ملی رسید

دو اثر تاریخی شهرستان کلاله به ثبت ملی رسید

 با پیگیری های صورت گرفته توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان محوطه باستان شناختی یاریم تپه و محوطه باستان شناختی تپه صالح آباد شهرستان کلاله به ثبت ملی رسید.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی مهندس ابرهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در این خصوص گفت: با توجه به اهمیتی که محوطه باستان شناختی یاریم تپه در شناخت فرهنگی دشت گرگان و مطالعات باستان شناختی کشور داشته است ثبت این اثر یکی از اولویت های این اداره کل بوده است.

 وی گفت: شواهد سطحی موجود در عرصه اثر یک تسلسل فرهنگی از دوران مفرغ تا دوره اشکانی را نشان می دهد.

 کریمی افزود:بر حسب این داده های سطحی می توان دوران استقرار و سکونت در این محوطه را بیش از 5000 سال پیش بینی کرد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: با توجه به پیگیری های صورت گرفته محوطه باستان شناختی یاریم تپه شهرستان کلاله در مورخ 1395/08/12 با رای شورای ثبت و حریم کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و لوح ثبتی اثر پس از پیمودن مراحل قانونی به واحد ثبت این اداره کل ارسال خواهد شد.

وی همچنین درباره محوطه باستان شناختی تپه صالح آباد گفت: تپه صالح آباد در شهرستان کلاله و روستایی به همین نام واقع شده  است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: شواهد باستان شناختی موجود در عرصه اثر بیانگر یک تسلسل فرهنگی از دوران آهن، دوران تاریخی و دوران اسلامی در این منطقه می باشد.

وی گفت: از مهمترین عوامل شکل گیری این سکونتگاه باستانی قرارگیری رودخانه آقسو در مجارت این اثر و شرایط اقلیمی مناسب از قبیل آب، خاک و هوا می باشد.

کریمی افزود: تپه صالح آباد می تواند در شناخت دوره های فرهنگی و چگونگی شکل گیری استقرارگاه ها از دوران آهن تا اسلامی نقش بسزایی داشته باشد.

ابراهیم کریمی در پایان اعلام کرد: با توجه به اهمیت محوطه باستانی تپه صالح آباد این اداره کل نسبت به تهیه پرونده ثبتی اثر اقدام نموده و این اثر در جلسه 1395/08/12 شورای ثبت و حریم کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

  دو اثر تاریخی شهرستان کلاله به ثبت ملی رسید


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .