عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تلفيق مدرنيته و سنت، بازآفريني شهري پايدار را مي آفريند

مديركل راه و شهرسازي گلستان:

تلفيق مدرنيته و سنت، بازآفريني شهري پايدار را مي آفريند

تلفيق مدرنيته و سنت، بازآفريني شهري پايدار را مي آفريند

 مديركل راه و شهرسازي گلستان، تلفيق هويت و بن مايه هاي تاريخي و سنتي را با دستاوردهاي نوين دانش بشري؛ مهمترين عامل در ايجاد و تداوم بازآفريني شهري پايدار بويژه براي شهر تاريخي گرگان مركز استان بيان كرد.

به گزارش اداره روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان، مهندس"ابراهيم مبارك قدم" در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان، به تحولات شهرنشيني فعلي اشاره اي كرد و گفت: در دهه 30، جمعيت ايران كمتر از شش ميليون نفر بود و در سرشماري سال 90 به بيش از 55 ميليون نفر رسيده به عبارتي، ظرف 60 سال گذشته به بيش از 9 برابر افزايش يافته است.

مبارک قدم كه سوابق تحصيلي و شغلي متعددي در رشته شهرسازي و معماري دارد، مي افزايد: هجوم بي رويه جمعيت شهري منجر به اين شد كه شهرهاي سنتي ايران طي سده هاي گذشته كه به تكامل در ساختار محيطي، اقليمي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي رسيده بودند به يكباره هويت تاريخي خود را، رو به فراموشي بسپارند.

او ادامه داد: جمعيت 50 درصدي شهري استان و بيش از 70 درصدي شهري كشور، اگرچه فرصت هايي را براي توسعه فراهم كرده اما قابليت هاي مسكوني، حمل و نقل و ترافيك را با چالش هاي هويتي روبرو ساخته است.

دبير ستاد بازآفريني شهري گلستان اضافه كرد: قابليت زندگي، مساله اي مهم در تجديد هويت و بازآفريني پايدار شهري است چرا كه ملت ايران، هويت تاريخي سرافرازي را در جهان دارد.

به گفته مبارك قدم، ساخت، ايجاد و پايداري خدمات روبنايي و زيرساختي از قبيل احداث مساجد، مدارس، پارك محله ها و مراكز بهداشتي درماني در مناطقي كه هدف ستاد بازآفريني شهري است از جمله سايت هاي مسكن مهر و حاشيه شهرها، و مطابق با همان مدرنيته و سنت؛ مفهوم شهر با كيفيت از نظر فيزيكي و كالبدي و همان ايران شهر با هويت ايراني اسلامي را تداعي مي كند.

وي ادامه داد: بازآفريني شهري، مفهوم زندگي را دوباره در كالبد و بافت مناطق شهري هدف باز مي گرداند و هر كدام از اين نمونه ها، مي توانند تمدن و زندگي ايران شهري را نشان دهند.

اين مقام اجرايي گلستان خاطرنشان كرد: توسعه هاي شهري فاقد ارزش كه فقط پاسخگوي جنبه هاي مادي شهر باشند، بلافاصله چالش هاي اجتماعي متعددي را در كيفيت زندگي مردم ايجاد مي كند.

مبارك قدم يادآورشد: درك صحيح و عميق اين مفهوم؛ خميرمايه اصلي تمدن، هويت و فرهنگي است كه متاسفانه امروزه نگاه صرف كالبدي و به بهانه توسعه به شهرها و بساز و بفروشي با هر كيفيت و در هر منطقه اي؛ شهرسازي و معماري را به كلافي سردرگم تبديل كرده است.

به گفته او، بازخواني آنچه كه در بافت تاريخي گرگان ديده مي شود و تلفيق آن با دستاوردهاي دانش بشري، مي تواند به بازآفريني شهرسازي و معماري در كشور ختم شود.

چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران از ديروز هشتم دي ماه در سالن ابن سينا دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در حال برگزاري است و امروز پنجشنبه 9 دي ماه جاري به كار خود پايان مي دهد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .