عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » استان گلستان در ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی در کشور پیشگام است

دکتر نامور مطلق در افتتاح مرکز تخصصی صنایع دستی اقوام- سیستانی ها :

استان گلستان در ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی در کشور پیشگام است

استان گلستان در ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی در کشور پیشگام است

 معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در افتتاح مرکز تخصصی صنایع دستی اقوام-سیستانی ها گفت:استان گلستان در ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی در کشور پیشگام است.

 به گزارش روابط عمومی وامور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همزمان با نهمین روز بهار انقلاب اسلامی آیین افتتاح مرکز تخصصی صنایع دستی اقوام- سیستانی ها در شهرستان گرگان با حضور دکتر بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان ، مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان و جمعی از مسوولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

 مهندس ابراهیم کریمی با اشاره به ظرفیت های صنایع دستی در استان گلستان یاد آور شد: در راستای اقدمات موثری که در دوسال گذشته انجام گرفته با ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان می توانیم به مباحث مربوط به طراحی، ترویج و سنتهای گذشتگان در این مراکز بپردازیم.

 کریمی در پایان ابراز امیدواری کرد با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در سال 96 شاهد ایجاد مراکز تخصصی در تمامی شهرستان ها هستیم.

 در ادامه مراسم دکتر نامور مطلق با اشاره به سرمایه حجیم گلستان در اقوام مختلف خاطر نشان کرد: ما شاهد تلاش همکاران در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در خصوص صیانت و حفاظت از میراث ناملموس صنایع دستی، مهارت ها و همین طور هنرهای سنتی اقوام بودیم.

 وی با بیان اینکه نسل جوان با جابجایی و مهاجرت در خطر از دست دادن سنت های خود هستند گفت: این مرکز برای ارایه، معرفی، ساخت و خلق آثار مرتبط با صنایع دستی و هنر های سنتی قوم سیستانی ایجاد شده و با راه اندازی این نوع مراکز می توان شاهد هویت بخشی به سنت های گذشتگان باشیم .

 معاون صنایع دستی کشور به جایگاه ویژه گلستان از لحاظ تنوع و موقعیت جغرافیایی و اقلیمی در حوزه ملی اشاره کرد و افزود: گلستان به دلیل وجود اقوام مختلف و موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب یکی از قطب های صنایع دستی کشور محسوب می شود در همین راستا وجود گنبد کاووس که کاندیدای شهر جهانی صنایع دستی و هنرهای سنتی ترکمن است فرصت خوبی برای توسعه صنایع دستی استان است.

 نامور مطلق ادامه داد: وظیفه مراکز تخصصی صنایع دستی ترویج است و به طبع در گذر زمان این موضوع باعث اشتغالزایی بین نسل جوان و گردش مالی خواهد شد و این مراکز برای ما از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

 وی در پایان ابراز امیدواری کرد با ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی و هنرهای سنتی بتوان قطب هویت صنعتی و هنری خود را ترویج و شاهد اشتغالزایی دراین زمینه نیز باشیم .

 شایان ذکر است در مرکز تخصصی صنایع دستی اقوام- سیستانی ها هنرمندان در رشته های گلیم بافی، سوزندوزی بلوچ، البسه محلی، نساجی سنتی، حصیر بافی و سفالگری فعالیت می کنند و این مرکز با اعتباری بالغ بر 30 میلیون تومان و اشتغالزایی برای 10 نفر به بهره برداری رسید.

 

استان گلستان در ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی در کشور پیشگام است

 

استان گلستان در ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی در کشور پیشگام است

 

استان گلستان در ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی در کشور پیشگام است

 

استان گلستان در ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی در کشور پیشگام است

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .