عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نشست خبری اصحاب رسانه با رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان برگزار گردید


نشست خبری اصحاب رسانه با رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان برگزار گردید

نشست خبری اصحاب رسانه با رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان برگزار گردید

 

رئیس بنیاد نخبگان و رئیس کارگروه علم و فناوری ستاد بزرگداشت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی استان گلستان روز سه‌شنبه 9 بهمن‌ماه با اصحاب رسانه دیدار کرد. در این نشست خبری عملکرد بنیاد نخبگان و برنامه‌های کارگروه علم و فناوری ارائه شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان گلستان، ابوالقاسم خزاعیان، رئیس بنیاد نخبگان ضمن معرفی تسهیلات و حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: برنامه شاخصی برای شناسایی استعدادهای برتر با مشارکت آموزش و پروش گلستان در قالب «طرح ملی شهاب» در حال اجراست که هم‌اکنون 72 هزار و 499 دانش‌آموز گلستانی در 14 شهرستان تحت پوشش این طرح هستند.

 

خزاعیان خاطرنشان کرد: مجموع اعتبارات فرهنگی و تسهیلات و جوایز بنیاد نخبگان طی سال‌های 94-96 بالغ بر 19 هزار 600 میلیون ریال ریال بوده است.

در حال حاضر 325 نفر از استعدادهای برتر در استان تحت پوشش خدمات بنیاد قرار دارند که 109 نفر از جوایز تحصیلی و 76 نفر از تسهیلات نظام‌وظیفه بهره‌مند شدند. همچنین تا کنون 80 نفر از برگزیدگان جشنواره‌های معتبر ملی (رازی، خوارزمی و المپیادهای دانش‌آموزی و ...) و مخترعان نیز تحت حمایت بنیاد قرارگرفته‌اند. 

وی افزود: با توجه به آیین‌نامه‌های جذب و به‌کارگیری نخبگان و استعدادهای برتر در دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی تا کنون 13 نفر در استان مشمول این تسهیلات گردیده‌اند.

رئیس بنیاد نخبگان گلستان اظهار داشت: بخش قابل‌توجه ای از فعالیت‌های بنیاد نخبگان استان مربوط به برنامه‌های فرهنگی از قبیل اردوهای جهادی، بازدیدهای علمی، کارگاه‌های تربیتی – آموزشی و تکریم و تجلیل از نخبگان و سرآمدان و ... است که در مجموع 3480 میلیون ریال به این امر اختصاص یافت. با توجه به ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی توسط بنیاد ملی نخبگان، بنیاد نخبگان استان در سال 95 جزو ده استان و در سال 96 جزو سه استان برتر کشور بود.

وی بابیان اینکه تشکیل کارگروه‌های تخصصی بر مبنای نیاز استان در موضوعي تخصصي، باهدف ایفای نقش اتاق فکر جهت بررسی راهکارهای بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای و ملی است گفت: در بنیاد نخبگان سه کارگروه تخصصی گیاهان دارویی، توسعه کارآفرینی دانش‌بنیان و کمیته توسعه و سرمایه‌گذاری در حال فعالیت هستند.

وی اذعان کرد: در سال جاری بنیاد نخبگان به نمایندگی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درخواست شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی تسهیلات فراگیر و روستایی را پیگیری کرد که مجموعاً 64،100 میلیون ریال تسهیلات تخصیص پیدا کرد و در این زمینه برای 61 نفر اشتغال‌زایی صورت گرفت.

خزاعیان که مسئولیت کارگروه علم و فناوری گرامیداشت چله انقلاب اسلامی در گلستان را نیز بر عهده دارد، از اجرای 90 برنامه گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توسط دستگاه‌های عضو این کارگروه خبر داد.

بابیان اینکه در حال حاضر بیش از 75 هزار دانشجو در استان مشغول به تحصیل هستند، گفت: از این تعداد 21 درصد در مقطع کارشناسی و 3.7 درصد در مقطع دکتری حرفه‌ای و تخصصی تحصیل می‌کنند. تعداد کل دانشجویان استان گلستان، 2 درصد از مجموع دانشجویان کشور را شامل می‌شود و رتبه 20 کشور را دارا هستیم. 45.88 درصد دانشجویان استان، زن هستند.

رئیس کارگروه علم و فناوری استان با اشاره به اینکه نرخ باسوادی پیش از انقلاب در سطح کشور 47 درصد بوده، تصریح کرد: در حال حاضر در استان نرخ باسوادی در کشور 91 درصد و در استان گلستان به 86 درصد رسیده است. 

رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد فوق‌العاده علمی در کشور بودیم، اظهار کرد: تعداد دانشجویان از 175 هزار نفر در سال 57 به 4 میلیون و 800 هزار نفر در سال 96، دانشجویان دکتری از 1255 نفر به 120 هزار نفر، اعضای هیئت‌علمی از 7231 نفر به 90 هزار نفر، درصد اعضای هیئت‌علمی زن از 1.4 درصد به 24 درصد و تعداد دانش‌آموختگان زن از 6 درصد به 45 درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بعد از انقلاب تعداد مراکز آموزش عالی کشور 12 برابر شده است، تصریح کرد: تعداد مؤسسات آموزش عالی دولتی در سال 57، 30 موسسه و در سال 96، 148 موسسه، پیام نور و علمی کاربردی از 521 مرکز به 1011 مرکز، غیرانتفاعی از 18 مرکز به 317 مرکز افزایش پیداکرده و تعداد واحدهای دانشگاه آزاد نیز در حال حاضر 500 واحد است. 

خزاعیان با یادآوری اینکه پیش از انقلاب شاهد حضور پزشکان خارجی زیادی در کشور بودیم، گفت: تعداد پزشکان در سال 57، 7 هزار نفر بوده که این آمار در سال 96، به بیش از 72 هزار نفر رسیده است. تعداد دانشجویان پزشکی در حال حاضر نسبت به پیش از انقلاب 42 برابر شده و اعضای هیئت‌علمی این بخش نیز به 11 هزار نفر رسیده است.

رئیس کارگروه علم و فناوری استان یادآور شد: در بخش تولید علمی با بیش از 52 هزار مقاله رتبه 16 جهان و رتبه اول خاورمیانه را دارا هستیم. 

وی با اشاره به حمایت‌ها از بخش علم و فناوری گفت: در سال 96، بیش از 3700 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور اختصاص‌یافته است.

رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از 170 خدمت ارائه می‌دهند و میزان فروش آن‌ها در حوزه نانو فناوری به 100 هزار و 400 میلیارد تومان نزدیک شده است.

رئیس کارگروه علم و فناوری استان با اشاره به موضوع بازگشت نخبگان به کشور، گفت: در حال حاضر 1032 نفر از فارغ‌التحصیلان 100 دانشگاه برتر دنیا به ایران بازگشتند. 132 نفر از فارغ‌التحصیلان برتر 20 دانشگاه دنیا، 70 استارتاپ و شرکت نوپا در کشور تأسیس کردند.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه دولت سالانه 100 نفر از بهترین فارغ‌التحصیلان نخبه‌ای که به کشور بازمی‌گردند، جذب دانشگاه‌ها می‌شوند و تاکنون 300 نفر طبق این آیین‌نامه جذب شدند.

خزاعیان بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که ایران جزو 30 کشور اولی که بیشترین مهاجرت علمی را دارند، قرار ندارد و از مجموع تعداد کل فارغ‌التحصیلان ما، تنها کمتر از 5 درصد مهاجرت می‌کنند که از این تعداد بخش قابل‌توجهی برای بازگشت به کشور برنامه‌ریزی می‌کنند.

 

نشست خبری اصحاب رسانه با رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان برگزار گردید



نام دستگاه ارسال کننده خبر : بنیاد نخبگان استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .